Danmarks Idrætsforbund

Ny kampagne skal kickstarte foreningslivet efter corona

Del
Halvdelen af landets idrætsforeninger er udfordrede i at genåbne deres aktiviteter efter corona-nedlukningen. Med en ny kampagne ønsker Bevæg dig for livet at sætte gang i fællesskaberne igen.

De danske idrætsforeninger har kæmpet hårdt for at holde kontakten til deres medlemmer. Men trods det hårde slid har halvandet år med periodevis nedlukning og konstant skiftende retningslinjer kostet på medlemstallene. I april viste årets medlemstal i DGI og Danmarks Idrætsforbund (DIF) en tilbagegang på næsten 90.000 medlemmer, og hver tredje forening oplever manglende medlemmer som en udfordring for at åbne igen efter corona.

For at hjælpe foreningerne og kickstarte aktiviteten lancerer Bevæg dig for livet-samarbejdet mellem DGI, Danmarks Idrætsforbund (DIF), Nordea-fonden og TrygFonden en kampagne under sloganet ”Vi holder en plads til dig”. Formålet er at få tidligere medlemmer tilbage i fællesskabet og invitere nye indenfor.

”Danskerne er ikke blevet mindre interesserede i at være aktive og sociale under corona. Nok snarere tværtimod. De mangler bare det sidste puf for at komme i gang. Derfor vil vi gerne hjælpe alle vores foreninger ved at opfordre folk til at vende tilbage til fællesskabet efter coronapausen og ved at invitere nye ind, der ikke har været aktive før” siger Jette Würtz, der er adfærdskonsulent i Bevæg dig for livet.

Udover at komme med et kærligt puf, hjælper kampagnen også med konkrete anbefalinger til idræt, hvad end man er til individuel træning eller holdtræning, og om man foretrækker motion i naturen eller på et halgulv.

Sæt ansigt på foreningen

I idrætsforeningen ORI i Frederikssund har de gode erfaringer med at markedsføre klubbens tilbud og få nye ansigter med i klubben. Hele 39 betalende medlemmer er der på klubbens Fodbold Fitness-hold, og det skyldes blandt andet en aktiv rekrutteringsindsats.

”Vi har stor succes med at rekruttere i lokalområdet. Når vi opfordrer til at invitere veninden, kollegaen eller naboen med, så kommer der ofte 3-4 stykker til prøvetræning, og så bliver to af dem hængende. Men ellers handler det i høj grad om at være der, hvor målgruppen er. Vi laver opslag på ’momunities’ for mødre på Facebook, allierer os med lokale frisører og laver opslag på intranet til forældre i dagtilbud og på skoler. Det fungerer bare bedst med en målrettet henvendelse,” siger Michelle Larsen, der er træner for Fodbold Fitness-holdet.

Kampagnen løber i perioden 30. august til 8. oktober. Kampagnesiden kan findes her, og kampagnefilmen findes her.

Fakta:

• Landets 11.379 foreninger under DGI og DIF mistede 89.613 medlemmer i det seneste medlemstalsår mellem 2019 og 2020.
• 47 procent af landets foreninger er udfordrede i at åbne deres aktiviteter efter corona-nedlukningen, viser en undersøgelse fra DIF.
• 34 procent af foreningerne er udfordrede af manglende medlemmer.
• 23 procent forventer, at det bliver sværere at finde frivillige til at løse foreningsopgaver.

(Kilder: Bevæg dig for livet, DIF og DGI)

Om Bevæg dig for livet:

Danmark skal være verdens mest idrætsaktive nation. Det er visionen i Bevæg dig for livet, der er Danmarkshistoriens største idrætspartnerskab mellem DGI, Danmarks Idrætsforbund, TrygFonden og Nordea-fonden, og involverer hele Danmark.

Nøgleord

Kontakter

Jette Würtz, adfærdskonsulent i Bevæg dig for livet: 21 72 97 11
Thomas Baagø-Rasmussen, analytiker i Danmarks Idrætsforbund: 61 65 08 15
Morten Bolvinkel, kommunikationskonsulent i Bevæg dig for livet: 60 60 76 12

Billeder

Information om Danmarks Idrætsforbund

Danmarks Idrætsforbund
Danmarks Idrætsforbund
Idrættens Hus, Brøndby Stadion 20
2605 Brøndby

63 20 61 00https://www.dif.dk

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye