Ny dansk solvarmeteknologi ser dagens lys på Møn

Sollys, plastfolie og en glasplade. Det er hovedingredienserne i en ny dansk solfanger, der i går blev indviet i Lendemarke på Møn. De højteknologiske brændeglas med en specialdesignet folie samler solens stråler og sender varmen ud til 250 lokale husstandes radiatorer.

144 nye super-solfangere skal producere bæredygtig varme til Lendemarkes varmekunder. Foto: Thomas Tolstrup

144 energieffektive solfangere står i dag og producerer varme ved varmeværket Lendemarke på Møn. De adskiller sig fra typiske solfangere ved at kunne bevæge sig efter solen, hvilket gør dem omkring 25 pct. mere effektive end traditionelle solpaneler.

”Det er et nyt kapitel i den grønne omstilling, vi i dag åbner. I modsætning til biomasse eller naturgas, som der typisk anvendes i varmeproduktionen, så har solvarme ingen afbrænding eller CO2-udslip. Og hvis solfangerne viser sig at fungere efter planen, så vil denne teknologi også kunne sælges i resten af verden,” forklarer Lars van Hauen, innovationsdirektør i E.ON, og pointerer, at solvarmen lagres i en varmetank, så anlægget kan levere solvarme døgnet rundt.

Selve varmeteknologien er udviklet af den nordsjællandske iværksættervirksomhed Heliac, der har arbejdet på at udvikle produktet siden 2014. Andre anlæg med såkaldt concentrated solar power bruger spejle, hvorimod Heliacs folie kan masseproduceres og på længere sigt få udgiften til solanlæg ned.

”Vi har arbejdet på at udvikle og forfine solfangerteknologien i snart fem år og har de sidste tre år samarbejdet med E.ON om at etablere vores første solfangeranlæg. At se det stå færdigt og producere bæredygtig varme til E.ONs varmekunder er virkelig stort for os,” siger Henrik Pranov, adm. direktør i Heliac, som forventer, at de nye solfangere vil gøre solvarme billigere end både biomasse og de fossile alternativer.

De nye super-solfangere blev indviet under et åbent hus-arrangement på E.ONs varmeværk i Lendemarke, hvor lokalborgere og varmekunder blev inviteret med til fejringen. Borgmester Mikael Smed (S) deltog også og var med til at klippe snoren til Lendemarkes nye grønne, soleventyr.

"Vi skal være glade for hvert eneste tiltag i klimakampen, som dette solfelt. Klimaudfordringen er over os og det er ikke kun i valgkampen - den er et reelt problem, som kræver handling her og nu. Derfor glæder jeg mig meget over at kunne være med til at indvie denne verdensnyhed i dag. Og jeg glæder mig ikke mindst på vores kommende børnebørns vegne. Det er dem vi kæmper for i disse år,” siger Mikael Smed (S), borgmester i  Vordingborg Kommune.

”Når solen skinner, vil den altid være den billigeste og reneste varmeform. Derfor er det vores ambition at opstille flere solvarmeanlæg ved vores varmeværker. Og gerne i samarbejde med Heliac, der har vist sig at være en god samarbejdspartner selvom det er deres første projekt i så stor en skala,” fortæller Lars van Hauen.

Solfangerne er 3,5 meter høje og roterer på en sokkel, så de hele tiden står vinkelret mod solen. Solvarmeanlægget forventes at producere omkring en fjerdedel af det lokale varmebehov, svarende til 8.900 MWh per år.

Fakta om solanlægget i Lendemarke:

• 144 solfangere på 1 hektar
  • Hver solfanger er 16m2
  • 3,5 m høje
  • 22 % af fjernvarmen i Lendemarke
  • Plantebælte mod syd og øst (på vej)
  • 25 % mere effektivt

For mere information kontakt:

Heliac: Henrik Pranov, administrerende direktør. M:hjp@heliac.dk

E.ON: Karen Marie Jensen, kommunikationschef. T: +45 3038 6183 M: karen.jensen@eon.dk

144 nye super-solfangere skal producere bæredygtig varme. Foto: Thomas Tolstrup
Direktør Lars van Hauen og borgmester Mikael Smed (S) indviede det nye solfangeranlæg i Lendemarke. Foto: Thomas Tolstrup