Ny infrastrukturaftale vil skabe et mere sammenhængende land

Den nye aftale om fremtidens infrastruktur kommer til at binde landet bedre sammen, mener Landdistrikternes Fællesråd.

Et samlet Folketing fremlagde mandag en ny aftale for fremtidens infrastruktur. Der er mange gode elementer i aftalen, der samlet set rummer investeringer for mere end 160 mia. kr. Det mener formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.

- Først og fremmest vil jeg gerne rose alle Folketingets partier for at stå sammen og skabe sikkerhed omkring fremtidens infrastruktur i Danmark. Det er en historisk stor aftale. Infrastrukturen er det, der binder hverdagen sammen, sikrer gode rammer for erhvervslivet og skaber forbindelser på tværs af by og land. Med denne aftale har Folketinget skabt fundamentet for et mere sammenhængende land, siger han.

Formanden for Landdistrikternes Fællesråd fremhæver særligt de mange investeringer i vejprojekter landet over. Det vil gøre hverdagslivet mere smidigt for borgere og virksomheder i hele landet, mener han.

- I fremtiden er asfalt grøn. Derfor er det positivt, at man har investeret i store vejprojekter. Eksempler som Næstved-Rønnede, Hærvejsmotorvejen samt 2+1 vejen fra Ringkøbing til Herning er blot nogle blandt mange gode vejprojekter, der samlet set skaber stærkere forbindelser mellem land og by.

Bekymring for fremtidens el-ladestandere

Som en del af aftalen bliver der afsat en økonomisk ramme på en halv mia. kr. til at opstille flere el-ladestandere landet over. Der er således ikke ændret på denne del af regeringens oprindelige infrastrukturudspil, og det er en skam, understreger formanden for Landdistrikternes Fællesråd.

- Jeg er bekymret for, om den økonomiske ramme på en halv mia. kr. er tilstrækkelig til at udrulle en effektiv og finmasket ladeinfrastruktur i hele landet. For vi har ikke alene behov for el-ladestandere langs statsvejnettet, der er også brug for ladestandere der, hvor borgernes hverdagsliv udfolder sig. Derfor havde jeg gerne set en pulje til medfinansiering af ladestandere de steder i landdistrikterne, hvor der er længst mellem de nuværende lademuligheder.

Regeringen lagde i sit udspil op til at afsætte en pulje på 6,5 mia. kr., der skal bruges på mindre trafikprojekter, såsom omfartsveje, overhalingsspor og trafiklys landet over, og som har til formål at forbinde land og by. I den endelige aftale er puljen til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by på 3,5 mia. kr.

Og det ærgrer formanden for Landdistrikternes Fællesråd, at puljen er svundet ind.

- Mange danske landdistrikter døjer med et usammenhængende og utrygt vejnet. Nogle steder er småvejene så smalle, at to biler dårligt kan passere hinanden. Det er ikke alene en sikkerhedsmæssig udfordring, det hæmmer også mobiliteten. Derfor er det en skam, at den endelige aftale ikke sikrer en større håndsrækning til at opgradere det lokale vejnet – en opgave, der ligger udover almindelig drift og vedligehold i kommunerne, lyder det fra Steffen Damsgaard.

Eva Østergaard, kommunikations- og presseansvarlig i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk

Signe Lauge Bach, Public Affairs Assistent i Landdistrikterne Fællesråd, tlf. 53850127, mail: sba@landdistrikterne.dk