Ny fond skal skabe møder mellem mennesker og madkulturer

Irma og Meyers går sammen om Verdenskøkkeninitiativet, en ny fond som fejrer mangfoldigheden i Danmark ved at støtte projekter der fremmer samtaler og samvær på tværs af kulturer. Pengene kommer fra salget af færdigretter i et utraditionelt samarbejde mellem Meyers og Irma

Siden august er det blevet muligt at støtte op om en mangfoldig madkultur i Danmark, når man handler ind til aftensmaden. Små klistermærker på en række nye verdenskøkkenretter fra Meyers,gør nemlig handlende i Irma opmærksomme på, at de støtter med 2 kr., når de hiver en portion libanesisk kafta tahin, marokkansk kyllingetagine eller persisk gryderet ned i kurven.

Pengene går til den nystiftede fond, Verdenskøkkeninitiativet, hvis styregruppe består af medlemmer fra ledelsen i Irma, Meyers og foreningen Mino Danmark.

"Med Verdenskøkkeninitiativet har vi mulighed for at styrke de gode kulturmøder mellem mennesker, og samtidig give synlighed til en bred og mangfoldig folkegruppe der er ivrige efter at byde ind til samfundet, med deres kultur. Det kommer mange til at få glæde af,” siger Niddal El-Jabri, der er direktør i foreningen Mino Danmark og medlem af Verdenskøkkeninitiativets styregruppe.

Irma har valgt at gå ind projektet, fordi det støtter op om det, som optager Irmas kunder:

”Vores kunder er nysgerrige og kvalitetsbevidste. Med en donation pr. solgt vare til Verdenskøkkeninitiativet får vi mulighed for - i fællesskab – at fejre verdenskøkkenet og mangfoldigheden i Danmark. Derfor er vi stolte over at være med i projektet,” siger direktør for Irma, Søren Steffensen.

Verdenskokke med stolte rødder:

Idéen med at skabe Verdenskøkkeninitiativet side om side med Meyers nye færdigretter i Irma har, ifølge Claus Meyer, ligget lige til højrebenet, idet bestemte madkulturer ikke kun består af en samling opskrifter, men også i høj grad er knyttet til de mennesker, der former og formidler dem:

”Efter 15 år med blikket stift rettet mod det nordiske har vi ønsket at sætte fokus på en række af verdens underkendte køkkener. Vi kan selvfølgelig kun gøre det meningsfuldt ved at samarbejde med mennesker, for hvem maden og kulturen omkring den er hjerteblod, barndomsminder og stolthed.”

De nye verdenskøkkenretter er skabt i tæt samspil med nydanske kollegaer og branchevenner som f.eks. den pakistanskfødte opvasker Noman Butt fra Meyers Madhus i København, og den tidligere Michelin-restauratør Mikkel Shafi, som har rødder i både Palæstina og Israel. Kokkenes personlige fortællinger træder frem i maden og kommunikationen omkring den, hvor videoer og interviews om opvækst og rødder i og udenfor Danmark – både geografisk og følelsesmæssigt - skaber dybere lag i de måltider, forbrugerne køber med hjem.

Søg støtte til mangfoldige madprojekter:

Det første arrangement med støtte fra Verdenskøkkeninitiativet er allerede i støbeskeen: En stor fællesmiddag med mad fra verdenskøkkenerne i starten af 2020. Det er desuden tanken, at der skal uddeles midler til ansøgere, som selv tager initiativ til at skabe oplevelser med mad på tværs af kulturer.

”For når vi spiser sammen og spiser hinandens mad, så sker der det magiske, at vi ser hinanden med andre øjne. Vi ser hinanden på ny,” slutter Claus Meyer.

Fonden Verdenskøkeninitiativet administreres af Melting Pot Fonden, som blev stiftet af Claus Meyer i 2011. Læs mere om Verdenskøkkeninitiativet på www.meltingpotfoundation.dk/verdenskoekkeninitiativet

Billeder: Vedhæftede billeder er til fri redaktionel afbenyttelse.

Kontakt + interviewmulighed:

Søren Steffensen Direktør for Irma Tlf. 52212801 soeren.steffensen@irma.dk

Har I yderligere spørgsmål til produkterne fra Meyers, eller ønsker I et uddybende interview med repræsentanter for styregruppen i Verdenskøkkeninitiativet, kontakt venligst Kaspar Mørk Arianto

PR- og kommunikationsrådgiver Tlf. 22155657

kaar@meyers.dk

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv