Ny fond skal skabe møder mellem mennesker og madkulturer

Irma og Meyers går sammen om Verdenskøkkeninitiativet, en ny fond som fejrer mangfoldigheden i Danmark ved at støtte projekter der fremmer samtaler og samvær på tværs af kulturer. Pengene kommer fra salget af færdigretter i et utraditionelt samarbejde mellem Meyers og Irma

Siden august er det blevet muligt at støtte op om en mangfoldig madkultur i Danmark, når man handler ind til aftensmaden. Små klistermærker på en række nye verdenskøkkenretter fra Meyers,gør nemlig handlende i Irma opmærksomme på, at de støtter med 2 kr., når de hiver en portion libanesisk kafta tahin, marokkansk kyllingetagine eller persisk gryderet ned i kurven.

Pengene går til den nystiftede fond, Verdenskøkkeninitiativet, hvis styregruppe består af medlemmer fra ledelsen i Irma, Meyers og foreningen Mino Danmark.

"Med Verdenskøkkeninitiativet har vi mulighed for at styrke de gode kulturmøder mellem mennesker, og samtidig give synlighed til en bred og mangfoldig folkegruppe der er ivrige efter at byde ind til samfundet, med deres kultur. Det kommer mange til at få glæde af,” siger Niddal El-Jabri, der er direktør i foreningen Mino Danmark og medlem af Verdenskøkkeninitiativets styregruppe.

Irma har valgt at gå ind projektet, fordi det støtter op om det, som optager Irmas kunder:

”Vores kunder er nysgerrige og kvalitetsbevidste. Med en donation pr. solgt vare til Verdenskøkkeninitiativet får vi mulighed for - i fællesskab – at fejre verdenskøkkenet og mangfoldigheden i Danmark. Derfor er vi stolte over at være med i projektet,” siger direktør for Irma, Søren Steffensen.

Verdenskokke med stolte rødder:

Idéen med at skabe Verdenskøkkeninitiativet side om side med Meyers nye færdigretter i Irma har, ifølge Claus Meyer, ligget lige til højrebenet, idet bestemte madkulturer ikke kun består af en samling opskrifter, men også i høj grad er knyttet til de mennesker, der former og formidler dem:

”Efter 15 år med blikket stift rettet mod det nordiske har vi ønsket at sætte fokus på en række af verdens underkendte køkkener. Vi kan selvfølgelig kun gøre det meningsfuldt ved at samarbejde med mennesker, for hvem maden og kulturen omkring den er hjerteblod, barndomsminder og stolthed.”

De nye verdenskøkkenretter er skabt i tæt samspil med nydanske kollegaer og branchevenner som f.eks. den pakistanskfødte opvasker Noman Butt fra Meyers Madhus i København, og den tidligere Michelin-restauratør Mikkel Shafi, som har rødder i både Palæstina og Israel. Kokkenes personlige fortællinger træder frem i maden og kommunikationen omkring den, hvor videoer og interviews om opvækst og rødder i og udenfor Danmark – både geografisk og følelsesmæssigt - skaber dybere lag i de måltider, forbrugerne køber med hjem.

Søg støtte til mangfoldige madprojekter:

Det første arrangement med støtte fra Verdenskøkkeninitiativet er allerede i støbeskeen: En stor fællesmiddag med mad fra verdenskøkkenerne i starten af 2020. Det er desuden tanken, at der skal uddeles midler til ansøgere, som selv tager initiativ til at skabe oplevelser med mad på tværs af kulturer.

”For når vi spiser sammen og spiser hinandens mad, så sker der det magiske, at vi ser hinanden med andre øjne. Vi ser hinanden på ny,” slutter Claus Meyer.

Fonden Verdenskøkeninitiativet administreres af Melting Pot Fonden, som blev stiftet af Claus Meyer i 2011. Læs mere om Verdenskøkkeninitiativet på www.meltingpotfoundation.dk/verdenskoekkeninitiativet

Billeder: Vedhæftede billeder er til fri redaktionel afbenyttelse.

Kontakt + interviewmulighed:

Søren Steffensen Direktør for Irma Tlf. 52212801 soeren.steffensen@irma.dk

Har I yderligere spørgsmål til produkterne fra Meyers, eller ønsker I et uddybende interview med repræsentanter for styregruppen i Verdenskøkkeninitiativet, kontakt venligst Kaspar Mørk Arianto

PR- og kommunikationsrådgiver Tlf. 22155657

kaar@meyers.dk

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre29.6.2020 04:00:00 CESTPressemeddelelse

Alle har brug for ferie og et pusterum fra hverdagen. Men for en stor gruppe udsatte børn i Danmark, er ferie ikke en del af sommerens planer. Familierne har hverken råd eller overskud til de ferieoplevelser, vi andre kan glæde os til, og børnene får derfor ikke den tiltrængte pause fra hverdagens problemer. Derfor indleder Coop nu en landsdækkende indsamling i ca. 1000 butikker i SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Dagli´Brugsen til fordel for Dansk Røde Kors´ sommerlejre for sårbare familier. ”Sommerlejrene er lyspunkter for disse familier, men Coronakrisen har gjort det vanskeligere og dyrere for os at afholde lejrene i år, p.g.a. mange af de nye sikkerhedskrav. Støtten fra Coops kunder hjælper os med at sende familier på ferielejr til sommer, og det er vi meget taknemmelige for,” siger Marie-Louise Gotholdt, chef for national afdeling i Røde Kors. Røde Kors’ ferielejre har eksisteret i 15 år og byder hvert år sårbare familier velkomne i perioden fra juli til og med efterårsferien. Lejr

Det 30 år gamle Ø-mærke står stadig over for masser af udfordringer26.6.2020 09:06:58 CESTPressemeddelelse

Økologien stortrives i Danmark, og selvom økologiske fødevarer er populære som aldrig før, har økologien stadig sit at bokse med. Dyrevelfærd og klimabelastning er bare to af udfordringerne, skriver Samvirke. Nej, økologi er ikke automatisk lig med bedre dyrevelfærd. Det afhænger nemlig af, hvordan man definerer dyrevelfærd. Og det er en af mange fejlslutninger omkring økologien, som i år får ekstra fokus på grund af det statslige røde Ø-mærkes 30-års fødselsdag. Det skriver Samvirke, som i juli-magasinet ser nærmere på 30 påstande og myter om økologien. I økologien er det fortsat et problem, at fjerkræ tages af rovdyr i det fri, og at søer ligger smågrise ihjel, fordi de ikke fikseres i farebøjler. Økologiske kalve tages også tidligt fra deres mor, selvom de får lov at blive dobbelt så længe som konventionelle kalve. Økologien arbejder videre med disse udfordringer, som også tæller, at cirka halvdelen af æglæggerkyllingerne er haner, som ikke kan bruges i ægindustrien, og derfor afliv