Landdistrikternes Fællesråd

Ny gasledning vil skabe vækst og udvikling på Lolland-Falster

Regeringen vil anlægge en gasledning, som fra 2024 kommer til at forsyne Lolland-Falster med grønnere energi. Det vækker glæde hos Landdistrikternes Fællesråd.

Fra 2024 vil en ny gasledning forsyne Lolland-Falster med mere klimavenlig energi samtidig med, at det skaber bedre vækstvilkår for erhvervslivet og fastholder lokale arbejdspladser. Sådan lyder ambitionerne i regeringens planer om at anlægge en ny gasledning til Lolland-Falster. Planen er, at der på sigt vil løbe 100 pct. fossilfri biogas gennem ledningen.

Det glæder formanden for Landdistrikternes Fællesråd, at regeringen investerer i at udvikle en region med afsæt i den grønne omstilling.

- Det er meget glædeligt for området omkring Lolland-Falster, at der kommer en vækstindsprøjtning af denne kaliber, som helt sikkert vil skabe vækst og udvikling lokalt. Med denne beslutning sender regeringen et vigtigt signal om, at man prioriterer og investerer i lokal og regional vækst med afsæt i den grønne omstilling. Det er den vej, vi skal nedad, hvis den grønne omstilling skal blive en succes i hele landet. Samtidig skaber dette projekt selvfølgelig også store forventninger i resten af landet om lignende regionale investeringer, lyder det fra formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.

Ifølge Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bliver gasledningen ca. 115 km lang og vil strække sig fra Sydsjælland over Falster og ende i Nakskov.

Projektet vækker også glæde lokalt hos borgmester i Guldborgsund Kommune, John Brædder, der også er bestyrelsesmedlem i Landdistrikternes Fællesråd.

- Med det her projektet sikrer man en kombination af grøn omstilling og regional udvikling. Og det er fremtiden for os alle sammen. At det første store projekt af den slags ligger i netop mit lokalområde er fantastisk, for det vil i den grad gøre en forskel for vækst og erhvervsudvikling i hele regionen. Samtidig giver det virksomhederne mulighed for at blive mere klimavenlige, og det er i sidste ende til gavn for den grønne omstilling.

I en pressemeddelelse skriver Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, at andelen af bæredygtig biogas i det danske gasforbrug forventes at stige fra ca. 20 pct. til ca. 50 pct. fra 2020 til 2030. Mens der i 2040 er potentiale for, at al dansk gasforbrug består af gas fra vedvarende energikilder.

Eva Østergaard, kommunikations- og presseansvarlig i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd