Ny kampagne sætter fokus på at hjælpe børn, der mistrives
Tænk, hvis du kunne rejse tilbage i tiden og fortælle dit tidligere jeg, at alt nok skal blive godt. Sådan lyder det i den nye kampagne for Julemærkehjemmene.
Her møder vi skoledrengen William, som bliver mobbet og må flygte hjem fra skole. Men der er håb at finde. For mens han sidder alene på sit værelse, får han besøg af sit fremtidige jeg. Denne William har været på Julemærkehjem. Her har han fået venner og troen på, at han er noget værd. Og han kan fortælle den triste William, at det alt sammen bliver godt.
Børnene får selvværdet tilbage
Kampagnen sætter fokus på det vedholdende arbejde Julemærkehjemmene laver for at hjælpe børn som William. Hvert år får ca. 1.000 børn i alderen 7-14 år ophold på et af de fem Julemærkehjem. Det er børn, som bliver mobbet, er ensomme eller føler sig udenfor. Gennem leg, læring og aktiviteter sammen med andre børn får de hjælp til at finde deres styrker og opbygge deres selvværd, så de igen kan indgå i fællesskaber.
”I kampagnen vil vi gerne fortælle om, hvilke udfordringer børn i dag kan have, men også at der er håb forude. På Julemærkehjemmene arbejder vi med at give børnene troen på dem selv og lære dem, at de er gode nok, som de er. Dermed kan de vende stærkere og gladere tilbage til deres familie, ligesom de genfinder lysten til at gå i skole og være med i fritidsaktiviteter”, fortæller direktør i Julemærkefonden, Søren Ravn Jensen.
Ingen børn skal stå uden for fællesskabet
Ifølge en analyse af danskernes holdning til hjælpearbejde rettet mod udsatte personer i Danmark svarer 51 %, at de ser arbejdet med børn, der mistrives, som et af de vigtigste. Det vidner om, at mange danske familier er bekymret for børn og deres trivsel. Analysen er lavet af Voxmeter for Julemærkehjemmene oktober 2020.
Julemærkehjemmene har fokus på at få børnene til at trives. Ud fra mantraet, at ingen børn skal stå uden for fællesskabet, bliver børnene en del af en gruppe fra den dag, de starter deres ophold. De får en tryg hverdag, som fremmer deres fysiske og mentale sundhed og som giver dem en oplevelse af at være noget værd.
Med kampagnen sætter Julemærkehjemmene samtidig mere fokus på den del af arbejdet med børn, som de måske er mindre kendte for.
”Mange forbinder måske kun vores hjælpearbejde med sund kost og vægtproblemer. Men i dag fylder problematikker som mobning, manglende selvværd og mistrivsel meget blandt de børn, som får et ophold. Vi har derfor både erfaringen og kompetencerne til at håndtere disse problemstillinger”, fortæller Søren Ravn Jensen.
Kampagnefilmen bliver vist på TV 2 i december og sociale medier i november og december. Den kan desuden ses på Julemærkehjemmenes hjemmeside
Fakta om børnenes udvikling på Julemærkehjem
2 ud af 3 børn, der kommer på Julemærkehjem, har oplevet at blive mobbet.
Et år efter opholdet er andelen af børn, der oplever mobning, faldet fra 69 % til 14 %
2 ud af 3 børn har ikke god tro på sig selv, når de starter på et Julemærkehjem.
Et år efter opholdet har 73 % af børnene fået god tro på sig selv.
Kontakter
Thomas ElmegårdPresse- og kommunikationsmedarbejder
Tlf:40 41 36 61thomas.elmegard@julemaerket.dkBilleder
Links
Information om Julemærkefonden
JULEMÆRKEHJEMMENE – GIVER BØRN EN NY START
Ingen børn fortjener en hverdag fyldt med ensomhed og ondt i maven.
Julemærkehjemmene hjælper børn med at finde deres styrker og opbygge deres selvværd. Læs mere: Julemaerket.dk
Følg pressemeddelelser fra Julemærkefonden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Julemærkefonden
Nissehue-salg skaber stor glæde hos Julemærkebørnene18.12.2023 15:08:50 CET | Pressemeddelelse
For andet år i træk støtter Salling Group Julemærkehjemmene gennem salg af nissehuer. Børnene på Julemærkehjemmet i Hobro kunne derfor glæde sig over en flot donation, som HR-direktør i Salling Group, Louise Gade overrakte til dem.
Julemærkehjemmene får støtte fra Bilka til at hjælpe børn ud af mistrivsel30.11.2023 10:57:27 CET | Pressemeddelelse
Julemærkefonden, som driver de fem Julemærkehjem, har indgået et strategisk samarbejde med Bilka og A-Z over de kommende tre år.
Børns mistrivsel holder ikke juleferie27.11.2023 12:01:23 CET | Pressemeddelelse
Ny kampagne fra Julemærkehjemmene sætter fokus på at hjælpe børn, der lider af ensomhed i julen. Målet er at sikre, at op mod 1.000 børn kan komme ud af mistrivsel.
Julemærket 2023 er udkommet: Tag med ud i juleskoven3.11.2023 14:57:11 CET | Pressemeddelelse
I dag afslørede H.K.H. Kronprinsessen årets Julemærke. Overskuddet fra salget går som altid til børn på Julemærkehjemmene, hvor de får hjælp i deres kamp mod mistrivsel.
Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsessen præsenterer årets Julemærke24.10.2023 10:37:08 CEST | Presseinvitation
Fredag d. 3. november 2023 afslører H.K.H. Kronprinsessen sammen med kunstner, Lisa Grue årets Julemærke på Københavns Rådhus.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum