Ny Gallupundersøgelse: Vi ved ikke, hvad den grønne omstilling handler om

Nyt medie: Grønforskel.dk er netop gået i luften for at klæde danskerne bedre på til den grønne omstilling. - Og det er der brug for, viser ny Gallupundersøgelse.

8 ud af 10 danskere ønsker nemlig at leve endnu mere energirigtigt og bæredygtigt, end de gør i dag, men kun halvdelen af danskerne føler, de ved nok om, hvordan de selv kan bidrage til den grønne omstilling - det fastslår ny Gallupundersøgelse. 78 procent tilkendegiver, at et website som Grønforskel.dk, hvor man kan finde konkrete råd og anbefalinger, helt sikkert eller måske vil kunne hjælpe dem.

4 ud af 10 danskere forstår ikke den grønne omstiling
Det nye livsstils- og forbrugersite Grønforskel.dk har til formål at guide og hjælpe danskerne igennem den grønne omstilling samt at engagere danskerne i de store dagsordener omkring globale klimaudfordringer, og hvordan vi selv kan gøre en grøn forskel i hverdagen. For på trods af stort fokus i medierne og i samfundsdebatten siger 4 ud af 10 danskere til Gallup, at de ikke ved, hvad denne omstilling handler om.

Bag Grønforskel.dk står Danmarks største andelsejede energi- og fibernetselskab, SEAS-NVE, der har taget initiativ til sitet og til Gallupundersøgelsen. Grønforskel.dk er udviklet og redaktionelt drevet af en ekstern journalistisk redaktion hos Aller Media.

Frontløbere, eksperter, Hollywoodstjerner, dig og mig
Danskerne kan se frem til en blanding af inspirerende interviews med grønne frontløbere – fra lokale ildsjæle til Hollywoodstjerner, baggrundsartikler, forbrugerguides, blogs og madopskrifter med fokus på bekæmpelse af madspild for at skabe sammenhæng mellem viden, holdning og handling. Fascination vil ofte være en indgangsvinkel for læseren – hvem havde eksempelvis troet, at Samsøfærgen kunne sejle på lokal gylle?

"Grønforskel.dk henvender sig både til de grønne frontløbere, men også til alle de danskere, der er nysgerrige på, hvordan man lever mere grønt og passer på naturen og miljøet omkring os. Redaktionelt kigger vi således både på den grønne omstilling fra det store samfundsmæssige perspektiv og det helt nære – fra vindmøller i hele verden til havekemikalier. Der er bestemt også lagt op til gode diskussioner på nettet og deling af erfaringer og meninger på de sociale medier," fortæller redaktør Victoria Rogena Holst Poulsen, Aller Media.

Klima og miljø betyder mere end økonomi:
Den nye Gallupundersøgelse viser, at de danskere, der det seneste år har gjort en bevidst indsats for at leve mere energirigtigt og bæredygtigt, har gjort det for: 1. At passe på klimaet og miljøet og 2. Fordi det er det rigtige at gøre. - Økonomi som motivationsfaktor havner helt nede på en tredjeplads over årsager.

Det passer godt ind i det, initiativtagerne til sitet står for. SEAS-NVE arbejder dagligt for den grønne omstilling og har de seneste år lavet store miljøtiltag og investeringer i vedvarende energi.

Kommunikationschef hos SEAS-NVE, Rikke Harbo Trikker siger:

"Det er glædeligt, at dét at passe på miljøet og vores klima topper listen, og samtidig er det et udtryk for, at der allerede gennem de seneste år er gjort mange samfundsmæssige forsøg på at øge vores fælles bevidsthed om klima- og energiområdet. Nu skal vi skridtet videre. I dag er kommunikationsopgaven en anden - nemlig at få skabt bevidsthed omkring de rigtige initiativer og om, hvordan vi hver især helt konkret kan bidrage aktivt til den grønne omstilling. Det understreges af Gallupundersøgelsen, der viser, at især fremtidens forbrugere mellem 18 og 29 år, rent faktisk ønsker at leve endnu mere energirigtigt og bæredygtigt, end de gør i dag. Netop derfor interesserer vi os som energikoncern for, hvordan vi kan gøre området mere konkret og nærværende. Det mener vi rent faktisk, at vi har en forpligtigelse til."

Kontakt: Rikke Harbo Trikker, kommunikationschef SEAS-NVE +45 51 60 74 18

Intro-film

Ildsjælepris: Hun hædres for at aktivere en hel by29.9.2017 19:38pressemeddelelse

Lotte Krogh Nielsen bor i Stenlille, som hun lever og ånder for. I august samlede hun bl.a. 6000 mennesker – det tredobbelte af Stenlilles samlede antal indbyggere – til årets eventuge ”Sjov i Gaden”. Gennem flere år har hun arbejdet benhårdt for at skabe et andet billede end det ofte negativt portrætterede billede af livet i en lille by på landet. Hendes utrættelige indsats hædres nu, da hun modtager SEAS-NVE’s Ildsjælepris og 25.000 kroner.

En hjælpende hånd til lokale fællesskaber1.9.2017 06:00pressemeddelelse

Hvad har kodepirater, en biavler, en byggefestival, en veteranhave, en idrætsforening, en grundejerforening, en spillemandsforening, et forsamlingshus og en kræftforening til fælles? De har alle søgt og modtaget en hjælpende hånd fra SEAS-NVE’s donationsprogram til at udvikle deres lokale projekter tilbage i marts. Nu uddeles igen 100.000 kroner til ti forskellige fællesskaber i region Sjælland med deadline den 10. september.