Ny kampagne: Krænkende handlinger mod unge på det digitale arbejdsmarked skal stoppes
Flere og flere unge influencere, gamere og platformsarbejdere på det digitale arbejdsmarked oplever krænkende handling. Det skal en ny kampagne nu sætte en stopper for.
Ny forskning fra Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet, Roskilde Universitet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø er mundet ud i en kampagne, ’Tænk hvis det var omvendt’, der skal forebygge krænkende handlinger på det digitale arbejdsmarked.
Digitalisering og nye beskæftigelsesformer udgør en udfordring for unges psykosociale arbejdsmiljø. Hate, krænkelser, chikane, trusler, eller diskriminering fra kunder eller følgere er eksempler på nogle af de psykosociale risici. Disse risici forstærkes, når arbejdet er digitalt formidlet via apps, når det er ureguleret og når det udføres alene. Dette kalder på viden om, hvordan krænkende handlinger forebygges på et ureguleret arbejdsmarked.
Influencere skal hjælpe kampagnen på vej
To professionelle influencere har videreudviklet forskningsprojektets ideer og budskaber til to selvstændige dele af kampagnen. Kampagnen offentliggøres på deres sociale medie-kanaler (YouTube, Instagram).
Guld Dennis har produceret en video, der retter sig mod krænkende handlinger fra private kunder, der benytter sig af digitale platforme til at få deres fastfood bragt til døren, eller til at booke rengøring til private hjem. ’Tænk hvis det er omvendt’ er en YouTube kampagne, der fra i dag med grovkornet humor gør opmærksom på menneskene bag serviceydelsen ved at vende rollerne om mellem kunden og platformsarbejderen.
Alexandra Staffensen har udarbejdet indhold, der skal forebygge krænkende handlinger fra følgere på sociale medier. Alexandra Staffensen har en særlig styrke i at nedbryde tabuer og sætte vanskelige emner til diskussion på sin helt egen måde. Alexandra benytter sin personlige, sociale platform til at rette fokus mod de mange former for grænseoverskridende og krænkende handlinger, der nærmest er blevet en norm blandt mange unge influencere og gamere. Alexandras kampagne starter den 27. oktober på Instagram-profilen: alexandra_staffensen
Baggrundsinfo
Kampagnen ’Tænk hvis det var omvendt’ er udviklet med udgangspunkt i data indsamlet i forskningsprojektet ’Risiko, arbejdsmiljø og krænkende handlinger: Unge på digitale arbejdsmarkeder’ (RADAR II). Kampagnen er udviklet i samarbejde med 11 repræsentanter fra platformsvirksomheder, influenceragenturer, fagforeninger samt unge, der selv har digitalt medieret arbejde.
Projektet er finansieret af Arbejdsmiljøforskningsfonden, og udføres i et samarbejde mellem forskere fra Roskilde Universitet, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet.
Kontakter
Mette Lykke Nielsen, AAU, Center for Ungdomsforskning (CeFU), Institut for Kultur og Læring: Mail: mln@ikl.aau.dk - Mobil: 2029 4911
Dorte Larsen, Specialkonsulent, AAU, Institut for Kultur og Læring
Mail: dl@ikl.aau.dk - tlf. (+45) 9940 9965
Johnny Dyreborg, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) (jdy@nfa.dk)
Louise Yung Nielsen, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet (lyn@ruc.dk)
Jeannette Bylov, presserådgiver, AAU, Mobil: 24 23 05 66
Billeder
Links
Information om Aalborg Universitet
Følg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
PRESSEINVITATION: H.M. Dronning Mary deltager i Aalborg Universitets 50-års jubilæumsfest25.3.2024 08:53:17 CET | Pressemeddelelse
I år er det 50 år siden, at Aalborg Universitet blev etableret i Nordjylland. Det bliver fejret fredag den 19. april med deltagelse af H.M. Dronning Mary
Internationale studerende søger talstærkt mod ny business-uddannelse på Aalborg Universitet15.3.2024 16:53:46 CET | Pressemeddelelse
En ny international bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi på Aalborg Universitet (AAU) har ramt plet. Det viser de foreløbige tal for årets kvote 2-ansøgninger. Antallet af ansøgere, der har valgt uddannelsen som førsteprioritet, overstiger allerede antallet af studiepladser, og det er gode nyheder for danske virksomheder.
Magthavere sættes over beboere i udsatte boligområder11.3.2024 10:50:51 CET | Pressemeddelelse
Nuværende beboere i marginaliserede boligområder bliver nedprioriteret til fordel for investorer, tilflyttere og magthavere. Det konkluderer nyt projekt fra Aalborg Universitet og Center for Boligsocial Udvikling.
Ny forskning: Unges syn på egen krop er afgørende for trivsel2.3.2024 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Unge, som ser negativt på egen krop, lever i større frygt for at blive bagtalt og vil i højere grad gerne lave deres krop om. Det viser en ny Ph.d.-afhandling, som bygger på omfattende research blandt elever i 5., 7. og 9. klasse.
AAU hjælper dansende stammefolk med at bevare kulturarven27.2.2024 14:37:10 CET | Pressemeddelelse
Med VR-teknologi samarbejder Afrikas ældste stammefolk og forskere fra Aalborg Universitet om at bevare en kulturarv og sikre fremtidens innovation med nye læringsmuligheder i både Afrika og Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum