Ny Irma sætter rekord: Øko-andel på 86 procent

Grøn Irma trækker flere kunder og sprænger rammer for økologi-salg

På Østerbrogade 110 i København finder man lige nu det supermarked i Danmark, der har den højeste økologiandel. Siden åbningen af den nye grønne Irma ØKO 18. januar er kunderne strømmet til, og de køber økologi i et hidtil uset omfang. Andelen udgør efter de første 14 dage ikke mindre end 86,2 procent.

På landsplan udgør økologi knap 10 procent af det samlede dagligvaresalg, og Danmark er det land i verden med den højeste andel. I Danmark er Irma den kæde, der har langt den største andel med cirka 30 procent. I enkelte uger, hvor kæden har haft økologi-tema, har andelen nået 50 procent i enkelte butikker. Men aldrig har nogen butik været i nærheden af de tal, der nu realiseres i butikken på Østerbro.

”Irma ØKO er tænkt som et eksperimentarium for Irma, hvor vi kan teste, hvor langt vi kan gå med økologi og ikke mindst se, hvor langt vores kunder ønsker, at vi går. De første uger har vist, at vi kan gå længere, end vi havde forestillet os. Og resultaterne fra Irma ØKO er derfor meget inspirerende for resten af kæden,” siger direktør Søren Steffensen, Irma.

Flere kunder, øget salg

Butikken, der har skiftet den klassiske blå Irma-farve ud med en grøn farve, har samtidig præsteret en markant større vækst i det samlede salg i forhold til resten af kæden, og butikkens kunder har øget deres gennemsnitskøb i forhold til den gamle butik.

Irma ØKO har skiftet hovedparten af de ikke-økologiske varer ud med tilsvarende økologiske varianter. Det betyder, at alt - lige fra slik og konfekture, frugt og grønt, brød og mælk til kød, vin og kolonial - nu udelukkende sælges som økologi. Mens varer som salt, toiletpapir og vand på flaske, der ikke eksisterer i en økologisk variant, typisk er Svanemærket eller miljø-certificeret.

Yderligere information: Direktør Søren Steffensen, Irma, 5221 2801

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.