Ny forretningsfører skal sikre forstsat udvikling af almene boliger i Allerød og Hillerød

Boligkontoret Danmark har udnævnt Christian Fries til ny forretningsfører på det lokale afdelingskontor der dækker Allerød, Hillerød og omegn. En af hovedopgaverne er opførelsen af 163 nye boliger i Skævinge med fokus på generationsfællesskaber.
Christian Fries, forretningsfører, afdelingskontoret Allerød/Hillerød, Boligkontoret Danmark

Stillingen er ny, men området er kendt land. Christian Fries har arbejdet i den almene boligsektor de seneste 13 år, heraf blandt andet som kundechef i KAB og som regionsdirektør hos Domea, og siden september 2020 som driftsforretningsfører på Boligkontoret Danmarks afdelingskontor i Allerød/Hillerød.

”Jeg har svært ved at forestille mig en anden branche, som indeholder lige så mange forskellige og væsentlige dagsordener som den almene boligsektor. Der bliver ved med at opstå nye muligheder for at skabe værdi for boligselskaber, bestyrelser, beboere og boligsøgende, og det er i høj grad motiverende” fortæller Christian Fries.

En af hans hovedopgaver som forretningsfører bliver at gennemføre det forestående byggeri Tranekær, hvor der skal opføres 163 nye boliger i det naturskønne område omkring Skævinge. Også den grønne omstilling, en videreudvikling af Fællesdrift med udgangspunkt i boligselskabernes behov og præferencer og et tæt samarbejde med det lokale beboerdemokrati står øverst på dagsordenen for den nye forretningsfører.

Fokus på samarbejde med medlemmerne

Som ny leder af Boligkontoret Danmarks afdelingskontor i Allerød/Hillerød har Christian Fries fået det overordnede ansvar for en række boligselskaber med til sammen 3.125 boliger og det er en opgave han har set meget frem til.

”Vi har gang i en rigtig spændende udvikling hos vores medlemmer i det nordsjællandske, hvor der både bygges nye almene boliger, der bliver investeret i flere grønne tiltag og så har hele driften gennemgået store forandringer de seneste år. Det hele med udgangspunkt i kundenær service. Og den udvikling glæder jeg mig til at fortsætte”, fortæller han.

Han ser også frem til at fortsætte og styrke det gode samarbejde med bestyrelserne hos de boligselskaber, der er tilknyttet afdelingskontoret i Allerød/Hillerød. Og det er gensidigt fortæller formand for Boligselskabet Nordsjælland, Lena Andersen.

”Jeg kender Christian rigtig godt fra hans tid som driftsforretningsfører og jeg ved, at han brænder for den almene sektor og den lokale byudvikling. Samtidig forstår han på bedste vis at støtte udviklingen af beboerdemokratiet og boligselskaberne ud fra de behov og ønsker, der er. Derfor er jeg også rigtig glad for, at det netop er ham, der skal stå i spidsen for vores lokalområde. Særligt nu, hvor der i Allerød og Hillerød er kommet øget opmærksomhed på behovet for flere almene boliger og ikke mindst behovet for ældrevenlige boliger, herunder seniorbofællesskaber og vores eget spændende generationsfællesskab i Skævinge”, udtaler Lena Andersen.

Hun bakkes op af Lillerød Boligforenings formand, Birthe Petersen:

”Jeg har kun mødt Christian et par gange, men jeg har fået et godt indtryk af ham. Han virker rigtig dygtig og udviklingsorienteret og så hører jeg, at han er meget vellidt både blandt medarbejdere og beboerdemokrater. Jeg glæder mig til at lære ham bedre at kende og ser frem til vores fremtidige samarbejde”, fortæller hun.

En del af en nye struktur hos Boligkontoret Danmark

Christian Fries overtog titlen som forretningsfører fra Tonny Bjørn, der er blevet udpeget som en af Boligkontoret Danmarks to nye regionsdirektører. Det er to nye stillinger, der er blevet oprettet i forbindelse med en ny omorganisering i Boligkontoret Danmark, der skal styrke organisationens lokale forankring og sikre det nærvær der efterspørges i de almene boligselskaber.

Tonny Bjørn, der som regionsdirektør har fået ansvaret for region øst, herunder Allerød/Hillerød-området, er glad for, at Christian Fries har takket ja til rollen som forretningsfører efter ham.

”Det er en bred stilling, der kræver mange kompetencer. Med Christian Fries som ny forretningsfører har vi fået en super kompetent, grundig, ambitiøs og udviklingsorienteret leder med et stort kendskab og viden om både den almene sektor, men også Boligkontoret Danmark og de boligselskaber, vi skal servicere,” udtaler han.

Privat bor Christian Fries i Hvidovre med sin kone Mette og deres to børn.

Følgende boligselskaber er tilknyttet Boligkontoret Danmarks afdelingskontor i Allerød/Hillerød:

• AOC Engholm boliger
• Boligselskabet Sandbjerghuse
• Boligselskabet Venbo, Stenløse
• Lillerød Boligforening
• Andelsboligforeningen Lundegaard
• Lynge-Uggeløse Boligforening
• Hareskov-Værløse Andelsboligforening
• Boligselskabet Nordsjælland

Christian FriesForretningsfører, afdelingskontoret Allerød/HillerødBoligkontoret Danmark

Tlf:29 27 20 34chfr@bdk.dk

Boligkontoret Danmark er en af landets største almene boligadministrationer, er non-profit og virker som administrator og konsulent for almene boligforeninger og boligselskaber fordelt over det meste af Danmark.

Boligkontoret Danmark administrerer godt 31.000 lejeboliger for 60 boligselskaber samt ældre- og plejeboliger for 14 kommuner/regioner og yder derudover IT-drift for boligselskaber med godt 35.000 boliger.

Hovedkontoret er beliggende på Havneholmen i København V, og derudover er der syv afdelingskontorer fordelt i landet.