Ny Fortinet rapport: Antallet af ransomware-angreb er fordoblet

Fortinet’s nye trusselsrapport fra første halvår af 2022 viser en stigning i ransomware- og malware-angreb, samt en voksende sårbarhed i operationel teknologi.
Billede: Zhang Kaiyv

København den. 30 august – Danmark, men også resten af verden, er ramt af en stigende trussel af cyberkriminalitet, med konsekvenser for både private og virksomheder. Fortinet har netop udgivet sin globale trusselsrapport for første halvår af 2022, der udpeger en række udsatte områder, samt hyppigheden af de forskellige typer cyberangreb.

Resultaterne i Fortinet’s nye rapport er i overensstemmelse med Center for Cybersikkerhed (CFSC), der i juni 2022 udgav sin trusselsrapport for Danmark. Denne rapport fandt truslen fra cyberaktivisme middelstor (truslen steg den 18. maj, grundet krigen mellem Rusland og Ukraine) og truslen fra cyberkriminalitet meget stor. Begge trusselstyper afspejles i Fortinet’s rapport i form af ransomware- og malware-angreb.

Ransomware-angreb både internationalt og nationalt

For bare et par uger siden oplevede danskerne, at de danske 7-Eleven butikker var lukket ned i et døgn, grundet et ransomware-angreb. Denne type cyberkriminalitet vil forekomme mere hyppigt i fremtiden, ifølge CFCS’ trusselsvurdering og Fortinet’s trusselsrapport.

Trusselsrapporten viser, at der, inden for de seneste seks måneder, har der været en stigning af ransomware-angreb på hele 100%. Det første halvår af 2022 har Fortinet set 10.666 varianter af ransomware-angreb på sin platform, FortiGuard Labs, sammenlignet med 5.400 i det sidste halvår af 2021.

Wipers-stigning grundet krigen mellem Rusland og Ukraine

Fortinet’s rapport viser yderligere en stigning i wipers (malware, der er designet til at slette data), som er sket parallelt med Rusland-Ukraine krigens udvikling. Denne type cyberaktivisme har et ideologisk eller politisk motiv. Fortinet’s rapport viser, at denne type cyberangreb er særligt hyppige i europæiske lande som eksempelvis Tyskland, Belgien, Sverige og Schweiz.

Derudover viser rapporten, at produkter med operationel teknologi (OT) er særdeles sårbare, og at der særligt opstår angreb, når virksomheder går fra manuel til systemdrevet betjening. Rapporten viser også at flere hardware- og software-systemer udvikles med et fokus på brugervenlighed, frem for sikkerhed, hvilket også skaber sårbarheder. Rapporten udpeger yderligere hvilke OT-leverandører, der har de største sårbarheder.

”Antallet af cyberangreb går kun en vej – og det er opad. Danmark er et land, der er langt fremme på digitaliseringsfronten, hvilket automatisk giver en større sårbarhed. For at virksomheder, uanset størrelse, kan beskytte sig mod ransomware, malware osv., er de nødt til at have en proaktiv tilgang og forstå trusselsbilledet. Om ikke helt, så overordnet. Vores nye trusselsrapport giver virksomheder mulighed, for at tage et kig ind under kølerhjelmen, og få indblik i, hvor de skal prioritere ressourcer, for at kunne beskytte sig mod det aktuelle trusselsbillede. Vi ser en stigende trend i målrettede angreb i Danmark, hvor flerlagssikkerhed og en holistisk tilgang til sikkerhed, skal prioriteres fra ledelsen og ud i resten af organisationen.” udtaler Christian Rutrecht, Fortinets lokale tekniske direktør og sikkerhedsekspert.

For yderligere information, besøg Fortinet for at læse den engelske pressemeddelelse.

Line Jensen, Grey Public på vegne af Fortinet Danmark, +45 2873 9789 eller line.jensen@grey.com

Billede: Zhang Kaiyv

Information om Fortinet

Om FortiGuard Labs

FortiGuard Labs er en forskningsenhed hos Fortinet, som undersøger trusler inden for cybersikkerhed. Formålet er at sørge for Fortinets kunder får industriens bedste trusselsindsigt, for at beskytte og forberede dem bedst muligt mod cyberangreb. Bag FortiGuard Labs står der nogle af industriens bedste forskere, analytikere, ingeniører og dataforskere inden for cybersecruity, som er spredt ud over forskningslaboratorier i verden. FortiGuard Labs overvåger konstant angreb over hele verden, ved hjælp af millioner netværksensorer, hvor FortiGuard Labs også har hundredvis af partnere, der deler deres indsigt i cybertrusler. FortiGuard Labs analyserer og håndterer informationer med hjælp fra kunstig intelligens (AI) og innovative teknologier, for effektivt at håndtere trusselsdata. Det betyder at Fortinets kunder modtager information om trusler og sikkerhedsopdateringer, som gør at de har bedre forståelse for hvad de står over for, og som gør at de bedre kan forsvare dem imod cyberangreb.