Ny grøn forskning støttet med 105 millioner kroner

Grøn forskning i Danmark er netop blevet 37 nye, grønne forskningsidéer rigere med i alt 105 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond. Midlerne går bl.a. til forskning i 3D-printet kød, grønnere undervisning i gymnasierne, lagring af CO2 og organiske solceller. Hver forskningsidé får støtte for op til 2,8 millioner kroner og løber over tre til fire år.

Læs om de 37 nye, grønne forskningsprojekter

De 37 forskningsprojekter er valgt ud som de bedste og mest nybrudsskabende idéer blandt 337 ansøgninger til Danmarks Frie Forskningsfond inden for grøn forskning.

»Grøn forskning er mere end nogensinde afgørende for, at vi som samfund kommer i mål med vores grønne ambitioner. Derfor bliver jeg både tryg og stolt, når jeg kan se, at så mange af Danmarks dygtige forskere har budt ind med relevante og potentielt banebrydende idéer,« udtaler bestyrelsesformand Maja Horst.

De 105 millioner til grøn forskning er en del af den politiske aftale om fordeling af forskningsreserven i 2022, hvor Danmarks Frie Forskningsfond har fået til opgave at udmønte midler inden for det politisk fastsatte tema ’Grøn forskning’. Danmarks Frie Forskningsfond lægger vægt på at støtte forskernes egne initiativer inden for grøn forskning, og fonden støtter idéer inden for og på tværs af alle videnskabelige hovedområder.

GRØN CASE: Kan PFAS indsamles og nedbrydes enkelt og billigt?

37 svar på grønne udfordringer

Alle forskningsområder, der kan bidrage til den grønne forskning, har kunnet søge den tematiske pulje. Derfor har det været et bredt sammensat tematisk udvalg, der har bedømt de indkomne ansøgninger. Jørgen Bruhn, professor ved Linnæus Universitetet, er formand for det grønne tematiske udvalg og fortæller: ”Kort sagt har eksperter fra hele verden siddet sammen og udvalgt 37 skarpe, nybrudsskabende svar på en af de store globale udfordringer gennem grøn forskning. Det gør vi gennem konstruktive og livlige diskussioner i udvalget, der også fagligt set er bredt sat sammen af eksperter i alt fra geologi og medieforskning til kemi, biologi og kulturvidenskab.”

Det grønne udvalg består i 2022 af 18 medlemmer fordelt på alle videnskabelige hovedområder, både natur-, teknik- og produktionsvidenskab, sundhedsvidenskab, samfundsvidenskab og humaniora: i alt 8 anerkendte danske forskere og 10 internationale forskere.

GRØN CASE: Kan energimærkning af hjemmesider gøre internettet grønt?

De 105 mio. kr. til grøn forskning skal understøtte karriereudvikling for vækstlaget i dansk forskning, bl.a. de yngre forskere, hvoraf flere i fremtiden vil skulle gøre karriere i det private erhvervsliv. For de forskere, der har fået en bevilling til grøn forskning 2022, er der tilføjet en forventning om, at viden om de foreløbige forskningsmæssige resultater og erkendelser formidles undervejs i projektperioden.

Om de tematiske uddelinger

• En tematisk uddeling er en politisk, strategisk satsning inden for et bestemt tema, som er åbent for bidrag fra alle videnskabelige områder, der kan bidrage med viden til temaet. Tematisk forskning fungerer som et supplement til den frie, uafhængige forskning, der er baseret på forskernes egne nysgerrighedsdrevne initiativer.
  • Danmarks Frie Forskningsfond har siden 2018 udmøntet forskningsbevillinger inden for politisk fastsatte temaer (finansieret ved årlige politiske aftaler om fordeling af forskningsreserven).
  • I 2020, 2021 og 2022 har Danmarks Frie Forskningsfond støttet i alt 157 grønne forskningsprojekter med godt 700 millioner kr. inden for de tematiske virkemidler ‘Grøn omstilling’ og ’Grøn forskning’.
  • Succesraten målt på både beløb og antal ansøgninger er 11 % i 2022 for virkemidlet ’Grøn forskning’.