Ny kongres: International flåde og 4000 søfolk invaderer København

København kommer til at vrimle med matroskraver og befalingsmænd, når en stor flådekongres anlægger byen, der samtidigt bliver belejret af 40 orlogsskibe og 4000 søfolk.

40 fregatter, patruljeskibe, korvetter og andre moderne orlogsfartøjer fra 14 forskellige lande kommer til at fylde godt i Københavns Havn, når der til september 2019 bliver afholdt en stor forsvarskongres og -udstilling i København. Skibene lægger til ved Kvæsthusbroen, Amaliekaj og Holmen, mens Ofelia Plads bliver det centrale omdrejningspunkt for de omkring 4000 søfolk, der kommer med til byen. Flådeinvasionen sker i forbindelse med, at København er vært for kongressen MAST Northern Coasts.

”Vi er enormt glade for at have vundet buddet om MAST Northern Coasts, hvilket understreger Københavns position som kongresby. De kongresser, vi vinder til byen, fungerer oftest som platform for de lokale videnmiljøer og virksomheder inden for det pågældende felt, typisk medicinalområdet eller cleantech. Den her kongres vil vække ekstra meget opsigt i byen og er samtidig en international platform for det danske forsvar,” siger Kit Lykketoft, kongreschef i Wonderful Copenhagen.

Det er ikke altid, borgerne lægger mærke til de kongresser, der bliver trukket til byen, men denne gang bliver det til at få øje på. Foruden de mange uniformerede søfolk, der fylder byen, vil det også være muligt at besøge nogle af fartøjerne, da der bliver arrangeret besøg for offentligheden på udvalgte skibe. Det store flådebesøg sker op til en stor tyskledet flådeøvelse i Østersøen, og armadaen anløber København den 3. september og stævner ud igen den 8. september.

”Som stolt søfartsnation er det naturligvis spændende at lægge vand til en så stor flådeøvelse, og det bliver en fornøjelse for alle at kunne anløbe Københavns smukke havn, hvor vi glæder os til at byde københavnerne velkommen ombord. Samtidigt vil vi bruge lejligheden til hvervekampagner rundt om i København, da det er er en unik mulighed for at vise mulighederne i flåden,” siger Gustav Lang, kommandør, Forsvarskommandoen.

Selve kongressen MAST Northern Coasts (Maritime/Air Systems & Technologies) foregår fra den 4. til 6. september 2019 i Bella Centret med et forventet deltagerantal på godt 3.000 personer. Deltagerne vil bestå af repræsentanter fra forsvarsindustrien, teknisk flådepersonale, højtstående officerer og beslutningsdeltagere fra diverse internationale forsvar fra hele verden samt offentlige og politiske organisationer. I forbindelse med kongressen vil der være en stor kommerciel udstilling med tilstedeværelse af multinationale firmaer.

Kongressen er den hidtil største af sin art på dansk jord, og det er lykkedes at trække MAST Northern Coasts til på grund af Københavns position som kongresby og på grund af havnen, hvor skibene får en fantastisk placering. Bag buddet på det danske værtskab af kongressen er et tæt samarbejde mellem Forsvaret og Wonderful Copenhagen, med opbakning fra bl.a. Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Dansk Industri.

Nye tal: Hovedstaden trækker væksten i sommerens turisme9.10.2018 14:07Pressemeddelelse

Uanset om de rejsende, som har besøgt Danmarks hovedstad i sommeren 2018, er kommet hertil for at tage del i det lokale kulturliv, bruge fremmed valuta i detailhandel og på attraktioner eller for deltage i en kongres, så har der været flere end året før. Hovedstaden havde en vækst i overnatninger på hoteller mm. i de tre sommermåneder på 4,7 pct., mens landet samlet set havde tilbagegang med et resultat på -0,3 pct. I hovedstaden var der således over 183.000 flere overnatninger i juni, juli og august i forhold til de samme måneder sidste år. Væksten i hovedstadens turisme er primært båret af internationale besøgende. Det viser de seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik. Hovedstaden er en helårsdestination Samtidig med, der har været endnu flere overnatninger på hovedstadens hoteller mm. i sommeren 2018 end sidste sommer, så er København ikke kun en populær destination i de lyse sommermåneder. I hovedstaden er der stort fokus på at brede væksten i turismen ud over hele året. Det

Europas største kongres inden for reproduktion og embryologi kommer til København5.10.2018 09:46Pressemeddelelse

En attraktiv destination med et stærkt forskningsmiljø inden for fertilitetsbehandling og et stort kongrescenter. Det er blot nogle af grundene til, at København netop har vundet værtskabet for Europas største kongres inden for human reproduktion og embryologi. København og Region Hovedstaden er hjemsted for en stærk, international forskningsklynge inden for fertilitetsbehandling, og det er i høj grad medvirkende til, at København netop er blevet valgt som værtsby for Europas største videnkongres inden for området, European Society of Human Reproduction and Embryology (ESHRE) i 2020. Kongressen, der fokuserer på netop infertilitet og reproduktion, forventes at tiltrække omkring 9.000-10.000 delegerede fra internationale viden- og forskningsmiljøer. ”Ufrivillig barnløshed er en alvorlig udfordring for de par, der er ramt af barnløshed og for samfundet generelt. Problemstillingen gælder ikke blot i Danmark men også internationalt. Vi er i regionen derfor rigtigt stolte af, at vores mange

Ny rapport: Hovedstaden driver væksten i Danmarks erhvervsturisme3.10.2018 12:06Pressemeddelelse

Med en omsætning på 11,4 mia. kr. – alene i 2017 – står hovedstaden for 44 pct. af omsætningen på det danske mødemarked, der både dækker over kongresser og virksomhedsmøder. Hovedstadens andel af omsætningen på det danske mødemarked er således vokset siden den seneste analyse i 2012, hvor hovedstaden stod for 37 pct. af omsætningen. Det viser en ny analyse af det danske møde- og kongresmarked. Ud af den samlede omsætning på det danske mødemarked i 2017 på 26 mia. kr. udgjorde kongresserne over halvdelen af omsætningen, og her har hovedstaden særligt godt fat i de internationale kongresser. Og det er særligt de store internationale kongresser, hvor deltagerne har et gennemsnitligt døgnforbrug på ca. 4.200 kr., og dermed er det turistsegment, der bruger allerflest penge pr døgn under opholdet i Danmark, der sikrer hovedstadens store andel af omsætningen i den danske møde- og kongresbranche. På trods af at København er en lille storby i global sammenhæng, har den danske hovedstad i årtier

København er EU’s bedste turistdestination inden for digitalisering25.9.2018 14:00Pressemeddelelse

EU Kommisionen har netop offentliggjort listen over de europæiske turistdestinationer, der klarer sig bedst i forhold til smart tourism, på tværs af en række parametre, og her er København udnævnt som bedste turistdestination inden for digitalisering. Det er Wonderful Copenhagen, der – i samarbejde med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, har indstillet København til prisen. ”Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. I indstillingen er bl.a. fremhævet Wonderful Copenhagens arbejde med influencers, udvikl

Reaktion fra Wonderful Copenhagen på C40 til København i 201912.9.2018 22:23Pressemeddelelse

Borgmestertopmødet C40 Mayors Summit kommer til København i 2019. Reaktion fra Wonderful Copenhagen: ”Stort tillykke til Københavns Kommune og Realdania med værtskabet af C40 Mayors Summit, som vil samle politiske ledere fra verdens største byer i København i 2019. Valget understreger Københavns stærke internationale position som en by for vigtige og dagsordensættende konferencer, ikke mindst på miljø- og klimaområdet. Vi er derfor rigtig glade for at have bidraget til Københavns bud på C40 Mayors Summit 2019, som København vandt værtskabet af i konkurrence med andre internationale storbyer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, der sammen med partnerne i Meetingplace-netværket hvert år byder på værtskabet af mere end 100 internationale videnkongresser - oftest inden for områder, hvor hovedstaden i forvejen har en international styrkeposition, herunder miljø- og klimaområdet.