Ny kongres: International flåde og 4000 søfolk invaderer København

København kommer til at vrimle med matroskraver og befalingsmænd, når en stor flådekongres anlægger byen, der samtidigt bliver belejret af 40 orlogsskibe og 4000 søfolk.

40 fregatter, patruljeskibe, korvetter og andre moderne orlogsfartøjer fra 14 forskellige lande kommer til at fylde godt i Københavns Havn, når der til september 2019 bliver afholdt en stor forsvarskongres og -udstilling i København. Skibene lægger til ved Kvæsthusbroen, Amaliekaj og Holmen, mens Ofelia Plads bliver det centrale omdrejningspunkt for de omkring 4000 søfolk, der kommer med til byen. Flådeinvasionen sker i forbindelse med, at København er vært for kongressen MAST Northern Coasts.

”Vi er enormt glade for at have vundet buddet om MAST Northern Coasts, hvilket understreger Københavns position som kongresby. De kongresser, vi vinder til byen, fungerer oftest som platform for de lokale videnmiljøer og virksomheder inden for det pågældende felt, typisk medicinalområdet eller cleantech. Den her kongres vil vække ekstra meget opsigt i byen og er samtidig en international platform for det danske forsvar,” siger Kit Lykketoft, kongreschef i Wonderful Copenhagen.

Det er ikke altid, borgerne lægger mærke til de kongresser, der bliver trukket til byen, men denne gang bliver det til at få øje på. Foruden de mange uniformerede søfolk, der fylder byen, vil det også være muligt at besøge nogle af fartøjerne, da der bliver arrangeret besøg for offentligheden på udvalgte skibe. Det store flådebesøg sker op til en stor tyskledet flådeøvelse i Østersøen, og armadaen anløber København den 3. september og stævner ud igen den 8. september.

”Som stolt søfartsnation er det naturligvis spændende at lægge vand til en så stor flådeøvelse, og det bliver en fornøjelse for alle at kunne anløbe Københavns smukke havn, hvor vi glæder os til at byde københavnerne velkommen ombord. Samtidigt vil vi bruge lejligheden til hvervekampagner rundt om i København, da det er er en unik mulighed for at vise mulighederne i flåden,” siger Gustav Lang, kommandør, Forsvarskommandoen.

Selve kongressen MAST Northern Coasts (Maritime/Air Systems & Technologies) foregår fra den 4. til 6. september 2019 i Bella Centret med et forventet deltagerantal på godt 3.000 personer. Deltagerne vil bestå af repræsentanter fra forsvarsindustrien, teknisk flådepersonale, højtstående officerer og beslutningsdeltagere fra diverse internationale forsvar fra hele verden samt offentlige og politiske organisationer. I forbindelse med kongressen vil der være en stor kommerciel udstilling med tilstedeværelse af multinationale firmaer.

Kongressen er den hidtil største af sin art på dansk jord, og det er lykkedes at trække MAST Northern Coasts til på grund af Københavns position som kongresby og på grund af havnen, hvor skibene får en fantastisk placering. Bag buddet på det danske værtskab af kongressen er et tæt samarbejde mellem Forsvaret og Wonderful Copenhagen, med opbakning fra bl.a. Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Dansk Industri.

Wonderful Copenhagen: Milliardtab nu, større risiko på sigt16.3.2020 12:34:24 CETPressemeddelelse

Store kongresser, der aflyses. Krydstogtskibe, der ikke anløber. Og internationale storbyturister, der bliver væk, mens Danmark og store dele af verden lukkes ned. Det betyder kæmpe tab for hovedstadens turisme, som årligt omsætter for 50 mia. kr., svarende til ca. 40% af omsætningen i dansk turisme. Kigger man helt aktuelt på marts og april, hvor Danmark indtil videre er lukket ned for indrejse frem til midten af april, skal tabet også tælles i milliarder. Wonderful Copenhagen beregner et tab i turismeomsætning i hovedstaden for de to måneder på omkring 3,7 mia. kr. Og det tal dækker alene over tabet i omsætning fra internationale gæster. Tælles maj måned med, hedder tallet 6 mia. kr. ”Over halvdelen af turisterne i hovedstaden er internationale, og de forbruger væsentlig mere end gennemsnittet. Så ja, det slår ekstra hårdt i hovedstaden, når grænserne lukkes, og den internationale turisme går i stå. Lige nu bløder turismens mange virksomheder, og deres tab er også samfundets tab. Sid

Flere krydstogtgæster i 2020 forlænger sæsonen i danske havne24.2.2020 09:46:37 CETPressemeddelelse

Danmark tager i 2020 imod flere krydstogtgæster end før, og den fremgang føres an af en række havne landet rundt. Således kan både Aarhus, Aalborg, Kalundborg og Bornholm i det nye år forvente stor fremgang i antallet af gæster, der kommer sejlende til. De 10 danske havne, der samarbejder om at udvikle krydstogtturismen, får til sammen besøg af omkring 1,2 mio. gæster i 2020, det er en fremgang på ca. 80.000 fra året før, og gæsterne kommer i højere grad end tidligere rundt i hele landet. København er stadig landets største destination for krydstogt, og samtidig en populær destination for turnaround – der, hvor krydstogtet begynder og slutter og derfor tager nye gæster ombord og sætter andre af, hvilket giver gæsterne længere tid til at bevæge sig rundt og forbruge af destinationens oplevelser. Og mens antallet af krydstogtskibe, der lægger til i København i 2020, er på niveau med året før, stiger antallet af skibe, der lægger til i de øvrige danske havne i år til 225 fra 186 sidste år