Ny erhvervsfremmeindsats skal hjælpe dansk erhvervsliv med at håndtere Brexit

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har afsat 10 mio. kr. til en ny indsats, som skal give danske virksomheder afklaring og rådgivning om udfordringer og potentialer ved Brexit. I spidsen for projektet står Erhvervshus Sydjylland.

Hvad bliver konsekvenserne af Brexit? Hvilken betydning får det for min eksport til Storbritannien og min handel med britiske samarbejdspartnere? Og hvad kan vi gøre for at imødegå situationen?

De spørgsmål stiller rigtig mange virksomheder sig selv netop nu. For når 13 procent af EU’s samlede befolkning efter al sandsynlighed forlader unionen, påvirker det danske virksomheder, der har eksport til og samhandel med britiske virksomheder og kunder. Men den usikkerhed bliver der nu taget hånd om.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har efter en åben ansøgningsrunde besluttet at give et tilsagn på ca. 10 mio. kr. til Erhvervshus Sydjylland og en samlet partnerkreds bestående af alle erhvervshuse, Danish Export Association og Enterprise Europe Network.

Gennem bl.a. workshops og 1:1-rådgivningsforløb vil Erhvervshus Sydjylland og de øvrige partnere hjælpe berørte virksomheder med at afdække de udfordringer og barrierer, som Brexit kan skabe, og fremme at virksomhederne ser og udnytter nye muligheder og potentialer i forhold til internationalisering. Indsatsen skal bidrage til, at danske virksomheder fastholder og eventuelt øger omsætning, eksport og beskæftigelse.

Formand for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse Jakob Riis er begejstret for den nye erhvervsfremmeindsats:

”Brexit er på dagsordenen i mange danske virksomheder. Storbritannien udgør et stort marked, og det kan være vanskeligt at gennemskue, hvad Brexit indebærer for forretningen, og hvilke udfordringer og muligheder briternes udtræden skaber. Men den usikkerhed skal ikke skygge over, at man som virksomhed kan komme rigtig langt med forberedelse og planlægning. Det er netop det, vi understøtter med Brexit-indsatsen. Virksomhederne skal have de bedste forudsætninger for at afbøde effekten af Brexit – og måske endda se nye potentialer. Vi har valgt Erhvervshus Sydjylland til at stå i spidsen for indsatsen, og vi er overbeviste om, at de sammen med en stærk partnerkreds vil skabe stor værdi for virksomhederne.”

• Projektet hedder ”Deal or no deal – that’s the question” og har Erhvervshus Sydjylland som projektholder. Derudover består partnerkredsen af Danish Export Association, Enterprise Europe Network og alle de øvrige erhvervshuse.
  • Projektet har modtaget et samlet tilsagn på 9,75 mio. kr. af de decentrale erhvervsfremmemidler.
  • På bestyrelsens hjemmeside finder du beskrivelser af de støttede projekter:  https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/stoettede-projekter

Hvis du vil vide mere om Brexit-indsatsen, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Tonny Danielsen på telefon 35 29 14 34 eller mail tondan@erst.dk

Du kan læse mere om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse her: www.erhvervsfremmebestyrelsen.dk

Erhvervsfremmebestyrelsen vil knække flaskehals med indsats for at tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft28.6.2019 13:34:31 CESTPressemeddelelse

Højkonjunktur og mangel på arbejdskraft har skabt en flaskehals, som på tværs af brancher udfordrer virksomhedernes vækst og udvikling. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har derfor afsat 59,1 mio. kr. fra EU’s Socialfond og de decentrale erhvervsfremmemidler til en indsats, som skal tiltrække flere kvalificerede udenlandske arbejdstagere med videregående uddannelser eller erhvervsuddannelse.

Inklusion af unge med særlige udfordringer skal øge udbuddet af kvalificeret arbejdskraft28.6.2019 13:33:45 CESTPressemeddelelse

Danske virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft. Og samtidig har Danmark et stort, uudnyttet potentiale blandt unge med særlige udfordringer, der er i udkanten af eller helt uden for uddannelsessystemet og det ordinære arbejdsmarked. Derfor afsætter Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nu 50 mio. kr. fra EU’s Socialfond og de decentrale erhvervsfremmemidler til en indsats målrettet unge på kanten af arbejdsmarkedet. Indsatsen skal øge udbuddet af kvalificeret arbejdskraft.