Ny fodboldrobot på Fyn

Jysk Fynske Medier og Ritzaus Bureau lancerer automatisk dækning af de øverste fodboldserier på Fyn. 111 fodboldhold får nu dækning af hver eneste kamp.

Den nye dækning indeholder, når den er rullet helt ud beskrivelser af kampens resultat, et mere varieret sprog samt en helt ny sportswidget med resultater og kampprogram for serien. På flere af kampene er der også beskrivelse af målscorere, røde kort, tilskuertal og trænerkommentarer efter kampen.

- I Jysk Fynske Medier har vi store forventninger til robotjournalistikken. Vi er allerede i luften med vores regnskabsrobot, der laver nyheder fra de lokale virksomheders regnskaber. Med sportsdækningen på Fyn tager vi et vigtigt skridt videre mod mere automatiseret indhold, siger Jysk Fynske Mediers digitale chefredaktør, Jørn Broch.

Udrulningen på Fyn er et skridt på vejen mod Jysk Fynske Mediers mål om at kunne personalisere deres websites.

På Ritzau er man også forventningsfulde:

-  Vores nye robot har en langt højere kvalitet og kan skrive meget mere varieret og detaljerigt end tidligere. Samtidig er vi meget spændte på brugernes modtagelse af kombinationen af robottekster og den grafiske visning af kampprogram og kampresultater i Fynsserien, siger Ritzaus udviklingsdirektør Kristoffer Gravgaard.

Når den nye robot går i luften på fyens.dk 29. marts, har Ritzau samtidig premiere på sin helt nye sportsresultatløsning til net med stillinger, kampreferater og -programmer.

Ritzaus sportsrobot følger allerede 917 fodboldhold i Nordjylland sammen med Nordjyske medier.

Disse serier på Fyn bliver dækket med den nye robot:

-          Fynsserien, mænd

-          Serie 1, pulje 1+2