Ny finansdirektør i Dansk Retursystem: Cirkulær økonomi er mere end en smuk tanke

Lars Klepsch er nyudnævnt finansdirektør i det, han selv kalder ”en af Danmarks mest spændende miljøvirksomheder.” Han er motiveret af at være en del af en formålsdrevet virksomhed, som efter 16 år i et marked i vækst nu står over for nye investeringer. Lars Klepsch er overbevist om, at flere virksomheder i fremtiden vil arbejde med cirkulær økonomi og dermed hele værdikæden frem for udelukkende at profitmaksimere i traditionel forstand.

41-årige Lars Klepsch sætter sig den 16. april i stolen som finansdirektør i Dansk Retursystem. Det sker i en tid, hvor Dansk Retursystem står over for store investeringer. Siden 2002 er markedet for engangsemballager steget voldsomt, antallet af tilmeldte emballager vokser år efter år, og virksomheden har gennemgået store forandringer. Det betyder blandt andet at virksomheden står over for at skulle bygge en ny og større fabrik i Høje Taastrup.

”Dansk Retursystem står over nogle meget interessante opgaver de kommende år i forhold til blandt andet et stort byggeprojekt, og det glæder jeg mig til at være med til,” siger Lars Klepsch, som desuden ser frem til at arbejde med at udvikle og optimere cirkulær økonomi i en virksomhed, som berører de fleste danskeres hverdag:

”Dansk Retursystem har et stærkt og tiltalende værdigrundlag, som jeg glæder mig til at blive en del af. Cirkulær økonomi er mere end en smuk tanke. Det er en langt mere helhedsorienteret måde at tænke på – og jeg er overbevist om, at flere og flere virksomheder vil bevæge sig i den retning og dermed se på hele værdikæden frem for udelukkende at profitmaksimere den kortsigtede produktindtjening i en traditionel forbrug og smid væk kultur.”

Lars Klepsch kommer med 11 års erfaring fra BEC; de sidste fem år som finansdirektør og har gennem sin karriere blandt andet arbejdet med økonomistyring inden for store investeringsprojekter.

”Lars Klepsch faglige kompetencer og erfaringer med f.eks. at udvikle professionelle styringsmodeller bliver vigtig for os med de store projekter, vi står over for i de kommende år. Jeg ser frem til, at Lars fra 16. april bliver en del virksomheden,” udtaler administrerende direktør i Dansk Retursystem Lars Krejberg Petersen.

Lars Klepsch er cand.merc.aud. fra Copenhagen Business School, hvor han også har taget en MBA. Udover 10 år i BEC har han arbejdet i Skanska og i RGS90 Nordic og har en baggrund som revisor.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Dansk Retursystems kantine bliver svanemærket som en af de første i Danmark31.1.2019 16:31:19Pressemeddelelse

Fra i dag har Dansk Retursystems medarbejdere på Sjælland dokumentation for, at de ikke bare arbejder for et bedre miljø. De spiser også frokost i Danmarks kun femte svanemærkede kantine. For Heine Skriver, som er køkkenchef i Dansk Retursystems kantine i Hedehusene, var det oplagt at få det nordiske miljømærke. Men selvom processen lå lige til højrebenet, var der alligevel udfordringer undervejs.

Besøg: Indonesien har kig på det danske pantsystem7.12.2018 10:23:58Pressemeddelelse

En delegation fra Indonesien med deltagere fra både det indonesiske miljøministerium og private organisationer blev i sidste uge vist rundt på Dansk Retursystems fabrik i Hedehusene for at lære om det danske pantsystem. Vivien Radnawati, som er ansvarlig for håndteringen af både almindeligt og farligt affald i Indonesien, fortæller, at noget af det, der gør størst indtryk er, hvordan vi skaber incitament og viden om genanvendelse i Danmark.