Ny kongres: International flåde og 4000 søfolk invaderer København

København kommer til at vrimle med matroskraver og befalingsmænd, når en stor flådekongres anlægger byen, der samtidigt bliver belejret af 40 orlogsskibe og 4000 søfolk.

40 fregatter, patruljeskibe, korvetter og andre moderne orlogsfartøjer fra 14 forskellige lande kommer til at fylde godt i Københavns Havn, når der til september 2019 bliver afholdt en stor forsvarskongres og -udstilling i København. Skibene lægger til ved Kvæsthusbroen, Amaliekaj og Holmen, mens Ofelia Plads bliver det centrale omdrejningspunkt for de omkring 4000 søfolk, der kommer med til byen. Flådeinvasionen sker i forbindelse med, at København er vært for kongressen MAST Northern Coasts.

”Vi er enormt glade for at have vundet buddet om MAST Northern Coasts, hvilket understreger Københavns position som kongresby. De kongresser, vi vinder til byen, fungerer oftest som platform for de lokale videnmiljøer og virksomheder inden for det pågældende felt, typisk medicinalområdet eller cleantech. Den her kongres vil vække ekstra meget opsigt i byen og er samtidig en international platform for det danske forsvar,” siger Kit Lykketoft, kongreschef i Wonderful Copenhagen.

Det er ikke altid, borgerne lægger mærke til de kongresser, der bliver trukket til byen, men denne gang bliver det til at få øje på. Foruden de mange uniformerede søfolk, der fylder byen, vil det også være muligt at besøge nogle af fartøjerne, da der bliver arrangeret besøg for offentligheden på udvalgte skibe. Det store flådebesøg sker op til en stor tyskledet flådeøvelse i Østersøen, og armadaen anløber København den 3. september og stævner ud igen den 8. september.

”Som stolt søfartsnation er det naturligvis spændende at lægge vand til en så stor flådeøvelse, og det bliver en fornøjelse for alle at kunne anløbe Københavns smukke havn, hvor vi glæder os til at byde københavnerne velkommen ombord. Samtidigt vil vi bruge lejligheden til hvervekampagner rundt om i København, da det er er en unik mulighed for at vise mulighederne i flåden,” siger Gustav Lang, kommandør, Forsvarskommandoen.

Selve kongressen MAST Northern Coasts (Maritime/Air Systems & Technologies) foregår fra den 4. til 6. september 2019 i Bella Centret med et forventet deltagerantal på godt 3.000 personer. Deltagerne vil bestå af repræsentanter fra forsvarsindustrien, teknisk flådepersonale, højtstående officerer og beslutningsdeltagere fra diverse internationale forsvar fra hele verden samt offentlige og politiske organisationer. I forbindelse med kongressen vil der være en stor kommerciel udstilling med tilstedeværelse af multinationale firmaer.

Kongressen er den hidtil største af sin art på dansk jord, og det er lykkedes at trække MAST Northern Coasts til på grund af Københavns position som kongresby og på grund af havnen, hvor skibene får en fantastisk placering. Bag buddet på det danske værtskab af kongressen er et tæt samarbejde mellem Forsvaret og Wonderful Copenhagen, med opbakning fra bl.a. Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Dansk Industri.

Nye analyser fra Wonderful Copenhagen: Bæredygtig turismeudvikling skal sikre fremtidens vækst8.3.2019 11:30:00 CETPressemeddelelse

Hvordan kan Danmarks hovedstad udvikle sig som turistdestination frem mod 2030, så turismen skaber vækst, jobs og bidrag til velfærdssamfundet og samtidig bliver en løftestang for en positiv udvikling af København? Det spørgsmål er udgangspunktet for en række anbefalinger, som i dag blev præsenteret på Københavns Rådhus. Anbefalinger, som Wonderful Copenhagen har formuleret på baggrund af et nyt, stort analyseprojekt, 10XCOPENHAGEN. Turismen er i dag af meget stor betydning for byen, og den betydning bliver kun større med årene. Eks. bidrager turismen i hovedstaden årligt med en omsætning på knap 42 mia. kr. og skaber beskæftigelse til ca. 49.000 borgere. Resultaterne af det nye analyseprojekt viser bl.a., at borgerne i København generelt bakker op om, at der fortsat skal arbejdes på at tiltrække flere turister til byen – på den rigtige måde. Samtidig svarer 8 ud af 10 af hovedstadens internationale besøgende i analyserne, at de i høj grad har fået indfriet deres forventninger til besø

Danmark sætter ny rekord i indtjeningen fra krydstogtgæster i 201914.2.2019 08:23:35 CETPressemeddelelse

Danmark er et populært land at besøge ad søvejen, og i det nye år vil de danske krydstogthavne fra Skagen i nord til Rønne i øst til sammen sætte ny rekord med over 1,2 mio. gæster. Selvom København stadig er den største danske destination for krydstogt, er andelen af krydstogtgæsterne, som besøger de øvrige havne rundt i Danmark, stigende. I år får havnene uden for hovedstaden for første gang nogensinde næsten en kvart mio. gæster samlet set. Skibene, der lægger til i Danmark, sejler videre rundt i Østersøen, der er en af de populæreste regioner på det globale søkort for krydstogtskibe. Østersøen er samtidig den region i verden, der har de strengeste miljøkrav til krydstogtskibe. Miljøkravene har bl.a. bevirket, at krydstogtskibene i Østersøregionen, og dermed i Danmark, siden 2015 har reduceret deres svovludledning med 90 pct. Antallet af gæster i de enkelte havne i Danmark kan variere fra år til år, men i 2019 er der flere, der har markant fremgang, ud over København eks. Bornholm,