Danmarks Idrætsforbund

Ny konkurrence skal skabe grønnere events

Del
DIF Innovation Lab er på udkig efter idéer, der minimerer CO2-aftrykket, når der afholdes sportsevents. Der er 25.000 kroner til den bedste idémager.

Mange husker følelsen, da man som barn fik hængt en medalje om halsen til et sportsstævne. Den følelse skal fortsat være der, men fremover er håbet, at flere eventarrangører uddeler medaljer af genbrugsplast. De ’sviner’ nemlig 13 gange mindre i produktionen end en traditionel zink-medalje.

Medaljebeskrivelsen er ét eksempel på en af de grønne idéer, som DIF Innovation Lab håber at få mange af, når de i dag lancerer ’Grøn sport – form fremtidens events’. Det er en konkurrence - eller en challenge – som har fokus på at nedbringe CO2-aftrykket og gøre sportsevents grønnere.

”Idrætten skal som alle andre også tage sit ansvar, når det handler om at skabe en grønnere verden. Derfor lancerer vi en konkurrence, hvor vi opfordrer alle iværksættere, virksomheder og danskere til at deltage, hvis de har gode idéer til at gøre sportsevents miljømæssigt mere bæredygtige,” siger Morten Mølholm Hansen, der er administrerende direktør i DIF og fortsætter:

”I Danmark er vi gode til at skabe engagerende og flotte events, men vi kan stadig blive endnu bedre. Helt lavpraktisk skal vi fx tænke på, hvordan vi mindsker madspild, transporterer os miljømæssigt smart, sorterer affald, klæder frivillige på i tøj af genanvendt polyester osv. Vores nye konkurrence skal give os en masse kreative idéer, som kan skabe grønnere sportsevents – både for eliten og bredden.”

Det er DIF Innovation Lab, der er et samarbejde mellem DIF, Industriens Fond, Dansk Industri og Dansk Design Center, som står bag konkurrencen. Labbet er sat i verden for at bygge bro mellem sporten og erhvervslivet, og ’Grøn sport – form fremtidens events’ er blot et af mange initiativer, der kreativt skal forbedre dansk idræt og skabe nye markeder for danske virksomheder.

Hvordan kan man deltage?

Hvis man er en etableret virksomhed, en nystartet iværksætter eller måske en kreativ ’Ole Opfinder’, så skal man klikke sig ind på Challenges.dk og uploade sin idé frem til 9. juni. Herefter udvælges de bedste løsninger, og personerne bag idéerne inviteres til at ’pitche’ dem foran en jury den 22. juni hos BLOX i København. Idémagerne med den mest innovative løsning præmieres med 25.000 kroner og muligheden for at teste sin grønne idé på et større dansk event.

Har du spørgsmål, kan du kontakte:

Anne Mette Trier, leder af DIF Innovation Lab, 51325498

Billeder

Information om Danmarks Idrætsforbund

Danmarks Idrætsforbund
Danmarks Idrætsforbund
Idrættens Hus, Brøndby Stadion 20
2605 Brøndby

63 20 61 00https://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og knap 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

DIF footer

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye