Ny fond skal skabe møder mellem mennesker og madkulturer
Siden august er det blevet muligt at støtte op om en mangfoldig madkultur i Danmark, når man handler ind til aftensmaden. Små klistermærker på en række nye verdenskøkkenretter fra Meyers,gør nemlig handlende i Irma opmærksomme på, at de støtter med 2 kr., når de hiver en portion libanesisk kafta tahin, marokkansk kyllingetagine eller persisk gryderet ned i kurven.
Pengene går til den nystiftede fond, Verdenskøkkeninitiativet, hvis styregruppe består af medlemmer fra ledelsen i Irma, Meyers og foreningen Mino Danmark.
"Med Verdenskøkkeninitiativet har vi mulighed for at styrke de gode kulturmøder mellem mennesker, og samtidig give synlighed til en bred og mangfoldig folkegruppe der er ivrige efter at byde ind til samfundet, med deres kultur. Det kommer mange til at få glæde af,” siger Niddal El-Jabri, der er direktør i foreningen Mino Danmark og medlem af Verdenskøkkeninitiativets styregruppe.
Irma har valgt at gå ind projektet, fordi det støtter op om det, som optager Irmas kunder:
”Vores kunder er nysgerrige og kvalitetsbevidste. Med en donation pr. solgt vare til Verdenskøkkeninitiativet får vi mulighed for - i fællesskab – at fejre verdenskøkkenet og mangfoldigheden i Danmark. Derfor er vi stolte over at være med i projektet,” siger direktør for Irma, Søren Steffensen.
Verdenskokke med stolte rødder:
Idéen med at skabe Verdenskøkkeninitiativet side om side med Meyers nye færdigretter i Irma har, ifølge Claus Meyer, ligget lige til højrebenet, idet bestemte madkulturer ikke kun består af en samling opskrifter, men også i høj grad er knyttet til de mennesker, der former og formidler dem:
”Efter 15 år med blikket stift rettet mod det nordiske har vi ønsket at sætte fokus på en række af verdens underkendte køkkener. Vi kan selvfølgelig kun gøre det meningsfuldt ved at samarbejde med mennesker, for hvem maden og kulturen omkring den er hjerteblod, barndomsminder og stolthed.”
De nye verdenskøkkenretter er skabt i tæt samspil med nydanske kollegaer og branchevenner som f.eks. den pakistanskfødte opvasker Noman Butt fra Meyers Madhus i København, og den tidligere Michelin-restauratør Mikkel Shafi, som har rødder i både Palæstina og Israel. Kokkenes personlige fortællinger træder frem i maden og kommunikationen omkring den, hvor videoer og interviews om opvækst og rødder i og udenfor Danmark – både geografisk og følelsesmæssigt - skaber dybere lag i de måltider, forbrugerne køber med hjem.
Søg støtte til mangfoldige madprojekter:
Det første arrangement med støtte fra Verdenskøkkeninitiativet er allerede i støbeskeen: En stor fællesmiddag med mad fra verdenskøkkenerne i starten af 2020. Det er desuden tanken, at der skal uddeles midler til ansøgere, som selv tager initiativ til at skabe oplevelser med mad på tværs af kulturer.
”For når vi spiser sammen og spiser hinandens mad, så sker der det magiske, at vi ser hinanden med andre øjne. Vi ser hinanden på ny,” slutter Claus Meyer.
Fonden Verdenskøkeninitiativet administreres af Melting Pot Fonden, som blev stiftet af Claus Meyer i 2011. Læs mere om Verdenskøkkeninitiativet på www.meltingpotfoundation.dk/verdenskoekkeninitiativet
Billeder: Vedhæftede billeder er til fri redaktionel afbenyttelse.
Kontakt + interviewmulighed:
Søren Steffensen Direktør for Irma Tlf. 52212801 soeren.steffensen@irma.dk
Har I yderligere spørgsmål til produkterne fra Meyers, eller ønsker I et uddybende interview med repræsentanter for styregruppen i Verdenskøkkeninitiativet, kontakt venligst Kaspar Mørk Arianto
PR- og kommunikationsrådgiver Tlf. 22155657
kaar@meyers.dk
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl
Brugser på Langeland vil skabe en af Danmarks største brugsforeninger15.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at styrke de lokale dagligvarebutikker på Langeland er der afholdt dialogmøder for at samle brugs-butikkerne på øen i én stor brugsforening med fortsat stærk lokal forankring og medejerskab for de enkelte butikker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum