Ny EU-kvoteordning for stål på vej

EU's nuværende, midlertidige kvoteordning for import af stål, bliver - muligvis - snart ændret til en årelang ordning. Stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller sætter spåkuglen på hold, indtil der foreligger et konkret udspil.

”Vi er spændte på, hvordan den nye kvoteordning, de såkaldte safeguards, bliver skruet sammen. Det er noget, vi følger nøje, fordi det vil få indvirkning på stålpriserne - måske i en længere årrække. Det har betydning for vores kunder, der bruger stål i produktionen eller til byggerier”, siger Maria Steen, afdelingschef, Armeringsstål, Lemvigh-Müller.

Forslag sidst i november

EU-kommissionen har varslet, at de vil komme med et forslag til den nye kvoteordning sidst i november, og er lige nu i gang med at undersøge, om ordningen kan få flere års varighed. Den skal erstatte de nuværende, midlertidige safeguards, der udløber 3. februar 2019, og som blev sat i værk, efter at Donald Trump i foråret indførte global straftold på import af stål og aluminium til USA.

Limboland for stålforbrugende virksomheder

Det har aldrig været let at spå om stålmarkedet, som er særdeles volatilt. Siden foråret har markedet dog været præget af ekstra stor usikkerhed på grund af netop USA’s toldrestriktioner og EUs kvoter, og mange stålforbrugende virksomheder har forholdt sig afventende, fortæller Brian Alexis, Head of SCM & KAM Operations, Lemvigh-Müller, og tilføjer:

”Limbo-fornemmelsen er blevet forstærket af, at EU's safeguards er midlertidige. For hvad sker der præcis efter 3. februar? Bliver kvoterne afskaffet? Bliver de forlænget i deres nuværende form, hvor de omfatter 23 stålprodukter – eller? Spåkuglen er svømmet over med mulige fremtidsscenarier, og det gør det svært for virksomheder, der bruger stål at agere”.

Forecast udskudt

Lemvigh-Müller hører så mange forskellige og også modstridende ting fra sine kilder i branchen, at man har valgt at udskyde et ellers planlagt forecast, til der foreligger et konkret udkast fra EU:

”Når vi kender indholdet af den nye ordning, vil vi komme med et bud på, hvad det vil betyde i Q1 og på lidt længere sigt. Det vil stadig være med forbehold for, at tingene kan ændre sig meget hurtigt, men det vil være et mere kvalificeret bud, end nogen reelt kan give på nuværende tidspunkt”, siger Brian Alexis.

Kvoter for lande?

Noget tyder på, at den nye kvoteordning bliver anderledes end den nuværende, fortæller Maria Steen. Der er bl.a. tale om at ændre kvoterne, så de fremover ikke gælder stålprodukter, men lande. Det bliver også diskuteret, om man skal give højere kvoter for de stålprodukter samt tredjelande, som er særligt vigtige for EU’s stålforbrugende virksomheder.

Brian Alexis,Head of SCM & KAM Operations, Lemvigh-Müller
Maria Steen, afdelingschef, Armeringsstål, Lemvigh-Müller