Salling Group

Ny gris fra Danish Crown rammer køledisken i knap 500 danske Netto-butikker

Del
Fra uge 35 vil det konventionelle grisekød i Nettos kølediske komme fra grise opdrættet helt uden brug af antibiotika. Både Danish Crown og Salling Group, som står bag Netto, mener, at det storstilede tiltag på den lange bane vil bidrage til folkesundheden.

Overdrevet brug af antibiotika til grise kan på sigt udgøre en reel trussel mod den danske folkesundhed, da det øger risikoen for udvikling af multiresistente bakterier. Derfor introducerer Danish Crown nu kød fra grise opdrættet uden brug af antibiotika på det danske marked.

Verdens største eksportør af grisekød har i flere år solgt det såkaldte OUA (opdrættet uden brug af antibiotika) grisekød til kunder i udlandet. Men en stigende efterspørgsel fra de danske forbrugere på fødevarer, der er produceret med fokus på sundhed - og med opbakning fra Danmarks største detailkoncern, Salling Group – gør Danish Crown nu kødet tilgængeligt herhjemme.

- Som fødevarevirksomhed kan vi præge udviklingen af fremtidens fødevarer. Derfor startede vi i 2015 et projekt med opdræt af grise uden brug af antibiotika, og i dag leverer over 40 danske landmænd OUA-grise til Danish Crown. Men for at fortsætte udviklingen, så skal OUA-grisekødet også lande i danske indkøbskurve. Derfor er jeg rigtig glad for Salling Group og Netto nu giver danskerne muligheden for at købe OUA-kød og bidrage til en fortsat udvikling af produktionen, siger Jais Valeur, Group CEO i Danish Crown.

I Salling Group deler man Danish Crowns opfattelse og bakker således op om det ambitiøse tiltag, der vil udvikle landbrugssektoren og ikke mindst give forbrugerne et alternativ til andre typer af grisekød. Indkøbsprisen på OUA-grisekød er højere end almindeligt konventionelt grisekød, og derfor ser Group CEO i Salling Group, Per Bank, det som en investering.

- Som Danmarks største detailkoncern har vi i flere henseender mulighed for at bidrage til folkesundheden. Derfor har vi også valgt at sælge den nye type kød til samme pris som almindeligt konventionelt grisekød, selvom det for os er dyrere i indkøb. Vi ser det som en investering i folkesundheden, at vi sammen med Danish Crown og via vores kæder kan være med til at drive udviklingen mod et reduceret antibiotikaforbrug, siger Per Bank.

OUA erstatter almindeligt konventionelt grisekød i samtlige Netto-butikker
Helt konkret betyder det nye tiltag, at alt konventionelt grisekød i Nettos faste sortiment fra uge 35 er fra grise, der er opdrættet helt uden brug af antibiotika. Forbrugerne får dermed muligheden for at tage et aktivt valg i deres indkøb af grisekød, men både smag, fedtprocent og pris er uændret i forhold til alm. konventionelt.

- Kunderne vil fremover kunne købe koteletter, medister og hakkekød fra grise, som aldrig har set skyggen af antibiotika til samme pris, som de er vant til at give for det konventionelle. Vi ser en tendens, hvor flere og flere har en holdning til de varer, de køber – både i forhold til deres egen sundhed og af hensyn til kloden. Det gælder også grisekød. Med lanceringen af kød fra grise opdrættet uden brug af antibiotika i samtlige af vores knap 500 danske Netto-butikker, gør vi det nu tilgængeligt for hele Danmark, siger Martin Hasgard Olesen, der er kommercieldirektør i Netto Danmark. 

Dansk OUA-produktion er førende i verden
Den danske OUA-produktion er førende i verden og følges af et kæmpe forskningsprojekt med støtte fra Miljø- og Fødevareministeriets Grønt Udviklings- og Demonstrations Program. Erfaringerne vil derfor blive brugt til at nedbringe forbruget af antibiotika i både Danmark og i resten af verden.

I forvejen er konventionelt og økologisk grisekød uden rester af antibiotika, når det ligger i de danske kølediske. Til forskel fra OUA kan grisene dog være behandlet med antibiotika, men det er ude af kroppen igen, inden grisen slagtes. I OUA-produktionen handler det om at undgå brug af antibiotika i hele grisens liv.

- Forskellen ligger i forebyggelse frem for helbredelse. OUA-produktionen kræver langt mere opsyn med den enkelte gris, og producenterne har blandt andet ekstra fokus på rengøring i staldende for at holde bestanden sund og mindske smittespredning blandt grisene, forklarer Jais Valeur, Group CEO i Danish Crown.

Kød fra grise opdrættet helt uden brug af antibiotika introduceres i Nettos 497 butikker fra uge 35. Henover de kommende par uger vil den nye type grisekød erstatte det almindelige konventionelle grisekød i Nettos faste sortiment.

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye