Ny DI-måling: Det danske erhvervsklima er bedst i Jylland

Ikast-Brande Kommune er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune, viser DI’s Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse 2020. Mere end 7.500 virksomheder har vurderet den kommunale service under coronakrisen, og de mest tilfredse virksomheder ligger i jyske kommuner. Hvis kommunerne vil vinde virksomhedernes gunst til næste kommunalvalg, skal flere forbedre sagsbehandlingstider, offentlige udbud og infrastruktur, siger DI-direktør.

11 år i træk har Dansk Industri taget temperaturen på de danske kommuners lokale erhvervsklima med Danmarks største og mest omfattende virksomhedsundersøgelse. I alt har 7.616 virksomheder på tværs af landet vurderet kommunernes services og ydelser. Årets undersøgelse viser, at den mest erhvervsvenlige by og region ligger i Jylland.

- Vi har ambitioner om, at Danmark skal være verdens bedste land at leve og drive virksomhed i. Og den udvikling starter lokalt. Årets undersøgelse viser, at den svære coronakrise ikke har slået kommunerne ud af kurs – tværtimod. Det fortsatte gode samarbejde mellem kommuner og virksomheder er vigtigt, hvis vi skal sikre et stærkt erhvervsliv også efter krisen, siger Lars Storr-Hansen, erhvervsudviklingsdirektør i Dansk Industri.

I år svarer 61,7 pct. af virksomhederne, at de enten er tilfredse eller meget tilfredse med de lokale erhvervsvilkår. I 2019 var andelen 60,4 pct. Til gengæld svarer 12 pct. af virksomhederne, at de er utilfredse eller meget utilfredse med den kommunale service. I 2019 var andelen 11,6 pct. Generelt efterspørger erhvervslivet blandt andet bedre infrastruktur, øget brug af private leverandører og kortere sagsbehandlingstider i kommunerne.

- Gode lokale erhvervsvilkår er en helt afgørende forudsætning for at kunne udvikle stærke og konkurrencedygtige virksomheder i Danmark. Selv om vi glæder os over den høje tilfredshed, så har kommunerne stadig udfordringer, som coronakrisen har forstærket. Der er behov for at rydde barrierer af vejen, og det, håber vi, bliver et fokusområde forud for næste års kommunalvalg, siger Lars Storr-Hansen.

For 8. år i træk og for 10. gang ud af 11 undersøgelser, topper Ikast-Brande Kommune ranglisten over de mest erhvervsvenlige kommuner i Danmark. Ifølge virksomhederne er kommunen blandt andet god til at tiltrække og fastholde arbejdskraft og virksomheder. Derudover føler erhvervslivet sig hørt og forstået, når der opstår udfordringer, som kommunen bidrager aktivt til at løse. Den kommunale service er så god, at ca. 85 pct. af de lokale virksomheder vil anbefale andre at etablere sig i kommunen.

- Det er meget imponerende, at Ikast-Brande endnu engang stryger til tops på ranglisten. Kommunen udmærker sig blandt andet ved at inddrage virksomhederne. Den kommunale service er tårnhøj, og kommunen er en fremragende rollemodel for andre kommuner i landet, siger Lars Storr-Hansen.

Vinderkommunen ligger i region Midt-Vest, der tidligere har været udnævnt til Danmarks mest erhvervsvenlige region. Det har i år ændret sig, og for første gang nogensinde indtager Sydjylland førstepladsen med Vejen, Varde, og Billund i top-10.

Nordsjælland, København og Bornholm er at finde i den anden ende af skalaen, hvor de indtager bundplaceringer i årets undersøgelse.

- Der er kun et år til næste kommunalvalg, og vi kan se på udviklingen i Lokalt Erhvervsklima, at virksomhedernes tilfredshed desværre daler, efter at danskerne har været ved stemmeurnerne. Det er vigtigt, at der det kommende års tid - og også efter kommunalvalget - kommer mere fokus på de lokale erhvervsvilkår. Kommunerne er afhængige af et sundt erhvervsliv og omvendt. Virksomheder skaber vækst og beskæftigelse, der direkte kan veksles til mere velfærd. Det bliver der især brug for i skyggen af coronakrisen, siger Lars Storr-Hansen.

Fakta om undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima

Lokalt Erhvervsklima er en landsdækkende undersøgelse, der evaluerer og sammenligner erhvervsvenligheden i landets kommuner. Alle kommuner, med undtagelse af Læse, Fanø, Langeland, Samsø og Ærø, indgår i undersøgelsen.

Vurderingen af kommunernes erhvervsvenlighed er baseret på en tilfredshedsundersøgelse blandt de lokale virksomheder samt en lang række statistiske parametre, der indikerer, hvordan det er at drive virksomhed i kommunen. I årets tilfredshedsundersøgelse har 7.616 virksomheder deltaget fra de 93 kommuner, som undersøgelsen dækker over.

I evalueringen af kommunernes erhvervsvenlighed bedømmes kommunerne på ni overordnede indsatsområder (1. infrastruktur og transport, 2. arbejdskraft, 3. uddannelse, 4. kommunal sagsbehandling, 5. skatter, afgifter og gebyrer, 6. fysiske rammer, 7. brug af private leverandører, 8. kommunens image og 9. information og dialog med kommunen). Kommunerne tildeles en score inden for hver kategori, baseret på virksomhedernes tilfredshed med det pågældende indsatsområde og på kommunens score i den offentlige tilgængelige statistik på området.

Den samlede vinder af Lokalt Erhvervsklima er baseret på kommunernes gennemsnitlige score i de ni kategorier og på et spørgsmål om virksomhedernes overordnede tilfredshed med kommunens erhvervsvenlighed.

Læs mere om årets Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse: https://www.danskindustri.dk/le/

For yderligere informationer og kommentarer, kontakt DI’s presserådgiver Ditte Rieland på tlf.: +45 2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk.

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.