Ny fond skal skabe møder mellem mennesker og madkulturer

Irma og Meyers går sammen om Verdenskøkkeninitiativet, en ny fond som fejrer mangfoldigheden i Danmark ved at støtte projekter der fremmer samtaler og samvær på tværs af kulturer. Pengene kommer fra salget af færdigretter i et utraditionelt samarbejde mellem Meyers og Irma

Siden august er det blevet muligt at støtte op om en mangfoldig madkultur i Danmark, når man handler ind til aftensmaden. Små klistermærker på en række nye verdenskøkkenretter fra Meyers,gør nemlig handlende i Irma opmærksomme på, at de støtter med 2 kr., når de hiver en portion libanesisk kafta tahin, marokkansk kyllingetagine eller persisk gryderet ned i kurven.

Pengene går til den nystiftede fond, Verdenskøkkeninitiativet, hvis styregruppe består af medlemmer fra ledelsen i Irma, Meyers og foreningen Mino Danmark.

"Med Verdenskøkkeninitiativet har vi mulighed for at styrke de gode kulturmøder mellem mennesker, og samtidig give synlighed til en bred og mangfoldig folkegruppe der er ivrige efter at byde ind til samfundet, med deres kultur. Det kommer mange til at få glæde af,” siger Niddal El-Jabri, der er direktør i foreningen Mino Danmark og medlem af Verdenskøkkeninitiativets styregruppe.

Irma har valgt at gå ind projektet, fordi det støtter op om det, som optager Irmas kunder:

”Vores kunder er nysgerrige og kvalitetsbevidste. Med en donation pr. solgt vare til Verdenskøkkeninitiativet får vi mulighed for - i fællesskab – at fejre verdenskøkkenet og mangfoldigheden i Danmark. Derfor er vi stolte over at være med i projektet,” siger direktør for Irma, Søren Steffensen.

Verdenskokke med stolte rødder:

Idéen med at skabe Verdenskøkkeninitiativet side om side med Meyers nye færdigretter i Irma har, ifølge Claus Meyer, ligget lige til højrebenet, idet bestemte madkulturer ikke kun består af en samling opskrifter, men også i høj grad er knyttet til de mennesker, der former og formidler dem:

”Efter 15 år med blikket stift rettet mod det nordiske har vi ønsket at sætte fokus på en række af verdens underkendte køkkener. Vi kan selvfølgelig kun gøre det meningsfuldt ved at samarbejde med mennesker, for hvem maden og kulturen omkring den er hjerteblod, barndomsminder og stolthed.”

De nye verdenskøkkenretter er skabt i tæt samspil med nydanske kollegaer og branchevenner som f.eks. den pakistanskfødte opvasker Noman Butt fra Meyers Madhus i København, og den tidligere Michelin-restauratør Mikkel Shafi, som har rødder i både Palæstina og Israel. Kokkenes personlige fortællinger træder frem i maden og kommunikationen omkring den, hvor videoer og interviews om opvækst og rødder i og udenfor Danmark – både geografisk og følelsesmæssigt - skaber dybere lag i de måltider, forbrugerne køber med hjem.

Søg støtte til mangfoldige madprojekter:

Det første arrangement med støtte fra Verdenskøkkeninitiativet er allerede i støbeskeen: En stor fællesmiddag med mad fra verdenskøkkenerne i starten af 2020. Det er desuden tanken, at der skal uddeles midler til ansøgere, som selv tager initiativ til at skabe oplevelser med mad på tværs af kulturer.

”For når vi spiser sammen og spiser hinandens mad, så sker der det magiske, at vi ser hinanden med andre øjne. Vi ser hinanden på ny,” slutter Claus Meyer.

Fonden Verdenskøkeninitiativet administreres af Melting Pot Fonden, som blev stiftet af Claus Meyer i 2011. Læs mere om Verdenskøkkeninitiativet på www.meltingpotfoundation.dk/verdenskoekkeninitiativet

Billeder: Vedhæftede billeder er til fri redaktionel afbenyttelse.

Kontakt + interviewmulighed:

Søren Steffensen Direktør for Irma Tlf. 52212801 soeren.steffensen@irma.dk

Har I yderligere spørgsmål til produkterne fra Meyers, eller ønsker I et uddybende interview med repræsentanter for styregruppen i Verdenskøkkeninitiativet, kontakt venligst Kaspar Mørk Arianto

PR- og kommunikationsrådgiver Tlf. 22155657

kaar@meyers.dk

Coop i eksklusivt samarbejde med TV2 om julekalenderen "Tinka og Kongespillet"15.11.2019 09:10:00 CETPressemeddelelse

Børn, der glæder sig til årets julekalender på TV 2, behøver ikke at vente helt til 1. december for at komme tættere på ’Tinka og Kongespillets’ magiske univers. Coop har i samarbejde med TV 2 udviklet samlealbum og samlekort, som allerede fås fra 15. november. Men kun i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen. Kortene kan indsættes i samlealbummet, som også giver børnene mulighed for at gå på opdagelse i Nissernes Rige og Menneskenes Verden. Blandt andet ved at få uddybende historier om ’Tinka og Kongespillets’ forskellige karakterer, ved at løse små opgaver og gåder og ved at afprøve sjove madopskrifter fra Go Cook. (Coops mad- og undervisningsprogram for børn og unge). ’Tinka og Kongespillets’ samlealbum koster 40 kr. og for hver 100 kr. man handler i de tre Coop-kæder, får man en pakke med 4 samlekort. ”Fortællingen om Tinka har været en af de mest populære julekalendere og med de nye samlekort og samlealbummet håber vi, at ventetiden til jul bliver både sjovere og føles kortere for

Coop vil forvandle den danske vinbranche med nyt online-univers1.11.2019 07:03:55 CETPressemeddelelse

VinCooperativet er navnet på gigantisk online satsning fra Coop.På Coop.dk åbner det i dag med en helt ny måde at købe vin og alt, hvad dertil hører, inklusive rejser, smagninger og tilbehør. Det er et nyt univers for ”vinøse og spirituøse oplevelser.” Udvalget omfatter fra starten ca. 1100 forskellige vine og spirituosa fra hele verden. Det er dels de bedste vine, som i dag kan fås i Irma og Kvickly, dels flere hundrede vine, både store kendte klassiske vine, og nye ukendte vine, som Coop importer enten direkte fra producenten eller med parallelimport. En stor del findes allerede på det danske marked, men VinCooperativet vil sælge dem til markant lavere priser. ”Vi er i dag Danmarks største forhandler af vin, og sælger ca. 44 procent af al den vin, der sælges i dagligvarehandelen. Med den indkøbsstyrke er målet, at vi skal have samme position på nettet i løbet af de kommende fire år,” siger vinchef i Coop, Brian Karstens. VinCooperativet adskiller sig fra andre online-vinbutikker ved