Ny EU standard giver dansk bank topscore på bæredygtighed

Nogle banker har et enkelt mørkegrønt produkt, andre nogle stykker, men samtlige fonde og investeringer i Merkur Andelskasses rådgivningsunivers har netop fået det højest opnåelige mørkegrønne stempel af EUs nye anti-greenwashing mærkningsordning for finansielle produkter.

Ren grøn, fossilfri og til gavn for verden. Det er i meget korte træk gennemgående for Merkur Andelskasses produkter og aktiviteter. Og nu opnår samtlige af de fonde og investeringer, som Merkur rådgiver kunderne om, også den højest opnåelige standard for bæredygtighed, betegnelsen 'mørkegrøn', på EUs nye mærkningsordning for finansielle produkter, den såkaldte Disclosureforordning,

I Merkur hilser administrerende direktør Charlotte Skovgaard EUs mærkningsordning velkommen, for hun anerkender, at det kan være mere end svært for forbrugerne at finde rundt i, hvad der reelt er grønt og bæredygtigt, også når det kommer til bankprodukter.

“De nye fælles standarder er et godt redskab til at måle på graden af bæredygtighed, både for kunder og pengeinstitutter, for det giver os et fælles sprog. For kunderne bliver det nemmere at gennemskue, hvad det er for et produkt, de køber” siger Charlotte Skovgaard og fortsætter: ‘Jeg er derfor også virkelig stolt over, at vores investeringsunivers møder de højeste standarder EU har sat’.

Merkurs ekspert i grønne investeringer, investeringsrådgiver Silja Nyboe Andersen, supplerer:

”Mundret er navnet ikke, men EU's disclosureforordning er noget af det mest progressive, der er sket indenfor definitionen af, hvad bæredygtige investeringer dækker over. Det er et stærkt anti-greenwashing værktøj.”

EU har indført mærkningsordningen i et marked, hvor både danske og europæiske pengeinstitutter i disse dage nærmest står i kø for at tilbyde grønne bankprodukter til kunderne, der i stigende grad efterspørger f.eks. lån og investeringsmuligheder, som bidrager til klima- og miljøforbedringer. De fælles standarder skal sikre forbrugerne mod vildledende markedsføring af måske knapt så bæredygtige finansprodukter, der i takt med efterspørgslen markedsføres som ‘grønne’.

”At man på EU plan går ind og lovgiver så skarpt på dette område vidner om, at der nu for alvor bliver trukket en streg i sandet i et marked, der er blevet mere og mere ugennemsigtigt i forhold til, hvad en bæredygtig investering er,” siger Silja Nyboe Andersen.

Den højest opnåelige mørkegrønne mærkning, også kaldet Artikel 9, som samtlige Merkurs rådgivningsprodukter altså består af, gives til finansielle produkter og fonde, der har en bæredygtig verden som mål på linje med kapitalafkast, og som aktivt modvirker klimaforandringer. Silja Nyboe Andersen glæder sig derfor til at tage det nye redskab i brug sammen med kunderne:

”Penge betyder noget, og den nye forordning gør det nemmere at investere sine penge og være sikker på, at de bidrager til reel forandring.”

Pressekontakt: Kommunikationschef Mette Offenberg, meo@merkur.dk, +62656735

Merkur Andelskasse er Danmarks største helt bæredygtige pengeinstitut. Merkur har arbejdet for at skabe en bedre verden for både mennesker, klima og miljø gennem finansielle aktiviteter siden starten i 1982. Merkur er B Corp certificeret som det eneste pengeinstitut herhjemme, og med højeste score i Norden, målt på tværs af alle brancher.

Merkur opnår B Corp med højeste score i Norden17.11.2020 22:28:03 CET | Pressemeddelelse

Dansk bank scorer højest på bæredygtighed i Norden17.11.2020 18:00:00 CET | Pressemeddelelse

Vi har brug for dit lederskab i den grønne omstilling - og vi er mange, der venter på dig!5.10.2020 16:11:31 CEST | Pressemeddelelse