GjensidigeGjensidige

Ny klimaundersøgelse: Sådan minimerer danskerne aktivt deres klimaaftryk

En ny Gallup-undersøgelse kaster lys over, hvordan danskernes forsøger at minimere deres klimaaftryk. Flest danskere i undersøgelsen reducerer aktivt deres aftryk ved at reparere i stedet for at købe nyt, mens næsten hver femte svarer, at de ikke aktivt tager del i klimakampen.

Klimaet er i krise – temperaturerne stiger, og det samme gør vandstanden verden over. Klimaeksperter og forskere kalder på handling, og det lykkedes i allersidste sekund 200 af verdens lande at indgå en aftale ved klimatopmødet, COP26, i Glasgow i november. I aftalen fremgår det, at 2030-målene, der inkluderer et tilsagn om en reduktion af EU’s emissioner med 55% i forhold til 1990-niveauet, skal skærpes senest næste år, for at ambitionerne fra Paris-aftalen om reduktion af drivhusgasser holdes i live.

Mens verdens lande sætter globale mål, har energikoncernen NRGi og forsikringsselskabet Gjensidige i samarbejde med Gallup undersøgt, hvordan danskernes aktivt i privat-regi søger at minimere deres eget klimaaftryk.

Flest deltagere i undersøgelsen - 36% - svarer, at de minimerer deres CO2-regnskab ved at reparere i stedet for at købe nyt. Næstflest af de adspurgte svarende til 34% svarer, at de mindsker deres klimaaftryk ved at købe dagligvarer, beklædning og øvrige forbrugsvarer, som er klimavenlige, mens 24% rejser mindre med fly.

“Klimakrisen kræver handling, og undersøgelsen viser, at danskerne tager ansvar for at gøre en forskel på den grønne agenda. Det er positivt og vigtigt, at danskerne er så bevidste om deres forbrug både i forhold til at reparere brugte ting i stedet for at købe nyt, men også ved at gå efter klimavenlige produkter og services. Det viser, at der i den danske befolkning er en bred forståelse for vigtigheden i at handle og at mange bække små godt kan gøre en stor å,” siger Henrik Sagild, der er direktør for Skade i Gjensidige.

Hos energikoncernen NRGi er man også glade for danskernes klimabevidsthed. Ifølge adm. direktør Jacob Vittrup skal både borgere og virksomheder bidrage til at komme i mål med den nationale målsætning om en 70% reduktion af vores hjemlige CO2 i 2030.

“Krisen løses ikke alene af regeringer eller virksomheder, som ønsker en grønnere verden. Omstillingen skal vi alle bidrage aktivt til, og derfor er det glædeligt at se, hvordan rigtig mange danskere gør en forskel ved at træffe klimavenlige valg i deres hverdag. I NRGi ønsker vi også at være en del af løsningen ved at gøre det nemt og attraktivt for forbrugere at træffe klimavenlige forbrugsvalg eksempelvis ved at vælge grøn strøm og overgå til eldreven transport. Vi understøtter elektrificeringen og omstillingen af vores energisystemer med ambitionen om at gå forrest på rejsen mod 2030,” siger Jacob Vittrup.

Længere nede på listen svarer 21% af deltagerne, at de primært bruger cykel som transportmiddel, mens hver femte deltager i undersøgelsen svarer, at de har valgt grøn, klimavenlig strøm i hjemmet for at minimere påvirkningen på klimaet.

Næsten hver femte dansker kaster sig ikke ind i klimakampen

Det er dog ikke alle danskere, der aktivt tager del i klimakampen i privat regi. Undersøgelsen viser nemlig også, at næsten hver femte dansker ikke aktivt gør noget for at minimere deres klimaaftryk.

Blandt dem, der ikke aktivt gør noget for at reducere klimaaftrykket begrunder 37% af deltagerne det med, at de ikke tror, at indsatsen gør en forskel, mens 17% svarer, at klimaaftrykket ikke er noget, de bekymrer sig om. 15% svarer, at de ikke forsøger at minimere klimaaftrykket, fordi de synes, det er uoverskueligt.

Undersøgelsen er foretaget i september 2021 af Kantar Gallup for NRGI og Gjensidige Forsikring. De adspurgte i undersøgelsen består af 1.166 repræsentativt udvalgte danskere, der har svaret på spørgsmål om bl.a. forsikring, boligforbedringer og klimaforandringer.

Spørgsmål: Forsøger du aktivt at minimere dit klimaaftryk på en eller flere af følgende måder?

Køber dagligvarer, beklædning og øvrige forbrugsvarer, som er klimavenlige

Har valgt grøn, klimavenlig strøm til mit hjem

Ejer/lejer en elbil

Bor i en klimavenlig bolig

Bruger primært offentlig transport

Bruger primært cykel

Vil hellere reparere ting end at købe nyt

Rejser mindre med fly

Minimerer klimaaftryk på anden måde (notér)

Nej – gør ikke noget aktivt

Ved ikke

Spørgsmål: Hvorfor forsøger du ikke at minimere dit klimaaftryk?

Det er ikke noget, jeg bekymrer mig om

Jeg synes det er uoverskueligt

Jeg tror ikke, at min indsats gør en forskel

Jeg ved ikke, hvordan jeg bidrager aktivt

Klimaforandringerne er efter min mening opspind

Andet

Ved ikke

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2020, mens forvaltningskapitalen udgjorde 118 mia. NOK.