Ny DI-måling: Erhvervsvenligheden skraber bunden i Gribskov Kommune

Med en placering som nummer 92 er Gribskov Kommune tæt på bundplaceringen i DI’s årlige måling af kommunernes erhvervsvenlighed. Kommunen scorer lavt på stort set alle indikatorer.

God infrastruktur og adgang til arbejdskraft har højeste prioritet blandt virksomhederne i Gribskov, når det gælder deres muligheder for fremtidig vækst.

- Investeringer i det kommunale vejnet samt et attraktivt kollektivt transporttilbud er begge meget vigtige faktorer for virksomhederne i Gribskov, både af hensyn til medarbejdernes mobilitet og mulighederne for at distribuere varer og materialer. På begge områder halter det desværre med kommunens prioriteter, hvilket i sidste ende hæmmer virksomhedernes mulighed for at udvikle deres forretning og dermed skabe vækst og arbejdspladser til området, siger Peter Lanng Nielsen, formand for DI Hovedstaden.

Adgang til arbejdskraft er også en flaskehals for vækst og er ligeledes et område, hvor virksomhederne savner et større engagement fra både kommune og jobcenter.

- Der er rift om medarbejderne, og virksomhederne i Gribskov ligger i benhård konkurrence med de øvrige virksomheder i Hovedstadsområdet. Her kan eksempelvis jobcentrene hjælpe virksomhederne med at finde nye medarbejdere, for eksempel ved at få personer på kanten af arbejdsmarkedet ind i virksomhederne, siger Peter Lanng Nielsen.

Derudover har virksomhederne brug for, at flere vælger en erhvervsuddannelse, og her efterlyser virksomhederne flere tiltag fra Gribskov, der kan motivere de unge i denne retning.

- Efterspørgslen på faglært arbejdskraft vil kun stige de kommende år, og derfor er det helt afgørende for virksomhederne, at erhvervsskolerne formår at trække flere unge til sig. Her kan skolerne i kommunen samarbejde med virksomhederne om for eksempel erhvervspraktik og skole-virksomhedssamarbejde for herigennem at give de unge et ægte alternativ til gymnasievejen, siger Jørgen Simonsen, formand DI Byggeri Nordsjælland.

Formanden for byggeriet glæder sig endvidere over, at sagsbehandlingstiden for byggesager er forbedret en smule, men det er dog stadig langt fra så hurtig, som han kunne ønske.

Blandt lyspunkterne i Gribskov Kommune er den store vilje til at konkurrenceudsætte opgaver og derigennem effektivisere den kommunale drift. Samtidig oplever virksomhederne en forbedring i dialogen med både politikere og embedsmænd.

- En god dialog mellem erhvervsliv og kommune skaber gensidig forståelse for hinandens målsætninger, hvilket er et godt udgangspunkt for at nå frem til gode løsninger, der er til gavn for både borgere og erhvervsliv, afslutter Peter Lanng Nielsen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk, DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Ditte Rieland, presserådgiver, tlf. 2246 7822
Anders Hjorth Jensen, chefkonsulent i DI Hovedstaden, tlf. 2713 4989