Ny kampagne skal få flere unge med i fællesskabet

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd og Tuborgfondet sætter fokus på unge, der er underrepræsenteret i foreningslivet, med en ny kampagne, hvor der opfordres til at invitere flere unge med i fællesskabet.

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd og Tuborgfondet er gået sammen om en kampagne, der skal sikre, at flere underrepræsenterede unge kommer med i foreningslivet. Kampagnen lanceres 27. august under overskriften ’Fællesskaber for alle – hvem er med’. Her bliver unge opfordret til at invitere unge mennesker med ind, som ellers ikke er medlem af fællesskaber og foreninger.

Det er nemlig ikke lige nemt for alle unge at blive en del af foreningslivets fællesskaber. Både socialt udsatte og etniske minoriteter er underrepræsenteret i de demokratiske fællesskaber. Det vil vi gerne ændre, så flere tilbydes medlemskaber i de frivillige fællesskaber.

Danmark har et stærkt foreningsliv, som giver mange unge et fantastisk fællesskab og et sted, hvor man lærer at tage del i demokratiet. Desværre kan vi se at ikke alle unge har lige adgang til et demokratisk fællesskab, og der er bestemte grupper af unge, som er underrepræsenteret i vores fællesskaber. Derfor kaster vi et kærligt og kritisk blik på os selv med kampagnen, for vi skal blive bedre til at række ud og åbne os for andre, som måske ikke er som os selv,” siger Chris Preuss, formand i DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd.

”I Tuborgfondet vil vi gerne bidrage til, at mange flere unge engagerer sig i et fællesskab, får indflydelse i samfundet og mod til at skabe en bæredygtig fremtid,” siger sekretariatschef Peter Giacomello.

Unge skal ikke hverves, men inviteres

For at sikre at flere unge kommer med i fællesskabet, så er det afgørende, at de unge, der allerede er foreningsaktive, sørger for at være opsøgende i omgangskredsen og inviterer venner og bekendte med.

Det sociale spiller en stor rolle for unges engagement i foreninger. Unges baggrund, venner og deres forældre er afgørende for, om de er aktive i en forening, og eventuelt hvilken forening de er i. Derfor vil allerede foreningsaktive spille en afgørende rolle i at få flere med i fællesskabet.

Det er nok de færreste unge, der møder uopfordret op til en forening eller en aktivitet uden at kende nogen på forhånd. Derfor håber vi også, at vi kan inspirere unge, der allerede er en del af et fællesskab til at række ud til nye unge, så flere får mod til at starte,” siger Chris Preuss, formand i DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd.

Bag om kampagnen:

I kampagnen sætter unge fra vidt forskellige foreninger ord på, hvad de ser som det værdifulde ved at være en del af et foreningsfællesskab. Samtidig inviterer kampagnen unge til at se kritisk på sit eget fællesskab, ved at rejse spørgsmålet, om hvem der er med i fællesskabet – og hvem der ikke er med.

Kampagnen er en del af ”Alle unge med i fællesskabet”, et partnerskab mellem Tuborgfondet og DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, der skal undersøge og udbrede nye måder at nå nye unge på for foreningslivet.

Kampagnen lanceres i forbindelse med en konference den 27. august.

Fakta:

• Unges skal inviteres med. Unge har svært ved at forestille sig at engagere sig i en forening, hvor de ikke kender nogen andre.
  • Engagement går i arv. Mange unge er aktive i de samme foreninger eller samme type foreninger, som deres forældre
  • 50% af unge med anden etnisk baggrund er medlem af en forening mod 67% af etnisk danske unge.
  • Mange udsatte unge er uden for fællesskabet. Kun 29% dyrker faste fritidsaktiviteter og 24% er aktive i foreninger eller grupper.

Kilde: Tuborgfondet og Moos Bjerre: Unges deltagelse i civilsamfundets fællesskaber

For yderligere kommentarer, baggrund eller cases:

Kommunikationskonsulent i DUF, Mathias Ottesen Leinum, M: 60201413, mot@duf.dk

Kommunikationsansvarlig i Tuborgfondet Anni Riedel-Lyngskær, M:20738076, al@tuborgfondet.dk