Ny forskning vil undersøge sammenhæng mellem gravides vægt og overvægt hos børn

Hvorfor rammer overvægt nogle og ikke andre? Det kan der være flere årsager til, men nu skal det undersøges nærmere, om overvægt hos gravide videreføres til barnet.

Novo Nordisk Fonden vil igangsætte en række forskningsprojekter for op til i alt 60 mio. kr. for at undersøge dette spørgsmål grundigere. Hvis forskningen viser, at der er en sammenhæng, vil den viden kunne bruges til at forebygge overvægt hos børn fremover.

”Vi vil gerne blive klogere på, om svær overvægt hos moren overføres til barnet, uden at der er tale om en arvelig (genetisk) betinget overførsel. Der er nemlig en række indikationer af, at tilbøjeligheden til at blive overvægtig kan overføres fra mor til barn gennem en hormonel påvirkning gennem moderkagen. Hvis det er tilfældet, vil det give mening at sætte ind meget tidligt – muligvis allerede inden kvinden bliver gravid – for at mindske overvægten,” siger Arne Astrup, der er programdirektør for udviklingen af Center for Sund Vægt i Novo Nordisk Fonden.

”Det er vigtigt at forebygge overvægt hos børn, men i dag ved vi ikke nok om, hvad der er årsagerne til, at nogle bliver ramt af overvægt, mens andre ikke gør. Overvægt er meget svær at behandle, når den først er opstået, og rådet om blot at indtage færre kalorier, end man forbrænder, har ikke vist sig effektivt. Så derfor vil vi nu have belyst nogle af de helt tidlige risikofaktorer, så vi kan blive skarpere på at forebygge,” siger Arne Astrup.

Han understreger, at projekterne skal gennemføres med respekt for de mennesker og familier, det vedrører, og uden at føre til stigmatisering.

”Vi mener, at alle børn har ret til en sund vægt og at bevare den gennem livet. Det handler dermed ikke om et bestemt BMI, men om at være fysisk, mentalt og socialt velbefindende,” siger Arne Astrup.

Konkret åbner Novo Nordisk Fonden for ansøgninger inden for følgende emner:

1. Mødre, som har overvægt eller svær overvægt, før de bliver gravide, og hvilken betydning det har for barnets vægt og risikoen for at få overvægt.
  2. Mødre, som har en for høj vægtøgning under graviditeten (herunder kostens sammensætning, fysisk aktivitet, mental sundhed og stress m.v.), og hvilken betydning det har for barnets vægt og risikoen for at få overvægt.

Fonden har netop åbnet for indsendelse af interessetilkendegivelser. Fonden vil i alt uddele op til 60 mio. kr., og bevillingerne vil være af en størrelse mellem 4 og 20 mio. kr. Projekterne skal være forankret på et universitet, hospital, sundhedscenter eller i en lægeklinik i Danmark. Se opslag og læs mere her.

Om Center for Sund Vægt
Novo Nordisk Fonden har en ambition om gennem forebyggelse at bidrage til at reducere forekomsten af overvægt hos børn og unge. Til at understøtte dette mål er Center For Sund Vægt under etablering, og nærværende forskningsprojekter er ét af de første tiltag.

Christian Mostrup, pressechef, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 25 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.