Ny islandsk musik indspillet af accordeonvirtous

Den 21. oktober udkommer den første Dacapo Records-udgivelse med et rent islandsk repertoire, albummet 'Fikta' indspillet af accordeonspiller Jónas Ásgeir Ásgeirsson.
Still fra Radioflakes (musikvideo)

I de seneste år har Island udklækket flere fremragende accordeonspillere, heriblandt Jónas Ásgeir Ásgeirsson. Musikken på denne udgivelse er skrevet mellem 1972 og 2020 og repræsenterer tre forskellige generationer af islandske komponister, heriblandt to værker skrevet direkte til Ásgeirsson.

Mellem tradition og fornyelse

Det nye album Fikta indeholder nyskabende og fascinerende verdenspremiereindspilninger, der beriger accordeonrepertoiret og præsenterer instrumentet i nye sammenhænge og klangverdener. På albummet hører vi både soloværker og ensembleværker, hvoraf to af dem er skrevet særligt til Jónas Ásgeir Ásgeirsson:

Titelværket Fikta er komponeret af Ásgeirssons gamle studiekammerat Friðrik Margrétar-Guðmundsson (f. 1993), som primært er kendt for musik til teater, dans og visuelle medier. Fikta er et soloværk, hvis titel bl.a. refererer til det islandske verbum fikta, som betyder at "lege med".

Finnur Karlssons accordeonkoncert er ligeledes skrevet til Jónas Ásgeirsson og Elja Ensemble, der består af unge islandske musikere. I koncerten anvender Karlsson melodier, der er skrevet med accordeonets folkemusikalske rødder i tankerne, og citerer bl.a. en kendt islandsk popsang. Værket vandt Den Islandske Musikpris for ‘Årets komposition’ i 2021.

Radioflakes

Atli Ingólfssons Radioflakes for soloaccordeon er et særdeles krævende værk, der udforsker accordeonets fulde potentiale. I slutningen af værket får musikeren besked på at improvisere “meget uregelmæssige, morselignende figurer”. Det tager Ásgeirsson helt bogstaveligt ved at spille værkets titel, Radioflakes, i morsealfabetet.

Jónas Ásgeir Ásgeirsson har i samarbejde med videokunstneren Stephan Stephensen skabt en musikvideo til Radioflakes, som illustrerer Ásgeirssons moderne tilgang til det traditionsrige instrument. Videoen udkommer sammen med albummet d. 21. oktober.

Fikta indeholder desuden værker af to af Islands førende komponister fra slutningen af 1900-tallet, Atli Heimir Sveinsson og Þorkell Sigurbjörnsson, som begge satte uudslettelige spor i musiklivet.

Jónas Ásgeir Ásgeirsson

Jónas Ásgeir Ásgeirsson er en klassisk uddannet accordeonspiller med base i København. Ásgeirsson lægger vægt på tætte samarbejder med nulevende komponister med målet om at gøre accordeon-litteraturen rigere og lade andre kunstnere få øje på instrumentets potentiale. Han har uropført værker af talrige komponister fra
Norden og andre lande. Foruden at være en virtuos solist er Ásgeirsson stiftende medlem af flere ensembler, bl.a. KIMI, som i juni udgav deres debut-EP Bittersweet på Dacapo Records.

Udkommer den 21. oktober 2022

Jónas Ásgeir Ásgeirsson, accordeon

Þórgunnur Anna Örnólfsdóttir, vokal
Katerina Anagnostidou, percussion