DGI

Ny kategorisering af motionscykelløb skal øge sikkerheden på landevejene

DGI, DCU og de største danske løbsarrangører er gået sammen om en ny kategoriseringsordning, der skal forbedre sikkerheden til motionscykelløb. Motionsløbet i Middelfart den 22. august i forbindelse med DM i landevejscykling bliver det første løb under den nye ordning.

Tusindvis af danskere deltager hvert år i motionscykelløb, og langt de fleste kommer heldigvis hjem med en god oplevelse i cykeltasken. De senere år har der desværre været flere tilfælde, hvor nogle deltagere med uforsvarlig kørsel har tilsidesat egen og andre deltageres sikkerhed. Det ønsker Danmarks Cykle Union (DCU), DGI og arrangørerne af de største danske motionscykelløb at undgå.

Når der lørdag 22. august afvikles motionsløb i Middelfart i forbindelse med DM i landevejscykling, er det første gang et dansk motionscykelløb arrangeres under en helt ny kategoriseringsordning, der skal medvirke til at øge sikkerheden for deltagerne.

Fremover bliver de største danske motionscykelløb inddelt i tre kategorier - rød, blå og grøn. Den nye kategorisering skal gøre det lettere for motionister at gennemskue, hvad de kan forvente af det løb, de ønsker at deltage i.

”Motionscykelløb skal være en god og sikker oplevelse for alle deltagere og ikke et væddeløb, hvor man tilsidesætter egen eller andres sikkerhed. Vi tror, at klar kommunikation om, hvad man kan forvente i et motionscykelløb, og hvad der forventes af deltagerne, kan være med til at udbrede den gode cykelkultur,” siger Mogens Kirkeby, hovedbestyrelsesmedlem i DGI og politisk ansvarlig for DGI Cykling.

Tiltaget hedder ’Fremtidens Motionscykelløb – Dit valg, din sikkerhed’, og det er resultatet af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra alle tre involverede parter, der siden foråret 2019 har arbejdet med ideer til at øge sikkerheden. I DCU håber man også, at kategoriseringen kan medvirke til at luge ud blandt de få, der tidligere har ødelagt cykeloplevelsen for andre.

”Det er på høje tid, at alle løbsarrangører står sammen og tydeligt kommunikerer, hvad der er god stil, men i ligeså høj grad hvad der er uønsket adfærd – med andre ord en uacceptabel kørestil – til motionsløbene. Det er mit håb, at vi finder en god og fornuftig balance med den varedeklaration, som der nu i fællesskab er skabt til motionsløbene. Det er ganske enkelt et altafgørende skridt i den gode retning for fremtidens motionscykelløb,” siger Henrik Jess Jensen, formand for DCU.

Første løb under den nye kategoriseringsordning er motionsløbet lørdag 22. august – dagen inden DM i landevejscykling. Cykling Odense står bag afviklingen af såvel elitens DM og motionsløbet dagen forinden, og her håber formand Claus Rasmussen, at ordningen vil tydeliggøre reglerne og dermed øge deltagernes tryghed.

”Det er et spændende tiltag, som vi tror meget på, for sikkerheden i motionscykling skal have høj prioritet,” siger Claus Rasmussen.

Fakta om Fremtidens Motionscykelløb

17 motionscykelløb er med i samarbejdet 'Fremtidens Motionscykelløb - Dit valg, din sikkerhed'.

Det er: Grejsdalsløbet, DGI Hærvejsløbet, Stjerneløbet i Roskilde, Fjorden Rundt, Tøserunden, Sjælland Rundt på cykel, Sjælland på Tværs, Fjordløbet Randers, Danmarks Højeste Motionscykelløb, Fyen Rundt, Medieløbet, Stjernetour de Grindsted, Tour de Vestfyn, Coast2Coast Jylland, Bakkeløbet, Sjælsø Rundt, Geopark Bjerg Grand Prix, Aarhus-København.

Læs mere om kategoriseringerne på https://www.dgi.dk/fremtidenscykelløb og https://www.cyklingdanmark.dk/klubber-teams/fremtidens-cykelloeb/

Mogens Kirkeby, hovedbestyrelsesmedlem DGI og politisk ansvarlig i DGI Cykling
Tlf: 2818 5619.

Henrik Jess Jensen, formand DCU. Mail: henrik.jess.jensen@cyklingdanmark.dk

Claus Rasmussen, formand Cykling Odense og arrangør af motionscykelløb.Tlf: 2032 7383.

Faktuelle spørgsmål vedr. kategoriseringen af motionscykelløb:
Bo Wacker, idrætskonsulent i DGI og tovholder i arbejdsgruppen.Tlf: 2244 8090

Foto til fri afbenyttelse. Fotograf Lasse Olsson for DGI

Information om DGI

DGI
Vingsted Skovvej 1
7182 Bredsten

79 40 40 40https://www.dgi.dk/

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6400 foreninger har over 1,6 mio. medlemmer.

Følg pressemeddelelser fra DGI

Flere pressemeddelelser fra DGI