Ny formand for GF Fondens trafikpriskomite

TRAFIKSIKKERHED: Der er vagtskifte i GF Forsikrings fond, hvor trafikpriskomiteen får ny formand. Den nye komiteformand er overlæge Lars Binderup Larsen, der kommer med stor erfaring fra trafiksikkerhedsområdet, bl.a. som medlem af Haverikommissionen for Vejtrafikulykker.
Overlæge Lars Binderup Larsen er ny formand for GF Fondens trafikpriskomite. (Foto: Alex Tran)

Overlæge Lars Binderup Larsen fra Odense Universitetshospital overtager formandskabet efter Jesper Sølund, der er gået på pension fra Rådet for Sikker Trafik og efter eget ønske har trukket sig fra formandsposten. Jesper Sølund fortsætter dog som komitemedlem.

Den nye formand ser frem til opgaverne i sin nye rolle:

- Allerede da jeg som helt ung læge arbejdede i skadestuen opdagede jeg, hvor mange der kommer til skade i trafikken. Det er fortsat et stort problem, selvom der er sket mange fremskridt. Det har været en stærk inspiration til at involvere mig i opgaver ved siden af mit arbejde på sygehuset, siger Lars Binderup Larsen.

Lars Binderup Larsen er en læge, der befinder sig i et spændingsfelt med et bredt udsyn. Han er kendt fra sit mangeårige arbejde i Ulykkes Analyse Gruppen på OUH og er desuden medlem af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker. Samtidig arbejder Lars Binderup Larsen helt praksisnært med patienter som overlæge på Ortopædkirurgisk Afdeling på OUH.

Samarbejde med lokale ildsjæle
Igennem GF Fondens trafikpriskomite får Lars Binderup Larsen et tæt samarbejde til lokale ildsjæle, der skaber nye inspirerende muligheder for at øge trafiksikkerheden og skabe overskud i trafikken.

- Jeg synes, det er spændende at arbejde med græsrødderne, som tager initiativer, der udspringer af deres hverdag. Det er konkret og håndgribeligt, siger Lars Binderup Larsen.

Den nye formand har god indsigt i arbejdet, da han har været medlem af GF Fondens trafikpriskomite igennem de seneste fem år og altså netop har overtaget formandsposten. Han er meget afholdt af de øvrige medlemmer af komiteen og roses for at være meget aktiv på møderne.

Lars Binderup Larsen går til sine opgaver med stort engagement, og med sin lune humor og rolige facon udtaler han sig altid med stor pondus.

Lars Binderup Larsen er bosiddende i Lumby ved Odense, hvor han sammen med sin kone, der er sygeplejerske har lagt grundstenen til næste generation af sundhedsfagligt personale.  Familien tæller seks børn i alderen 12-24 år. Den ældste datter er uddannet radiograf og det næstældste barn er medicinstuderende.

GF Fondens trafikpriskomite består af:

• Komiteformand Lars Binderup Larsen, Ulykkes Analyse Gruppen på OUH, medlem af Havarikommissionen
  • Trafiksikkerhedskonsulent Jesper Sølund
  • Advokat Iben Lindhardt, Ellebye Advokater
  • Trafikplanlægger Connie Juel Clausen, Odense Kommune
  • Direktør Bjarne Toftlund, GF Forsikring
  • Bestyrelsesformand Gunnar Hansen, GF Forsikring.

Overlæge Lars Binderup Larsen:
Lars.Binderup.Larsen@rsyd.dk

Fakta om GF Fonden og GF Trafikpris
GF Fonden er en erhvervsdrivende fond, stiftet af de lokale GF-forsikringsklubber landet over. Fonden arbejder for at skabe overskud i trafikken. Hvert år uddeles GF Trafikpris til projekter og aktiviteter, der gør en aktiv indsats for trafiksikkerheden og viser vejen for andre. Den samlede årlige pulje er på 400.000 kr., og pengene er som oftest hjælp til selvhjælp.

Se også www.gftrafiksikker.dk