Salling Group

Ny grillpølse lavet af danske ærter lander i kølediskene

Del
51% af danskerne vil gerne spise mindre kød. På samme tid er grillpølsen Danmarks ukronede nationalspise. Det er baggrunden for en helt ny og 100% plantebaseret grillpølse, som bliver at finde i føtex, Netto og Bilka fra den 22. marts

En ny klimavenlig grillpølse - lavet af danske ærter - lander nu i butikkernes kølediske.

- Pølser på grillen og en ristet hot dog har en stor plads i de danske madhjerter, så pølserne skal man kun udfordre, hvis man virkelig gør sig umage. Derfor har vi brugt lang tid på et grønt alternativ, som mange ønsker sig. Det er blevet til en 100% plantebaseret grillpølse, som ikke bare har den helt rigtige smag, men også det helt rigtige knæk, siger Henrik Lund, direktør for Naturli’ Foods, som har udviklet plantepølsen.

Kæderne glæder sig
Salling Group, som står bag kæderne føtex, Netto og Bilka, oplever i disse år en vækst på omkring 30% i de plantebaserede fødevarer. Det handler om, at rigtig mange gerne vil skære ned på et stort forbrug af kød for at gøre noget godt for klimaet og sig selv.

Line Nørgaard Jensen, som er Salling Groups indkøber på området, har store for-ventninger til den nye, grønne grillpølse:

- Plantepølsen er helt ny på markedet. Hvis jeg skal sammenligne med noget, må det være, da vi lancerede Naturli’ Hakket, som er en plantefars, som kan bruges til det samme som hakket oksekød. Det har kunderne i høj grad taget til sig. Jeg har derfor gode forventninger til, at plantepølserne også får en varm modtagelse her op til grillsæsonens start.

Pølsesnak og øgenavne
Den nye grønne grillpølse er blevet testet i det virkelig liv, nemlig fra en dansk klassisk pølsevogn i København, hvor forbipasserende har smagt og øvet sig i nye øgenavne til pølsen.

- Den grønne pølse har bestået en vigtig optagelsesprøve i pølsevognen. Den fik ros for sin smag og knæk, siger Henrik Lund, som minder om, at listen med pølsesnak og kærlige øgenavne nu vil vokse. Han tilføjer:

- Kært barn har mange navne, for eksempel har en hot dog været kendt som 'Skinkesøm i spændetrøje’. Vi vil gerne bidrage med et nyt til samlingen, nemlig ’Sprød, grøn gren med ørevarmere og hele komposten’.

Den 23. marts serveres der smagsprøver i Bilka Skalborgs bistro klokken 12-14, så nordjyderne også får mulighed for at teste smagen.

Fakta om plantepølser
- De nye plantepølser vil fra den 22. marts kunne købes i Sallings Groups kæder føtex, Netto og Bilka 
- Der er 5 pølser i en pakke (300 gram)
- Vejledende udsalgspris i butik vil være 25 kroner
- Pølserne er velegnede til grill og pande
- Til skindet er der brugt natriumalginat, som er udvundet af alger, hvilket giver et godt knæk, når man bider i den  

Indhold 
- Ingredienser: vand, tekstureret ærteprotein, tomat, kokosolie, rapsolie, hvedegluten, løg, hvidløg, kartoffelstivelse, fermenteret dekstrose, stabilisator (natriumalginat, methylcellulose), salt, krydderiblanding, champignonekstrakt, røgsalt, calciumclorid
- Kan indeholde spor af soja

Næringsindhold pr. 100 g:
- Energi 777 kJ /186 kcal
- Fedt 10,5 g, heraf mættede fedtsyrer 5,6 g
- Kulhydrat 7,8 g, heraf sukkerarter 0,8 g
- Kostfibre 2,1 g
- Protein 14,1 g
- Salt 1,5 g

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye