Ny Irma sætter rekord: Øko-andel på 86 procent

Grøn Irma trækker flere kunder og sprænger rammer for økologi-salg

På Østerbrogade 110 i København finder man lige nu det supermarked i Danmark, der har den højeste økologiandel. Siden åbningen af den nye grønne Irma ØKO 18. januar er kunderne strømmet til, og de køber økologi i et hidtil uset omfang. Andelen udgør efter de første 14 dage ikke mindre end 86,2 procent.

På landsplan udgør økologi knap 10 procent af det samlede dagligvaresalg, og Danmark er det land i verden med den højeste andel. I Danmark er Irma den kæde, der har langt den største andel med cirka 30 procent. I enkelte uger, hvor kæden har haft økologi-tema, har andelen nået 50 procent i enkelte butikker. Men aldrig har nogen butik været i nærheden af de tal, der nu realiseres i butikken på Østerbro.

”Irma ØKO er tænkt som et eksperimentarium for Irma, hvor vi kan teste, hvor langt vi kan gå med økologi og ikke mindst se, hvor langt vores kunder ønsker, at vi går. De første uger har vist, at vi kan gå længere, end vi havde forestillet os. Og resultaterne fra Irma ØKO er derfor meget inspirerende for resten af kæden,” siger direktør Søren Steffensen, Irma.

Flere kunder, øget salg

Butikken, der har skiftet den klassiske blå Irma-farve ud med en grøn farve, har samtidig præsteret en markant større vækst i det samlede salg i forhold til resten af kæden, og butikkens kunder har øget deres gennemsnitskøb i forhold til den gamle butik.

Irma ØKO har skiftet hovedparten af de ikke-økologiske varer ud med tilsvarende økologiske varianter. Det betyder, at alt - lige fra slik og konfekture, frugt og grønt, brød og mælk til kød, vin og kolonial - nu udelukkende sælges som økologi. Mens varer som salt, toiletpapir og vand på flaske, der ikke eksisterer i en økologisk variant, typisk er Svanemærket eller miljø-certificeret.

Yderligere information: Direktør Søren Steffensen, Irma, 5221 2801

Irma vil gøre en dansk klassiker til årets Valentin-hit12.2.2018 08:10pressemeddelelse

Onsdag den 14. februar er det Valentinsdag. I den anledning har Irma lagt hovederne i blød for at komme med det bedste bud til den moderne, urbane forbruger. Svaret har man nu fundet: Hjerter i flødesauce. Men selvfølgelig ikke en ordinær version af denne danske klassiker. Sammen med de to kokke Steve Momsen og Rasmus Kampmann har Irma udviklet en særlig udgave, som kombinerer kvalitetsråvarer med solidt håndværk og den særlige henkogningsteknik, hvor der med simpelt undertryk skabes en forlænget holdbarhed. Tilberedt af kød fra dyr, der har haft et ordentligt liv, økologiske mælkeprodukter og masser af friske, sunde grøntsager. ”Det er faktisk moderne at spise klassiske danske retter igen, men de skal have nye kvaliteter og vores version er rigtig slowfood med masser af smag og kærlighed, og derfor skabt til at glæde en, man holder af på denne særlige dag,” siger Max Schellenbauer, innovationschef i Irma. Sælges i glas med mad til to personer for 134 kr., som man kan give et personlig

Fakta reducerer madspild for over 20 millioner kroner på ét år24.1.2018 06:00pressemeddelelse