Ny Irma sætter rekord: Øko-andel på 86 procent

Grøn Irma trækker flere kunder og sprænger rammer for økologi-salg

På Østerbrogade 110 i København finder man lige nu det supermarked i Danmark, der har den højeste økologiandel. Siden åbningen af den nye grønne Irma ØKO 18. januar er kunderne strømmet til, og de køber økologi i et hidtil uset omfang. Andelen udgør efter de første 14 dage ikke mindre end 86,2 procent.

På landsplan udgør økologi knap 10 procent af det samlede dagligvaresalg, og Danmark er det land i verden med den højeste andel. I Danmark er Irma den kæde, der har langt den største andel med cirka 30 procent. I enkelte uger, hvor kæden har haft økologi-tema, har andelen nået 50 procent i enkelte butikker. Men aldrig har nogen butik været i nærheden af de tal, der nu realiseres i butikken på Østerbro.

”Irma ØKO er tænkt som et eksperimentarium for Irma, hvor vi kan teste, hvor langt vi kan gå med økologi og ikke mindst se, hvor langt vores kunder ønsker, at vi går. De første uger har vist, at vi kan gå længere, end vi havde forestillet os. Og resultaterne fra Irma ØKO er derfor meget inspirerende for resten af kæden,” siger direktør Søren Steffensen, Irma.

Flere kunder, øget salg

Butikken, der har skiftet den klassiske blå Irma-farve ud med en grøn farve, har samtidig præsteret en markant større vækst i det samlede salg i forhold til resten af kæden, og butikkens kunder har øget deres gennemsnitskøb i forhold til den gamle butik.

Irma ØKO har skiftet hovedparten af de ikke-økologiske varer ud med tilsvarende økologiske varianter. Det betyder, at alt - lige fra slik og konfekture, frugt og grønt, brød og mælk til kød, vin og kolonial - nu udelukkende sælges som økologi. Mens varer som salt, toiletpapir og vand på flaske, der ikke eksisterer i en økologisk variant, typisk er Svanemærket eller miljø-certificeret.

Yderligere information: Direktør Søren Steffensen, Irma, 5221 2801

Coop siger farvel til dåser20.7.2018 09:24pressemeddelelse

Tomater og de fleste andre former for konserves skal fremover ikke længere være emballeret i metal-dåser i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma. Som led i Coops nye emballagestrategi skifter Coop dåserne i sine egne varemærker, Änglamark og Coop, ud med såkaldte bricks, der primært består af fibre (pap/papir). De første varer er allerede i butikkerne nu. Og i løbet af de kommende 12 måneder vil de fleste emballager være skiftet ud til de nye, langt mere bæredygtige udgaver. ”Med et årligt salg på mere end 12 millioner dåser, vil det formentlig være det emballage-skifte i dansk dagligvarehandel, der har størst betydning for miljøet i mange år,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Den store miljømæssige fordel er, at man skifter fossile materialer, der ikke er fornybare, ud med fibre, der let fornys. Dertil kommer, at der betydelige klimamæssige besparelser, når varerne skal distribueres fra emballageproducent til fødevareproducent, fra producent til lagre, og fra l