Ny fremskrivning: Brug for 32.000 flere plejeansatte i 2030

Mens partierne i regeringsforhandlingerne drøfter et muligt mål om at hæve arbejdsudbuddet med i alt 50.000 personer, så viser en ny fremskrivning fra Forsikrings- og pensionsbranchen, at der alene i plejesektoren bliver brug for 32.000 flere plejeansatte i 2030, hvis de plejekrævende ældre skal have samme hjælp som i dag, og hjælpen løses på samme måde som i dag. Det skyldes, at der bliver markant flere plejekrævende ældre i de kommende år.

F&P opfordrer den kommende regering til at nedsætte et velfærdspartnerskab, som skal komme med konkrete løsninger til at fremtidssikre og nytænke velfærden.

- Vi ser allerede i dag et massivt pres på kapaciteten i ældreplejen, og presset bliver kun større i de kommende år. Alene inden for plejesektoren bliver der brug for 32.000 flere ansatte, hvis de plejekrævende ældre i 2030 skal have samme hjælp som i dag og på samme måde, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

I 2030 vil der være 135.000 flere ældre over 80 år end i dag. Det er en stigning på næsten 50 pct. Det betyder, at presset på både tildelingen af hjemmehjælp og behov for plejeboliger stiger markant. Og der er endnu ikke fundet svar til at håndtere det.

- Som det ser ud lige nu, er der hverken penge eller plejeansatte nok til så mange flere plejekrævende ældre. Der er akut brug for, at den kommende regering og Folketinget tager fat på opgaven med at langtidssikre velfærden. Det indebærer både en realistisk forventningsafstemning med danskerne om, hvad kernevelfærden faktisk skal bestå i og det indebærer, at man ser fordomsfrit på, hvordan man organiserer og løser opgaverne f.eks. ved hjælp af ny teknologi, siger Kent Damsgaard.

Flere selskaber i forsikrings- og pensionsbranchen er klar til at levere ydelser, som kan supplere den offentlige ældrepleje. Men det forudsætter en stærk offentlig kernevelfærd, som de private tilbud kan bygge oven på.

- Forsikrings- og pensionsselskaberne leverer allerede i dag kollektive velfærdstilbud på fx sundhedsområdet, som supplerer det offentlige og tager noget af presset fra det offentlige. Det er også helt oplagt på ældreområdet f.eks. inden for den praktiske hjælp. Men det kræver altså en stærk og bæredygtig offentlige kernevelfærd. Og derfor er vi bekymrede over det massive pres, vi kan se inden for ældreplejen, siger Kent Damgaard.

F&P foreslår den kommende regering at nedsætte et velfærdspartnerskab med alle relevante faggrupper og organisationer, som kan komme med konkrete svar til at fremtidssikre ældreplejen og sundhedsvæsnet. Arbejdet omkring et velfærdspartnerskab kan i høj grad lade sig inspirere af arbejdet i klimapartnerskaberne, hvor det lykkedes at finde både effektive og bredt acceptable løsninger.

Nicolai Schacke, F&P, 24 24 04 02 / nis@fogp.dk

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?