Ny havfrueskulptur afsløret på Langelinje fortæller et moderne eventyr om kampen mod plastikaffald

Carlsberg sætter gang i bølgerne for at reducere plastaffald med en ny, bæredygtig havfrue, der i dag blev afsløret på Langelinie i København. Den nye, unikke lille havfrue er sammensat af hundredvis af genanvendelige øldåser, der er limet sammen med Carlsbergs nyudviklede lim, der erstatter plastik omkring bryggeriets 6-packs. Med den nye lim kan Carlsberg sammen med forbrugerne reducere mængden af plastikaffald med 1.200 tons årligt. Efter afsløringen på Langelinie er havfruen nu rejst videre og kan ses hos VisitCarlsberg i Valby fra i morgen fredag den 7. september.
En ny, bæredygtig havfrue, svøbt i plastaffald fra havnen, blev i dag afsløret på Langelinie i København. Hun er sammensat af hundredvis af genanvendelige øldåser, der er limet sammen med en nyudviklet lim, som snart vil erstatte plastik omkring Carlsbergs 6-pack-øl og spare 1200 tons plast om året.

I dag, torsdag den 6. september, afslørede Carlsberg sin egen version af Den Lille Havfrue. Installationen består 100% af bryggeriets nye Snap Pack-dåser, en innovativ emballageløsning, der reducerer mængden af plastikaffald med 1.200 tons om året på verdensplan.

Den Bæredygtige Havfrue, som bliver holdt sammen med lim ligesom de nye Snap Pack-dåser, er et udtryk for Carlsbergs ambition om at lave øl, der ikke bare smager godt, men som også reducerer mængden af plastik.

Den nye installation er 3 m høj og viser en stigende "bølge" bestående af 130 kg plastik, svarende til den mængde, som bryggeriet vil eliminere hver time (dvs. 1.200 tons om året) takket være Snap Pack. Den nyskabende emballage – den første i verden – vil reducere mængden af plastik, der anvendes til traditionelle multipacks, med op til 76%.

Statuen af Den Lille Havfrue er tæt knyttet til Carlsbergs historie, idet den blev bestilt af grundlæggerens søn, Carl Jacobsen, i 1913 som gave til Københavns befolkning.

Simon Boas Hoffmeyer, bæredygtighedsdirektør i Carlsberg Group, forklarer:

”Vi viser i dag, at bæredygtig emballage ikke behøver at være et eventyr. Snap Pack er en del af vores rejse mod at blive mere bæredygtige. Vi bygger videre på vores bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO med det første initiativ, der direkte påvirker de mennesker, der elsker Carlsberg. Vi brygger eventyrlig god øl, men vi anerkender også vores ansvar for at drive virksomhed på en bæredygtig måde og altid stræbe efter at blive bedre. Snap Pack lever op til alt dette, og giver forbrugerne den måske bedste øl i verden, der samtidig er mere miljøvenlig.”

Blandt de andre initiativer i serien, som Carlsberg har offentliggjort, er specielle etiketfarver, der øger genanvendeligheden, og forbedrede kapsler, der fjerner ilt fra flaskerne, således at øllet smager friskere i længere tid.

Alice Eriksen, barnebarn af billedhugger Edvard Eriksen, som skabte den originale, velkendte Den Lille Havfrue, var med ved afsløringen af installationen for offentligheden på Langelinie i dag. Efter afsløringen på Langelinie er havfruen nu rejst videre og kan ses hos VisitCarlsberg i Valby fra i morgen fredag den 7. september.

Fakta – om Carlsberg og Together Towards ZERO:

Carlsberg Groups bæredygtighedsprogram Together Towards ZERO er en integreret del af Carlsberg-gruppens SAIL’22-strategi og bygger på fire ambitioner: NUL CO2-udledning, NUL vandspild, NUL uansvarligt alkoholforbrug og en kultur med NUL ulykker – med individuelle, målbare mål på hvert område. Carlsberg Group har per 1. januar 2018 reduceret sin globale CO2-udledning fra bryggerier med 16% i forhold til udgangspunktet i 2015. I 2017 overgik Falkenberg bryggeriet i Sverige til at bruge 100% biogas og grøn elektricitet, og blev Gruppens første CO2-neutrale bryggeri. Bryggerigruppen stoppede derudover med at bruge kul på ni bryggerier. I alt stammer 46% af gruppens elektricitet nu fra vedvarende energikilder.

Fakta – Om Carlsberg og ’betterments’

Gennem bryggeriets 171 årige historie har Carlsberg en lang tradition for at udvikle innovative løsninger. Carlsberg Laboratorium har gennem tiden leveret en række banebrydende forskningsresultater såsom rendyrkningen af gær, pH-skalaen, banebrydende viden om proteiners kemi og enzymer, klimatolerant byg og den såkaldte Null-LOX-byg. Som de første indenfor ølindustrien eliminerer Carlsberg med den nye Snap Pack op til 76% af den plastik, der anvendes til traditionelle 6-packs. Blandt de andre forbedringer kan nævnes Cradle to Cradle™-certificerede farver på etiketterne, coating på genopfyldelige glasflasker, forbedrede kapsler, der får øllet til at smage friskere i længere tid, og cirkulært genbrugsmateriale i den indpakning, hvor plastik stadig er nødvendig.

Læs flere nyheder om Carlsberg-gruppen ved tilmelding på www.carlsberggroup.com/subscribe eller ved at følge @CarlsbergGroup på Twitter og LinkedIn.

Yderligere oplysninger:

Kasper Elbjørn, Informationschef, Mob +45 4179 1216, kasper.elbjorn@carlsberg.com

Billeder

Download
I Carlsbergs nye 6-pack er plasten rundt om øldåserne fjernet – i stedet er de limet sammen. Det sparer meget store mængder plastik.
Download

Information om Carlsberg