Ny klimachef i Coop

Jonas Engberg, 49 år, bliver ny klimachef i Coop.

Han kommer fra en stilling i CARE som Head of Business Development and Sustainability.

Han har tidligere været ansat som bæredygtighedschef i IKEA igennem 14 år, hvor han bl.a. har sikret, at IKEAs klimamålsætninger er blevet godkendt til Science Based Targets. Netop den proces er Coop ved at gennemgå for sin egen klimaplan.

”Vi er den mest ambitiøse dagligvarevirksomhed med hensyn til klimaet, hvor vores mål er, at CO2 udledningen være reduceret med 75 procent i 2025 i forhold til 2018. I 2030 skal Coops drift være klimapositiv,” siger ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese, Coop.

”Det vil betyde mange og store forandringer: Fra plantning af folkeskove over hele Danmark, indførsel af elbiler og til flytning af transport fra lastbil til tog og meget mere. Det er en rejse, der lige er begyndt, som kommer til at kræve meget af os. Derfor er jeg meget glad for, at vi får en person med Jonas erfaring og kompetencer med på holdet,” siger Signe D. Frese.

”Jeg er stolt over muligheden for at komme med ombord hos Coop, og her – sammen med et stærkt og kompetent team – og medvirke til at integrere klimahensyn på tværs af hele forretningen. Jeg ser utrolig meget frem til at bidrage til at forløse Coop’s meget ambitiøse klimastrategi, og alle de muligheder der ligger heri for at påvirke ikke bare egen drift, men i høj grad også såvel kunder som producenter i klimarigtig retning” siger Jonas Engberg.

Jonas Engberg tiltræder 1. oktober.

Yderligere information: Ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese, 3091 9246

Se hele Coops Klima-strategi:

Vedlagt: Foto af Jonas Engberg til fri brug

Frivillige åbner ny butik med Coop-varer i Feldballe22.9.2021 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et nyt samarbejde vil Coop gøre det nemmere for borgerne i mindre lokalsamfund at drive en dagligvarebutik. I to år har de cirka 1000 borgere i landsbyerne Feldballe og Tåstrup på Djursland været uden en lokal dagligvarebutik. En gruppe ildsjæle fra lokalområdet har nu taget sagen i egen hånd, og den 24. september åbner borgerbutikken Kooperativet i Feldballe. Det sker i samarbejde med Coop, som skal levere butikkens dagligvaresortiment. Den fysiske butik vil have et basisudvalg af dagligvarer, som Coop leverer fra sit store sortiment, og lokale varer fra foreløbigt ti forskellige leverandører i lokalområdet. Kooperativet Feldballe er ansvarlig for driften af butikken, som også bliver et fælles udleveringssted for online dagligvarer fra Coop.dk Mad. Samarbejdet mellem Coop og Kooperativet Feldballe er en ny måde for Coop at understøtte, at de mindre lokalsamfund kan bevare deres lokale brugs som både indkøbssted og samlingspunkt for et stærkt fællesskab i byen. ”Coops butikker er j