Ny kampagne: Kemikalier bør ikke være på mode
Når skjorten eller kjolen trækkes af bøjlerne i butikken, tænker de færreste over, at tøjet, vi køber, kan indeholde kemikalier. En ny undersøgelse viser, at 63 procent af de adspurgte drenge og 70 procent af de adspurgte piger i aldersgruppen 16-22 år ikke har nogen eller begrænset viden om kemikalier i tøj og andre tekstiler. Det skal en ny kampagne lave om på.
Miljøministeriet har nu sat sig for at informere danske unge om kemikalier i tøjproduktion, og hvordan de kan mindske klima- og miljøaftrykket og mindske kemikaliernes skadelige effekt på egen krop.
Det kræver i gennemsnit 3 kg kemikalier at producere 1 kg bomulds t-shirts, og udover betydelige klima- og miljøaftryk, det medfører, kan det for eksempel også give allergiske reaktioner, udslæt og hudirritation, og desuden mistænkes nogle kemikalier også for at være hormonforstyrrende.
Miljøministeriets nye kampagne ”Kemikalier bør ikke være på mode” sætter fokus på den skadelige kemi.
”Mange unge vil rigtig gerne leve mere bæredygtigt. Kampagnen skal både gøre det lettere for den enkelte at undgå at have skadelige kemikalier i klædeskabet, men den skal også sætte fokus på, hvad forbruget af kemikalier i tøjindustrien betyder for klima og miljø, og dermed også de unges egen fremtid. Vi skal passe så godt på forbrugerne som muligt gennem regulering, men jeg oplever, at mange unge efterspørger, hvordan de også konkret kan gøre en grøn forskel. Det er der tre gode råd til her i kampagnen.” siger miljøminister Lea Wermelin.
Undersøgelsen viser også, at hele 55 pct. af de unge hverken interesserer sig eller kun går lidt op i, om der er kemi i deres tøj. Kun 7 pct. svarer, at de ikke kunne finde på at gå med nyt tøj, inden det er blevet vasket. Dermed udsætter de sig selv for kemikalier og en potentiel allergisk reaktion. Undersøgelsen viser også, at de unge har et ringe kendskab til mærkningsordninger inden for kemi og bæredygtighed.
Vask, mærkning og genbrug
Kampagnen skal skabe en bevidsthed blandt de unge om, at der er kemi i tøj, og at de ved at ændre en smule på deres tøjforbrugsvaner kan være med til at mindske belastningen fra kemikalier. Derfor kommer kampagnen med tre overordnede råd til, hvordan de unge ved simple handlinger kan gøre en forskel, når de skaffer, bruger og smider tøj ud:
Kig efter de rigtige mærker, når du shopper
Vil du gå efter mere ansvarligt produceret tøj og samtidig undgå problematiske kemikalier, skal du se efter mærker, som er kontrollerede. Hold øje med GOTS-mærket, EU-Blomsten og Svane-mærket for mindre skadelig kemi i tøj.
Vask dit nye tøj, inden du bruger det
Nogle af de kemiske stoffer hænger stadig fast i tøjet, når du køber det i butikken. Nyt uvasket tøj mod huden kan eksempelvis give allergiske reaktioner, udslæt og hudirritation, og derfor er det en god ide at vaske sit nye tøj, inden man bruger det, så en del af restkemikalierne skylles ud. Desuden mistænkes nogle kemikalier for at være hormonforstyrrende.
Køb genbrug, del og byt
Pointen er simpel: Jo flere, der bruger tøjet, jo færre stykker tøj er der brug for – og på den måde sparer du ressourcer til produktion af nyt tøj. Når du ikke har brug for tøjet mere, så genbrug, del eller byt gerne.
Kampagnen, som bliver sparket i gang i uge 44, er bl.a. baseret på en undersøgelse, der understreger unges manglende viden på området. Kampagnen henvender sig til unge mellem 16-22 år og indeholder konkurrencer om unikke og specialdesignede genbrugs T-shirts og influencer-samarbejder, der skal inspirere de unge til at undgå kemi og shoppe mere bæredygtigt.
Du kan læse mere her
Kontakter
Yderligere oplysninger:
Lisa Ioannou, presserrådgiver, Miljøministeriet, mail: liryi@mim.dk, tlf: 24771226
Information om Miljø- og Ligestillingsministeriet

Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
+45 38 14 21 42https://mim.dk/
Følg pressemeddelelser fra Miljø- og Ligestillingsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljø- og Ligestillingsministeriet
Regeringen giver bilejere økonomisk gevinst for grøn handling9.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil gøre det mere attraktivt at skrotte sin bil hos en godkendt autoophugger ved at øge skrotningsgodtgørelsen med 25,9 procent.
PFAS fundet i ministerens blod8.10.2025 07:00:33 CEST | Pressemeddelelse
Miljøminister Magnus Heunicke er sammen med en række EU-ministerkolleger og EU’s miljøkommissær Jessika Roswall blevet testet for PFAS i blodet. Testen er gennemført for at sætte fokus på PFAS som et grænseoverskridende problem, og som en del af Danmarks formandskabsprioritet om fælles EU-handling mod PFAS-forurening. Hos halvdelen af deltagerne overskred niveauerne de europæiske grænser for sundhedsrisiko. Resultaterne understreger behovet for en samlet indsats mod PFAS på EU-niveau.
Ekspertgruppe skal forenkle regler for bidrag til kystbeskyttelse6.10.2025 14:18:33 CEST | Pressemeddelelse
Danmark står foran betydelige investeringer i kystbeskyttelse for at sikre os mod klimaforandringerne, men der er stor forskel på, hvordan kommuner administrerer reglerne for bidrag til kystbeskyttelsesprojekter. En ny ekspertgruppe skal sikre transparens i reglerne
Regeringen styrker miljøtilsyn med tankskibe ved Skagen Red6.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen styrker miljøkontrollen med tankskibe, der befinder sig ved Skagen Red, som er et knudepunkt for skibstrafik i Østersøen.
Øget sikkerhed: Ekstra opmærksomhed på vand- og spildevandsforsyning3.10.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Vand er en del af den kritiske infrastruktur i Danmark, og det har højeste prioritet at beskytte det. Derfor er der behov for, at danske vand- og spildevandsforsyninger udviser ekstra opmærksomhed på baggrund af den seneste tids hændelser og det aktuelle trusselsbillede. Dertil gælder der pr. 1. oktober nye regler om cybersikkerhed for de store vandforsyninger i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum