Ny indsats sætter fokus på små børn i skilsmissefamilier: ”Han må ikke så godt se, at jeg er ked af det”

Savn er et vilkår for mange små børn, hvis forældre ikke bor sammen. Det viser en undersøgelse, Børns Vilkår har lavet blandt børnehavebørn i alderen 5-6 år. Undersøgelsen er en del af en ny større indsats, der skal hjælpe forældre og personale i dagtilbud med at støtte de mindste børn bedst muligt, når skilsmissen rammer.

I løbet af 2021 oplevede 22.000 børn i Danmark, at deres biologiske forældre flyttede fra hinanden. Halvdelen af disse børn var seks år eller derunder.

Forældres samlivsbrud er derfor et vigtigt tema, også i forhold til de mindste børn. Forskning siger imidlertid meget lidt om, hvordan de yngre børn oplever hverdagen, efter at deres forældre er gået fra hinanden. Derfor lancerer Børns Vilkår nu en ny større indsats om emnet målrettet forældre og fagpersoner.

Som del af indsatsen offentliggør Børns Vilkår et analysenotat, som trækker data fra en spørgeskemaundersøgelse blandt børnehavebørn, interviews med børn og eksperter samt data fra Børns Vilkårs ForældreTelefon og Skilsmissebrevkasse.

Savn er en præmis for mange børn i delte familier
Et gennemgående tema i undersøgelsen er, at børnene oplever meget savn. Knap otte ud af ti børn (78 pct.) svarer, at de nogle gange savner deres mor, når de er hos deres far. En lige så stor andel (77 pct.) svarer, at de savner deres far, når de er hos deres mor. To ud af tre børn (64 pct.) svarer, at de både savner mor, når de er hos far og vice versa.

Børnene er også blevet spurgt, om de taler med deres ene forælder om det, når de savner den anden. Det svarer syv ud af ti børn i undersøgelsen ja til.

For nogle børn kan det dog også være svært at vise, at man savner sin anden forælder og måske er ked af det. Nogle børn kan nemlig være bange for, om den forælder, barnet er hos, bliver ked af det over, at barnet savner den anden forælder. I et af de kvalitative interviews, Børns Vilkår har lavet, fortæller et barn, hvordan hun nogle gange prøver at skjule det for sin ene forælder, når hun savner den anden: Han må ikke så godt se, at jeg er ked af det, siger hun.

Giv plads til barnets følelser
At børn savner, behøver ikke at være problematisk, siger psykolog i Børns Vilkår, Malene Angelo. Det er blot vigtigt, at børnene føler sig trygge i at kunne tale om det, hvis de har brug for det.

”Hvis et barn giver udtryk for, at det savner, er det vigtigt at give plads til barnets følelser. Det kan man gøre ved at sidde sammen med barnet og sige, at man godt kan forstå, at barnet savner, for barnet holder så meget af sin anden forælder, og den anden forælder holder så meget af barnet. Måske vil det hjælpe barnet at møde eller tale med den forælder, barnet savner. Undgå uanset hvad at træffe forhastede konklusioner om, at barnet har brug for en anden samværsordning, hvis det giver udtryk for savn. Giv i stedet tid til at undersøge, hvad barnets følelser og reaktioner kan handle om, og hvad barnet kan have brug for,” siger Malene Angelo.

Om indsatsen
Børns Vilkår lancerer med støtte fra Stryhns Familieselskab en ny større indsats, der har fokus på små børn i skilsmissefamilier. Indsatsen omfatter:

- Et analysenotat, som trækker data fra en spørgeskemaundersøgelse blandt børnehavebørn, interviews med børn og eksperter samt data fra Børns Vilkårs ForældreTelefon og Skilsmissebrevkasse.

- Kampagnefilm båret af tre forældre, der har været igennem skilsmisse med børn.

- Opdatering af Børns Vilkårs skilsmisseguide til forældre med nyeste viden og skærpet småbørnsfokus.

- Et nyt digitalt modul, der kan bruges på stue- eller personalemødet i dagtilbuddene. Modulet består af to små film, der sætter fokus på hhv. små børn og forældres reaktioner på skilsmisse. Modulet lægger også op til fælles faglig refleksion.

- Informationsmateriale til dagtilbud om:
• Små børns reaktioner og behov, når deres forældre går fra hinanden
• Hvordan voksne i dagtilbuddet kan støtte små børn der oplever skilsmisse
• Forældres kriseadfærd og reaktioner i forbindelse med skilsmissen
• Hvordan man kan skabe trygge rammer for den svære forældresamtale

Om spørgeskemaundersøgelsen
Den kvantitative analyse bygger på data indsamlet via et digitalt spørgeskema, der er sendt ud til børnehavebørn alderen fem-seks år via Børns Vilkårs Børnehavepanel. Spørgeskemaundersøgelsen blev besvaret i perioden 9. februar til 15. april 2022. I alt deltog 118 ud af de 341 institutioner i panelet. Undersøgelsen blev besvaret af 1.153 ud af 6.050 børn i målgruppen. På respondentniveau giver det en svarprocent på 19 pct.