Ny destination og Q2-resultater klar: Det islandske flyselskab, PLAY forventer 150 millioner dollars i omsætning og afslører ny destination i Washington

• PLAY har transporteret ca. 182.000 passagerer i 2. kvartal og forventer ca. 800.000 passagerer i år.
  • Driftsindtægterne er hastigt stigende, og PLAY forventer en omsætning på USD 150 mio.
  • PLAY's har nu samlet 26 destinationer, inklusiv den helt nye Dulles International Airport i Washington

Et nyt flyselskab i kraftig vækst
Den 24. Juni i år var det kun et år siden, at det islandske flyselskab, PLAY, begyndte at flyve europæere til USA med Island som hub.

I dag fremlægger PLAY en stærk Q2-rapport, der afspejler et kvartal med kraftig vækst på både omsætning og passagerer. Hele 182.000 passagerer valgte at flyve med PLAY i kvartalet, og ledelsen forventer allerede nu, at flyselskabets flåde på seks fly vil transportere omkring 800.000 passagerer i 2022. De høje passagertal, med en tilsvarende høj belægningsgrad på 74,8%, kan mærkes på indtægterne, og forventningen til omsætningen i 2022 er hele USD 150 mio.

Enhedsomkostningerne (CASK ex fuel) fortsætter med at falde effektivt, i takt med den øgede stordrift, og PLAY forventer et positivt driftsresultat i slutningen af året. Som ventet var EBIT negativt i 2. kvartal med USD 14,4 mio., da stordriftsfordelene i virksomheden stadig ikke var fuldt etableret.

PLAY’s solidaritetsgrad var 13,4%, og selskabet har ingen ekstern rentebærende gæld.

Dette giver flyselskabet gunstige forhold for at forsætte væksten i resten af 2022, ifølge PLAY’s CEO, Birgir Jonsson:

"Vi kan roligt sige, at PLAY nu er kommet ud af opstarts- og udvidelsesfasens udfordrende startbane, og der venter en mere jævn flyvning forude. I løbet af de seneste måneder har vi skabt et solidt fundament, som vi vil fortsætte med at udvikle PLAY som en succesfuld virksomhed på.”

PLAY til Washington Dulles i 2023

En af måderne, som PLAY vil vækste på, er, at udvælge flere strategiske destinationer at flyve fra og til. PLAY begyndte at flyve til Baltimore/Washington Airport (BWI) i april sidste år, og på grund af stor efterspørgsel, især blandt transferpassagererne, blev det besluttet at styrke PLAY's position i regionen.

Derfor har PLAY i dag lanceret sit billetsalg til Washington Dulles International Airport (IAD), med daglig service fra den 26. april 2023. Destinationen vil tilbydes til PLAY’s kunder til overkommelige priser fra både Island og de øvrige PLAY-destinationer i Europa (via Island).

Caroline Cecilie Olesen
PR Manager, Grey Public
E-mail: caroline.olesen@grey.com
Telefon: +45 22257976

PLAY er et lavprisflyselskab, der fra 2022 flyver fra Island til 26 destinationer i Europa og Nordamerika. PLAY flyver med nye Airbus A321NEO og A320NEO fly med en enkel og  strømlinet service, der giver rejsende mulighed for at betale mindre og stadig få en god rejseoplevelse. Sikkerheden er det vigtigste for PLAY, men også tidspræcision, enkelhed, glæde, lave priser og omtanke for miljøet er en del af flyselskabets kerneprincipper.