Ny, grøn brintalliance skal styrke båndet mellem USA og Danmark

Handelsbåndet mellem USA og Danmark styrkes nu i et formaliseret samarbejde om grøn brint. Partnerskabsaftalen, US-Denmark Green Hydrogen Alliance, blev markeret ved en underskrivelsesceremoni i Washington DC., hvor Brintbranchen var blandt de danske underskrivere. Statsminister, Mette Frederiksen, deltog i offentliggørelsen som en del at et storstilet erhvervsfremstød i USA.

USA skal med på den grønne vogn, og med vedtagelsen af Inflation Reduction Act, har præsident Biden sat retningen for en amerikansk omstilling. Med høje ambitioner og massive investeringer, skal indsatsen for at løsrive sig fra den fossile energi nu op i gear. Det skaber store eksportmuligheder for danske virksomheder, der kan bistå amerikanerne i den grønne omstilling. Det handler ikke mindst om grøn brint og Power-to-X (PtX), hvor den danske industri er placeret i det internationale førerfelt.

Formålet med den nye alliance er at skabe en videnskorridor mellem USA og Danmark, der skal gøre det lettere for danske virksomheder at etablere sig i USA, og bistå de lokale virksomheder og organisationer i omstillingen via brint og PtX. Danske og amerikanske aktører vil lettere kunne dele viden og erfaringer om produktion, opskalering og implementering af grønne brintløsninger.

Den danske hovedorganisation for brint og PtX, Brintbranchen, er blandt underskriverne af aftalen, og direktør, Tejs Laustsen Jensen, glæder sig over den nye alliance, som han venter sig meget af, og som kan være med til at sætte skub på både den amerikanske omstilling, og den danske eksport, forklarer han:

"Det er både glædeligt og vigtigt, at eksportindsatsen for dansk, grøn brint og PtX intensiveres. Vi har stærke relationer til USA ikke mindst på handelsområdet, og den relation styrkes nu med denne alliance, som både skal bistå amerikanerne i den grønne omstilling, og skabe nye muligheder for den danske brint- og PtX-industri. Et formaliseret samarbejde mellem vores to lande vil gøre det lettere for de grønne løsninger at finde vej til de amerikanske udfordringer, og på den måde skabe værdi på begge parter. Vi glæder os til samarbejdet, som kommer til at skabe store, grønne forandringer."

Alliancen indgås mellem The Trade Council North America og den danske ambassade i Washington på den ene side, og Brintbranchen, Dansk Industri, Dansk Erhverv, Danske Rederier og Green Power Danmark fra dansk side samt en række amerikanske aktører.

Efterårets valg skal være endnu et klimavalg5.10.2022 13:05:44 CEST | Pressemeddelelse