Ny digital platform tager undervisningen ud til havet
Onsdag d. 24. marts lanceres en ny digital undervisningsplatform, der har fået navnet ”Havet i Skolen”. Platformen samler alt relevant undervisningsmateriale fra mange forskellige aktører i Danmark og gør det nemt for lærer og elever at finde brugbart materiale om havet.

Ny digital platform tager undervisningen ud til havet
Onsdag d. 24. marts lanceres en ny digital undervisningsplatform, der har fået navnet ”Havet i Skolen”. Platformen samler alt relevant undervisningsmateriale fra mange forskellige aktører i Danmark og gør det nemt for lærer og elever at finde brugbart materiale om havet.
Selv om vi alle kun har højst 50 kilometer til havet, er livet under havets overflade stadig en ukendt verden for de fleste danskere. Flere akvarier, museer, naturvejledere og formidlingsprojekter har udviklet spændende og oplysende materiale, der giver os en bedre indsigt i en skjult verden. Men den megen viden ligger spredt på en række forskellige hjemmesider. Nu giver en helt ny platform nem og direkte adgang til alt det spændende materiale.
En vild jungle
Vores fjorde og kystnære områder er et af Danmarks vigtigste økosystemer, men vi lærer meget lidt om denne guldgruppe af liv gennem vores skolegang.
Vi bliver alle inspirerede, når vi på landets flotte akvarier oplever de mange forskelligartede organismer, der lever i vores hav og får et indblik i, hvordan planter, dyr, alger og bakterier lever sammen for at skabe en balance i havet. Men det kan være svært at tage emnet om i skolen.
”Det er svært at finde rundt i det ellers brugbare undervisningsmateriale, der ligger på nettet og ofte har vi ikke tid til at besøge mange forskellige hjemmesider for at strikke noget undervisningsmateriale sammen,” fortæller Tommy M. Rasmussen, lærer på Trekronerskolen i Roskilde og naturfagskoordinator i Roskilde Kommune, der hilser den nye platform meget velkommen.
”Med platformen ’Havet i Skolen’ ønsker vi netop at give lærer og elever en nem og direkte indgang til alt det gode materiale, der ligger rundt omkring hos de mange forskellige aktører,” fortæller marinbiolog Mads Bendixen fra projekt Hovedet i Havet, Aarhus Universitet, der har været tovholder bag oprettelsen af platformen.
Platformen kan tilgås på linket: http://havetiskolen.dk/
Havet på skoleskemaet
Målet er, at alt det gode undervisningsmateriale, der er udbudt af Danmarks førende formidlings- og undervisningsinstitutioner, gør det lettere at dykke ned under havets overflade og dermed opleve kysten og havet på nærmeste hold.
På hjemmesiden kan elever og lærer finde inspiration, videoer, links til skoletjenester og hele undervisningsforløb. Siden gør det muligt, at arbejde med havet også selvom man er bor midt i landet. Materialet er egnet til ekskursioner, hjemmeundervisning eller begge dele.
”Vi vil gerne sætte havet på skoleskemaet i den danske grundskole og gennem kommunernes naturfagsstrategier. Det er vigtigt, at landets kommende borgere tager ansvar for en naturtype, som vi mennesker påvirker i stor udstrækning,” forklarer Signe Brokjær fra projekt Hovedet i Havet.
”Vi vil, kort sagt, være med til at pirre nysgerrigheden og tænde gnisten for havets natur hos børn og unge,” siger Signe Brokjær.
Fakta:
- Platformen ’Havet i Skolen’ (http://havetiskolen.dk/) er udviklet på baggrund af input fra Det Marine Netværk, der omfatter stort set alle institutioner, der arbejder med formidling af havet i Danmark. Platformen åbner under BigBang-konferencen onsdag d. 24. marts kl 11:00 (https://bigbangkonferencen.dk/).
- Projekt Hovedet i Havet, Aarhus Universitet har stået i spidsen for at udarbejde platformen ’Havet i Skolen’. Projektet, der er støttet af Nordea-fonden, underviser en række skolebørn om livet i havet dels ude på skolerne, dels ombord på både og dels ved strandkanten. Den direkte undervisning indarbejdes i længevarende undervisningsforløb for de pågældende kasser.
Yderligere oplysninger:
Mads Bendixen, Hovedet i Havet, Aarhus Universitet. Mail: mlb@bio.au.dk; Telf.: 3034 4364
Signe Brokjær, Hovedet i Havet, Aarhus Universitet. Mail: signe.brokjaer@bio.au.dk; Telf.: 5317 3454
Nøgleord
Kontakter
Signe Brokjær, Hovedet i Havet, Aarhus Universitet.
Tlf:5317 3454signe.brokjaer@bio.au.dkBilleder



Information om Aarhus Universitet Natural Sciences
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Natural Sciences
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Natural Sciences
Delphini-1 er borte! Aarhus Universitets studentersatellit er styrtet.17.3.2021 09:47:26 CET | Pressemeddelelse
Søndag den 14. marts 2021 kom studentersatellitten Delphini-1 fra Aarhus Universitet så langt ned i jordatmosfærens tættere lag, at den brændte op.
Danske studerende bygger og styrer flere satellitter13.3.2021 11:47:55 CET | Pressemeddelelse
DISCO-projektet er netop sat i gang. De samarbejdende danske universiteter stiler efter opsendelse af den første DISCO-satellit i en bane over Arktis i sommeren 2022.
Strukturbestemmelse af glycintransportøren GlyT1 viser nye veje i udvikling af psykiatriske lægemidler4.3.2021 12:08:47 CET | Pressemeddelelse
Glycin kan stimulere eller hæmme neuroner i hjernen og derved kontrollere komplekse funktioner. Med afdækning af den tredimensionelle struktur af glycin-transportøren GlyT1 er et internationalt forskerhold nu kommet et stort skridt nærmere på at forstå reguleringen af glycin i hjernen. Disse resultater, der er offentliggjort i Nature, åbner muligheder for at finde effektive lægemidler, der hæmmer GlyT1-funktionen, hvilket kan få stor betydning for behandling af skizofreni og andre psykiske lidelser.
Vi er med ved fødslen af en kvasipartikel27.2.2021 12:03:23 CET | Pressemeddelelse
Ny artikel i Nature Physics: Et forskerhold fra Danmarks Grundforskningsfonds “Center for Complex Quantum Systems” CCQ ved Aarhus Universitet har observeret selve dannelsen af en kvasipartikel.
Dennis tæmmede proteinet fra helvede på syv år17.2.2021 09:23:22 CET | Pressemeddelelse
Efter syv års intens forskning er det lykkedes en århusiansk forskergruppe via et tværdisciplinært samarbejde at forstå, hvorfor en meget usædvanlig og udstrakt struktur er vigtig for funktionen af et essentielt protein fra det menneskelige immunforsvar. Den nye forskning åbner nye muligheder for at justere immunsystemets aktivitet op eller ned. Stimulering af immunsystemet er relevant f.eks. i forbindelse med behandling af kræft, mens dæmpning anvendes ved behandling af autoimmune sygdomme.
Ny viden på gammel metode12.2.2021 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
I takt med at kvanteteknologien gør sit indtog, får vi brug for at kunne bruge nye materialer til at indfange og tæmme løfterne om alle de nye muligheder, teknologien rummer. Det kræver, at det er muligt at undersøge de eksotiske materialers indre, hvilket hidtil har vist sig ganske kompliceret at gøre. Nu har et forskerhold med dansk deltagelse fundet en metode.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum