Ny donation fra TrygFonden sikrer, at vi kan besøge børnene på krisecentre

Med en ny donation fra TrygFonden kan vores frivillige Spilopper fortsætte med at skabe et frirum for de børn, der har oplevet vold i hjemmet og måttet søge tilflugt på et krisecenter.
Hver uge kommer frivillige fra Ungdommens Røde Kors for at lave aktiviteter med børnene på landets kvindekrisecentre. Indsatsen er støttet af en ny bevilling fra TrygFonden. FOTO: Charlotte Quitzau

Når vores frivillige Spilopper besøger børnene på krisecentre, er der kun fokus på én ting: At have det sjovt sammen. TrygFonden støtter fra 2023 vores Spilopper med en ny bevilling på 1.960.700 DKK, hvilket sikrer, at vi de kommende tre år kan være der for de børn, der har brug for støtte i en svær tid.

”De børn, der må søge tilflugt på et krisecenter sammen med deres mor, har oplevet voldsomme ting og går gennem en hård periode i livet. Derfor er vi meget glade for støtten fra TrygFonden, som betyder, at vores frivillige Spilopper kan blive ved med at gøre en positiv forskel for børnene her og give dem nogle gode oplevelser. Det fortjener de,” siger Jonas Wiederholt Larsen, landsforperson i Ungdommens Røde Kors.

Hver uge kommer Spilopperne på landets kvindekrisecentre for at besøge de børn,der har måttet flygte fra fysisk eller psykisk vold i hjemmet sammen med deres mor. Når Spilopperne laver aktiviteter med børnene, giver det et tiltrængt frirum med plads til leg, sjov og samvær i en hverdag præget af frygt og usikkerhed.

Børn på krisecentre har brug for en stund, hvor de kan glemme bekymringer og få lov til bare at være børn. I Spilopperne møder børnene en flok unge frivillige med overskud og tid til at være sammen med dem.

”Jeg fik adspredelse fra de tunge tanker”
Og den indsats er vigtig, mener Marina, der som barn to gange måtte flygte til et krisecenter sammen med sin mor og bror på grund af trusler og psykisk vold fra faren.

”Som barn og ung kom jeg hurtigt til at bekymre mig og få skyldfølelse overfor min far, men når jeg spillede bordtennis eller brætspil, kunne jeg for en stund få noget adspredelse fra de tunge tanker,” fortæller hun.

Spilopperne leger og laver kreative og sjove aktiviteter. Fx klippe-klister, trylledej, brætspil og meget mere. Det kan virke simpelt, men netop det at møde en ung frivillig, der har tid til at læse en bog, snakke om en tegning eller bare at danse til musik, kan gøre en stor forskel. De unge frivillige er der kun for at være sammen med børnene. Det skaber tryghed og genkendelighed for børnene i en ofte uforudsigelig hverdag.

Den indsats er TrygFonden glade for at støtte:

”I TrygFonden arbejder vi blandt andet for, at flere sårbare børn og unge har en barndom og ungdom sammen med andre børn og unge i en hverdag, der ligner deres så meget som muligt. Med Spiloppernes indsats oplever børn på krisecentrene, at de kan spille og lege i trygge rammer og få et tiltrængt helle fra en svær hverdag. Vi er glade for, at vi kan være med til at støtte Spilopperne og det tryghedsarbejde de udfører for mange børn,” siger Christoffer Elbrønd, projektchef i TrygFonden.

Ungdommens Røde Kors har Spilopper på 17 krisecentre og tre efterværnsaktiviteter for børn, der har boet på krisecenter. Ca. 1900 børn opholder sig hvert år på et krisecenter.

Eskil Meinhardt Hansen
Presse- og kommunikationskonsulent