Ny europeisk roamingstandard skal gjøre det lettere for elbilister

Det skal bli enklere å kjøre elbil gjennom Europa. Derfor går ladeoperatøren E.ON sammen med flere andre europeiske aktører for å utvikle en ny, europeisk standard for roaming. Prosjektet heter evRoaming4U og pågår frem til 2020.

I dag finnes det ingen felles standard eller plattform for roaming mellom ladeoperatører, og de roamingplattformene som eksisterer er dyre å tilby. Dette hemmer roamingen mellom ladeoperatører i Europa og gjør det unødvendig vanskelig for elbilister å lade elbilen i forskjellige land. Men det skal det gjøres noe med.

EvRoaming4u-prosjektet er et samarbeid mellom aktører fra Danmark, Tyskland, Østerrike og Nederland og går ut på å gjøre roamingtjenestene for elbiler letter tilgjengelig. Man skal benytte seg av den åpne og uavhengige protokollen Open Charge Point Interface (OCPI). Protokollen vil gjøre det lettere for elbilister å finne ladestasjoner og priser for ladning i hele Europa. Målet er å gjøre det mulig for alle elbilister å lade på alle offentlige ladestasjoner i EU. Fra Norden er det energiselskapet E.ON som deltar i prosjektet.

E.ON eier Danmarks største ladenettverk og er i full gang med å utvikle dette nettverket i Norden og resten av Europa. De ser en stor fordel i å delta i prosjektet og skape en åpen plattform for alle tilbydere.

«Vi har ett mål: at det skal bli lettere å være elbilist i Norden og i resten av Europa. Det skjer kun dersom vi konstant utvikler løsninger og teknologi som muliggjør dette. Vi er i gang med å bygge ut en europeisk ladeinfrastruktur, men det krever også en felles innsats på europeisk plan. OCPI-protokollen utgjør en vesentlig forutsetning for å nå et fullverdig marked for ladeinfrastruktur. Elbilister skal kunne reise gjennom Europa i elbil med den nødvendige tilgangen på informasjon, service og oppladning. Det blir ikke bare lettere, men også billigere å kjøre elbil», sier Tore Harritshøj, administrerende direktør i E.ON Danmark og sjef for eMobility forretningen i Norden.

En åpen ladeinfrastruktur

Prosjektet er et av 13 EU-prosjekter som skal fremme elektrisk og grønn mobilitet i Europa. Det går ut på å utvikle regionale og transnasjonale pilotprosjekter som samtidig fyller behovet for et mer integrert europeisk marked for elbilister.

Bransjesjef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader er begeistret for prosjektet:

«Det er et behov for å akselerere utviklingen av infrastruktur og roamingtjenester til elbilister for at flere skal velge elbil. I Norden har vi et nokså velutviklet ladenettverk men man trenger fortsatt ladekort til de forskjellige tilbyderne. Dette blir også mer komplisert jo lengre syd i Europa man reiser. Utover dette er det begrenset med informasjon om offentlige ladestasjoner, hvor de er plassert og hva det koster å lade. Med en åpen og uavhengig protokoll, som alle tilbyderne lett kan tilby roaming gjennom, blir det mye lettere å reise gjennom Europa med elbil», forklarer Lærke Flader.

Les mer om prosjektet: www.evroaming4.eu

Fakta om prosjektet

• evRoaming4U er et EU-støttet prosjekt som inngår som en del av 13 EU-prosjekter med fokus på elektrisk mobilitet
  • Prosjektet er et samarbeid mellom åtte aktører fra Danmark, Tyskland, Østerrike og Nederland
  • I prosjektet deltar E.ON, Region Hovedstaden, Smarlab, Stromnetz Hamburg, Enio, MRA Electrisch,University of Technology Eindhoven og NKL.
  • Ambisjonen er å tilgjengeliggjøre roamingtjenester og skape en åpen og uavhengig roamingprotokoll

For ytterligere informasjon kontakt:

Karen Marie Jensen, Kommunikasjonssjef i E.ON: e-mail: karen.jensen@eon.dk, tlf.nr.: +45 30386181

Les mer om E.ON i Norge på www.eondrive.no

Om E.ON

E.ON er Europas største privateide energiselskap og en av Nordens største tilbydere av ladeløsninger. Selskapet er et av få energiselskaper i Europa, som utelukkende produserer strøm fra vedvarende energikilder. E.ON har i dag 33 millioner kunder fordelt på Europa, Russland og USA. Selskapet har i løpet av de siste 10 årene investert mer enn 11 milliarder euro i fornybar energi.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.