Ny fond skal skabe møder mellem mennesker og madkulturer
Siden august er det blevet muligt at støtte op om en mangfoldig madkultur i Danmark, når man handler ind til aftensmaden. Små klistermærker på en række nye verdenskøkkenretter fra Meyers,gør nemlig handlende i Irma opmærksomme på, at de støtter med 2 kr., når de hiver en portion libanesisk kafta tahin, marokkansk kyllingetagine eller persisk gryderet ned i kurven.
Pengene går til den nystiftede fond, Verdenskøkkeninitiativet, hvis styregruppe består af medlemmer fra ledelsen i Irma, Meyers og foreningen Mino Danmark.
"Med Verdenskøkkeninitiativet har vi mulighed for at styrke de gode kulturmøder mellem mennesker, og samtidig give synlighed til en bred og mangfoldig folkegruppe der er ivrige efter at byde ind til samfundet, med deres kultur. Det kommer mange til at få glæde af,” siger Niddal El-Jabri, der er direktør i foreningen Mino Danmark og medlem af Verdenskøkkeninitiativets styregruppe.
Irma har valgt at gå ind projektet, fordi det støtter op om det, som optager Irmas kunder:
”Vores kunder er nysgerrige og kvalitetsbevidste. Med en donation pr. solgt vare til Verdenskøkkeninitiativet får vi mulighed for - i fællesskab – at fejre verdenskøkkenet og mangfoldigheden i Danmark. Derfor er vi stolte over at være med i projektet,” siger direktør for Irma, Søren Steffensen.
Verdenskokke med stolte rødder:
Idéen med at skabe Verdenskøkkeninitiativet side om side med Meyers nye færdigretter i Irma har, ifølge Claus Meyer, ligget lige til højrebenet, idet bestemte madkulturer ikke kun består af en samling opskrifter, men også i høj grad er knyttet til de mennesker, der former og formidler dem:
”Efter 15 år med blikket stift rettet mod det nordiske har vi ønsket at sætte fokus på en række af verdens underkendte køkkener. Vi kan selvfølgelig kun gøre det meningsfuldt ved at samarbejde med mennesker, for hvem maden og kulturen omkring den er hjerteblod, barndomsminder og stolthed.”
De nye verdenskøkkenretter er skabt i tæt samspil med nydanske kollegaer og branchevenner som f.eks. den pakistanskfødte opvasker Noman Butt fra Meyers Madhus i København, og den tidligere Michelin-restauratør Mikkel Shafi, som har rødder i både Palæstina og Israel. Kokkenes personlige fortællinger træder frem i maden og kommunikationen omkring den, hvor videoer og interviews om opvækst og rødder i og udenfor Danmark – både geografisk og følelsesmæssigt - skaber dybere lag i de måltider, forbrugerne køber med hjem.
Søg støtte til mangfoldige madprojekter:
Det første arrangement med støtte fra Verdenskøkkeninitiativet er allerede i støbeskeen: En stor fællesmiddag med mad fra verdenskøkkenerne i starten af 2020. Det er desuden tanken, at der skal uddeles midler til ansøgere, som selv tager initiativ til at skabe oplevelser med mad på tværs af kulturer.
”For når vi spiser sammen og spiser hinandens mad, så sker der det magiske, at vi ser hinanden med andre øjne. Vi ser hinanden på ny,” slutter Claus Meyer.
Fonden Verdenskøkeninitiativet administreres af Melting Pot Fonden, som blev stiftet af Claus Meyer i 2011. Læs mere om Verdenskøkkeninitiativet på www.meltingpotfoundation.dk/verdenskoekkeninitiativet
Billeder: Vedhæftede billeder er til fri redaktionel afbenyttelse.
Kontakt + interviewmulighed:
Søren Steffensen Direktør for Irma Tlf. 52212801 soeren.steffensen@irma.dk
Har I yderligere spørgsmål til produkterne fra Meyers, eller ønsker I et uddybende interview med repræsentanter for styregruppen i Verdenskøkkeninitiativet, kontakt venligst Kaspar Mørk Arianto
PR- og kommunikationsrådgiver Tlf. 22155657
kaar@meyers.dk
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop relancerer ikoniske kaffemærker30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en stolt og mere end 100 år lang historie inden for kaffe, tager Coop nu et stort skridt for at styrke sine kaffebrands og øge salget. Det gælder to af Danmarks mest kendte kaffebrands, Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe. Fælles er, at alle kaffer relanceres med ny og forbedret kvalitet i et nyt design.
Ny direktør skal stå i spidsen for Coop Tradings nordiske indkøbssamarbejde23.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Anders Kind er udnævnt som ny CEO for Coop Trading A/S og det nordiske indkøbssamarbejde. Anders tiltræder officielt rollen i oktober 2025 og overtager posten fra Michael la Cour, der – som tidligere annonceret – har accepteret en ny international stilling hos IKEA i Sydøstasien. Med udnævnelsen af Anders Kind som ny direktør går Coop Trading og det nordiske indkøbssamarbejde ind i et nyt og spændende kapitel i arbejdet med at levere private brand produkter af højeste kvalitet til den lavest mulige pris. Coop Trading spiller en central rolle i udviklingen og indkøbet af private brands til de mange nordiske forbrugere på vegne af Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge og SOK i Finland. Anders har solid ledelseserfaring fra detailbranchen og stærke resultater med at skabe og drive vækst, forbrugervækst og -værdi og samarbejde på tværs af landegrænser. Anders kommer fra rollen som CEO i DollarStore & Big Dollar og har 20 års erfaring med indkøb, kategori og logistik fra Rusta AB, ICA, Coo
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:20:56 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:15:36 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Ny madspildsløsning til hjemmet forlænger holdbarheden på frugt og grønt11.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Private husholdninger i Danmark smider hvert år 235.000 ton mad ud. En væsentlig del af madspildet består af frugt og grønt. Men nu er der hjælp at hente, hvis man vil holde sin frugt og grønt frisk i længere tid: Coop introducerer en ny madspildsbold, der forlænger holdbarheden på frugt og grønt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum