Ny immunterapi giver håb om bedre kræftbehandling

En ny form for immunterapi har i tidlige forsøg vist lovende resultater for patienter med hjernekræft af typen glioblastom. Behandlingen er udviklet af forskere i Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning sammen med flere samarbejdspartnere, og resultaterne er netop offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature Communications.

Den nye behandling hedder ALECSAT. Den bruger som andre former for immunterapi kroppens eget forsvar mod kræftsygdommen – men med en række ændringer og fordele. Først og fremmest er immuncellerne aktiveret til specifikt at finde og ramme kræftceller, hvilket øger effektiviteten af behandlingen og mindsker risikoen for bivirkninger.

Det har taget seniorforskerne Alexei Kirkin og Karine Dzhandzhugazyan ti års arbejde i laboratoriet, at udvikle metoden og dokumentere at den kan slå kræftceller ihjel. Derefter har de afprøvet behandlingen i et forsøg med 25 patienter med glioblastom, som lægerne ikke havde flere behandlingstilbud til.

Det var alvorligt syge patienter, som gennem 20 uger blev behandlet på Rigshospitalet. Ti af dem levede længe nok til at færdiggøre forsøgsbehandlingen, og blandt dem var resultaterne lovende. Hos seks patienter stoppede svulsten med at vokse og holdt sig i ro. Hos tre forsvandt svulsten helt. I dag er ingen patienter fra forsøget imidlertid i live, enten fordi sygdommen vendte tilbage, eller af andre årsager.

Forsøget er et såkaldt fase 1-forsøg, hvor et vigtigt mål er at undersøge, om der er bivirkninger ved en mulig ny behandling. Også på det punkt var resultaterne opmuntrende og viste, at patienterne ikke havde nogen bivirkninger fra selve behandlingen.

Hos Kræftens Bekæmpelse glæder gruppeleder Per Guldberg sig over resultaterne:

– Vi er meget glade for de positive resultater. De giver os håb om, at vi er på sporet af en behandling, som er effektiv overfor en livstruende kræftsygdom, hvor man i dag kun har få behandlingstilbud. Behandlingen hviler desuden på et princip, der gør at den måske kan være effektiv overfor flere andre kræftformer, siger Per Guldberg, der er en af forskerne bag de nye resultater.

Neurokirurg Walter Fischer, som har ledet den kliniske del af projektet, er også optimistisk:

– Udfordringen ved at behandle glioblastom er, at den vokser hurtigt og spreder sig i hjernen, og det betyder, at man har meget kort tid til at opnå effekt af behandlingen. Ikke mindst i det lys er det opløftende at opnå positive resultater med en biologisk behandling som denne, hvor hver enkelt kræftcelle skal dræbes af en immuncelle. Det har været forbløffende at se, hvordan immuncellerne med denne nye metode kan finde frem til kræftsvulsten. Vi mangler at forstå, hvorfor behandlingen virker hos nogle patienter og ikke hos andre, men dette er et meget vigtigt skridt på vejen, siger han.

Flere forsøg undervejs
Næste skridt for forskerne er at afprøve behandlingen på patienter med glioblastom i et såkaldt fase 2-forsøg. Det betyder, at patienterne får tilbudt immunterapien allerede når de får diagnosen, samtidig med at de får den standardbehandling, som man bruger i dag. Forsøgene foregår på fire hospitaler i Sverige, blandt andet Karolinska, og kan give forskerne nogle af de svar, de stadig mangler for at behandlingen kan komme bredere ud.

For det er stadig nødvendigt med mere viden for at forbedre effekten af behandlingen. Blandt andet mangler man viden om, hvordan den virker, hvis den bliver brugt samtidig med andre former for behandling. Forskerne mangler også viden om, hvilke kræftformer – foruden glioblastom – den eventuelt er effektiv imod.

Forskerne understreger, at det desværre ikke er muligt at melde sig til det nye forsøg

Resultaterne er offentliggjort her:
Kirkin AF. et al.: Adoptive cancer immunotherapy using DNA-demethylated T helper cells as antigen-presenting cells. Nature Communications Online.

Forskerne samarbejder
De nye resultater er blevet til i et samarbejde mellem forskere fra Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning, Rigshospitalet, Odense Universitetshospital, Aarhus Universitetshospital og firmaet CytoVac.

Per Guldberg, Gruppeleder ved Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning: mobil 3065 1008, e-mail: perg@cancer.dk

Walter Fischer, neurokirurg, +46 (0) 70-958 60 01

Alexei Kirkin, seniorforsker Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning, mobil: 4054 6688

Mette Weber, Kommunikationsrådgiver, Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning, mobil: 2895 2828, e-mail: mvw@cancer.dk