Ny jernbane booster udkanten

Stort potentiale i de planlagte moderniseringer af infrastrukturen

En netop udarbejdet analyse af Damvad Analytics for Business Lolland-Falster viser, at den planlagte opgradering af jernbanen mellem København og Lolland-Falster vil udvide arbejdsmarkedet markant for de borgere, der foretrækker at bo i et landområde og pendle til de større byer. Det vil være et væsentligt element i forhold til at bremse den igangværende fraflytning, og det vil forbedre lokale virksomheders mulighed for at rekruttere og fastholde arbejdskraft.

"Vi har længe vidst, at etableringen af dobbeltspor og elektrificering af strækningen fra København til Lolland-Falster vil have en markant positiv effekt på bosætning og erhvervsvækst. Nu har vi fået en analyse, som understøtter med konkrete data, at de politiske beslutninger for infrastrukturen er en kæmpe håndsrækning til udkantsområderne", siger Christoffer Knuth, der er bestyrelsesformand for erhvervsfremmeorganisationen Business Lolland-Falster.

Femdobling af arbejdsmarkedet

Analysen viser således blandt andet, at den nye jernbaneforbindelse vil næsten femdoble antallet af arbejdssteder, der indenfor en times offentlig transport kan nås fra Nykøbing Falster. Fra 3.000 til 14.000. På den baggrund fastslår analysen, at det må "forventes at antallet af personer, der finder beskæftigelse andre steder uden for Lolland-Falster vil stige betragteligt som følge af en ny jernbane".

Banedanmark er i fuld gang med modernisering af den østdanske jernbane med planlagt færdiggørelse af København-Ringsted i 2018 og Ringsted-Holeby (den såkaldte Ringsted-Femern bane) i 2021. Som et vigtigt element i sidstnævnte har Folketinget i foråret 2015 bevilget penge til byggeriet af en ny Storstrømsbro, som binder jernbanenettet mellem Sjælland og Falster sammen.

København på under en time

Denne opgradering af den østdanske infrastruktur vil bringe togrejsetiden mellem Nykøbing Falster og København ned under en time, hvor den nu er ca. halvanden time. Ifølge analysen kan det fordoble antallet af pendlere mellem Nykøbing Falster og København. Prognosen tager afsæt i pendler-data for Slagelse, som på flere områder er sammenlignelig med Nykøbing Falster, og hvor togrejsetiden til København er ca. 54 minutter.

"Når transporttiden til Hovedstaden kommer ned på det niveau, vil det være langt mere attraktivt at blive boende eller flytte til Lolland-Falster, selv om jobbet ligger i Københavnsområdet. Det vil samtidig gøre det langt nemmere for vores lokale virksomheder at tiltrække arbejdskraft fra det øvrige Sjælland og København", fortæller Mikkel Wesselhoff, adm. direktør for Business Lolland-Falster.

Farlig udvikling kan accelerere

I den seneste tid er der opstået tvivl om, hvorvidt den planlagte etablering af dobbeltspor og elektrificering samt ny Storstrømsbro, vil blive udskudt pga. henholdsvis forsinkelserne i Femern Bælt projektet, og regeringens vurdering af statens kassebeholdning.

"Siden 2008 er indbyggertallet på Lolland-Falster faldet med syv procent. Jeg håber, at Folketingets partier kan se, at en eventuel udskydelse af de planlagte opgaver ikke blot vil accelerere en farlig udvikling, men også vil snyde udkanten for muligheden for faktisk at vende udviklingen ved egen hjælp", fastslår bestyrelsesformand Christoffer Knuth.

Christoffer Knuth, bestyrelsesformand Business Lolland-Falster
ck@knuthenborg.dk