Ny forskning: Lav selvkontrol hos internetbrugere øger risikoen for svindel

Forskning fra Michigan State University konkluderer, at lav selvkontrol hos mennesker er det karaktertræk, som øger risikoen mest for, at man bliver udsat for en kriminel handling online. Ekspert i IT-sikkerhed er ikke overrasket over resultatet. Internettet er nemlig fyldt med fristende muligheder.

Ser man sig selv som den spontane og impulsive type, som altid er frisk på et godt tilbud eller et hurtigt svar på mailen, så er der god grund til at ændre på sin adfærd online. Hvis man vil undgå at blive udsat for en kriminel handling vel at mærke.

Professor i strafferet Thomas Holt fra Michigan State University har netop præsenteret resultatet af et forskningsprojekt om kriminalitet online, og det bidrager til en bedre forståelse af de psykologiske aspekter, som er i spil, når en bruger går i den digitale fælde. Forskningen konkluderer, at det er mennesker med lav selvkontrol, som er mest udsatte.

Lav selvkontrol hos internetbrugere er en adfærd, som passer de cyberkriminelle rigtig godt. Det betyder nemlig, at brugeren har impulsive vaner i forhold til shopping, download af musik og film samt et overforbrug af e-mails. Samtidig er det personer, der har tendens til at være kortsigtede i deres valg og mindre kritiske, når de først er kommet på internettet.

Thomas Holt mener, det er vigtigt at tage de psykologiske aspekter af brugernes opførsel i betragtning, når man taler om bekæmpelse af forbrydelser online. Det bidrager til at bryde barrieren mellem computer- og samfundsvidenskab ned.

“Vil man studere, hvordan cyberkriminalitet udvikler sig, så er det afgørende at studere de menneskelige karakteristika hos internetbrugerne også. Selvkontrol er et karaktertræk, man i kriminologien har forbundet med sammenhængen mellem en person og chancen for at vedkommende bliver kriminel. Det viser sig nu, at der også er en sammenhæng mellem lav selvkontrol og chancen for at blive offer for en kriminel handling,” siger Thomas Holt.

Hos IT-sikkerhedsvirksomheden Bitdefender er man positivt indstillet over for denne type af forskning. Resultatet kommer dog ikke bag på ekspert i IT-sikkerhed, Bogdan Botezatu. Internettet er nemlig fyldt med fristelser, og farerne er skjulte.

"I cyberspace er der konstant mulighed for at få det, man vil have. Det kan være alt lige fra piratfilm til gode tilbud på forbrugsvarer, dating-annoncer eller ny software. Internettet er på den måde et tag-selv-bord, og det tiltrækker personer med lav selvkontrol. Disse brugere er ivrige og opsøgende, og de er vant til at sige ‘ja tak’, når de ser et godt tilbud. Men chancen for, at de klikker på et ondsindet link, downloader malware eller opgiver bankoplysninger til fremmede er tilsvarende større,” siger Bogdan Botezatu.

6.000 mennesker deltog i undersøgelse fra Michigan State University. De besvarede en række spørgsmål om, hvordan de reagerer i visse situationer: Deres computer er langsom, computeren går ned, de får uventede popup-vinduer, osv.

Læs mere om Holts forskning på hjemmesiden for Michigan State University.

Emil Ulrichsen
Konsulent, Frontpage

M: emil.ulrichsen@frontpage.dk

Bitdefender er en global, føredne IT-sikkerhedsvirksomhed, der beskytter over 500 millioner systemer i mere end 150 lande. Siden 2001 har Bitdefenders Innovation konsekvent leveret prisbelønnede sikkerhedsprodukter samt indsigter i trusler til det smarte, forbundne hjem, mobilbrugere, moderne virksomheder og deres netværk, enheder, datacentre og Cloud-infrastruktur. I dag er Bitdefender og Bitdefender Labs også den fortrukne leverandør, eftersom Bitdefenders teknologi er indbygget i over 38% af verdens sikkerhedsløsninger. Bitdefender er anerkendt af industrien, respekteret af leverandører og rost af kunder. Bitdefender er IT-sikkerhedsfirmaet, du kan stole på.