Ny hjemmeside giver overblik over din station og gode skift mellem tog, bus og metro

Når man ankommer til en station med bil, cykel, barnevogn eller kørestol, er det rart at vide, hvilke faciliteter der er, at der er tilgængelighed for alle, og at man nemt kan finde videre. Derfor har DOT udviklet en hjemmeside (www.dinoffentligetransport.dk/ditoverblik), hvor kunderne i god tid før rejsen kan tjekke, hvilke faciliteter den enkelte station har, og hvilke muligheder der er for at skifte til bus eller metro.

- Vi ved, at mange af vores kunder - især dem med særlige krav til tilgængelighed – gerne vil være godt forberedte, når de skal rejse med offentlig transport. Den nye hjemmeside er designet til de kunder, som har brug for at planlægge deres rejse i god tid med udgangspunkt i, hvordan stationerne ser ud og hvilke skiftemuligheder der er, fortæller Rune Jon Jensen, Sekretariatschef i DOT, Din Offentlige Transport.

- Mange af vores medlemmer er vant til at tjekke tilgængeligheden på forhånd, inden de begiver sig ud på tur eller rejse. Derfor er det en rigtig god forbedring, at alle relevante oplysninger om tilgængeligheden på de enkelte stationer bliver præsenteret ét sted, så det er nemt at finde. Det kan vi kun bakke op om, siger Susanne Olsen, landsformand i Dansk Handicap Forbund, som repræsenterer godt 8.000 mennesker med bevægelseshandicap.

Hjemmesiden finder du på www.dinoffentligetransport.dk/ditoverblik og den lanceres i dag. Der er gennemført en række brugertest for at sikre, at kunderne kan finde frem til den information, de har brug for. Hjemmesiden er testet af kunder i forskellige aldre og med forskellige behov - også af personer med særlige krav til tilgængelighed.

- Hjemmesiden er tænkt til en meget bred målgruppe. Nogle kunder rejser måske med meget bagage eller en barnevogn. Andre vil gerne være sikre på, at der god parkering til cyklen eller bilen, mens nogle passagerer har helt særlige krav til tilgængelighed, når de rejser med kollektiv transport. Med den nye hjemmeside kan alle vores passagerer før rejsen få et godt overblik over faciliteterne på en station og mulighederne for at skifte til bus og metro, siger Rune Jon Jensen.

Den nye hjemmeside er et pilotprojekt og viser i første omgang faciliteterne på 50 udvalgte stationer og skiftesteder i hovedstadsområdet.

Baseret på tilbagemeldingerne fra kunderne er det tanken, at hjemmesiden skal udbygges med yderligere skiftesteder på hele Sjælland. Hjemmesiden lanceres i dag og skal evalueres om 12 måneder.

For mere information kontakt Theresia Swanholm, Presseansvarlig, DOT - Din Offentlige Transport.

Ændringer i priserne i den offentlige transport på Sjælland fra januar 20241.11.2023 23:36:13 CET | Nyhed

Den 21. januar 2024 bliver priserne for at køre med bus, tog og metro på Sjælland, Lolland, Falster og Møn justeret. Det er DOT, Din Offentlige Transport, der fastsætter taksterne årligt. DOT er et samarbejde bestående af Movia, Metroselskabet og DSB. Fastsættelsen af næste års priser skal kompensere for de stigende omkostninger i samfundet generelt, og dermed også i den offentlige transport og samtidig være med til at sikre en sammenhængende service.

Offentlig transport på Sjælland bliver nu nemmere at finde ud af for turister27.6.2023 15:17:24 CEST | Pressemeddelelse

Danmark er et smukt land – især om sommeren – og det er der heldigvis mange udenlandske turister, der har opdaget. Men det har vist sig, at det ikke er så nemt for turisterne at finde ud af, hvad der kører hvorhen, og hvordan man køber billet. Derfor har DOT - Din Offentlige Transport - i samarbejde med en lang række turistorganisationer forbedret brugervenligheden på publictransport.dk