Ny bypark på toppen: Aarhus får spektakulær grøn oase i 6. sals højde

Mens storbyer verden over sukker efter at etablere grønne åndehuller, tager Aarhus det blomstrende byrum til et nyt niveau. Salling Roofgarden er navnet på den kommende bypark, der fra sommeren 2022 lægger græs til leg, fordybelse og fællesskab.

Udsigt 360 grader rundt i byens horisontlinje. Tjek.
Grønt, gratis og tilgængeligt for alle. Tjek.
Plads til kunst og fordybelse eller til at nyde naturen og blot hænge ud. Tjek.

Der er nok at glæde sig til, når Salling Roofgarden fra næste sommer byder velkommen under åben himmel i den nye oase på taget af Salling Stormagasin i Aarhus. 1400 m2 dedikeret til hygge og samvær i en grøn bypark, der bliver et attraktivt supplement til Salling Rooftop, der siden åbningen for knap fire år siden har haft flere end 3,5 millioner gæster.

Østjyllands næste store seværdighed er blevet muliggjort af en donation fra Salling Fondene, og direktør Marianne Bedsted ser frem til at indvie den nye bypark efter byggeprocessen, der begynder senere på året.

– Ovenpå et år, hvor vi ikke har kunnet dyrke fællesskabet, er vores mål med Salling Roofgarden at skabe et helt nyt byrum for samvær, men også til eftertanke. Et æstetisk frirum, hvor herboende med en travl kalender eller besøgende med et stramt program kan trække vejret dybt og lade roen sænke sig i hinandens selskab i det fri, siger Marianne Bested, direktør for Salling.

Den ambition bakkes op af Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard, der ser et stort potentiale i byens kommende grønne attraktion.

– Med Salling Roofgarden får Aarhus et grønt åndehul i mere end én forstand. Placeringen midt i byen giver borgere og besøgende mulighed for et pusterum, samtidig med at vegetationen på toppen af Aarhus spiller positivt ind i kommunens omstilling til at blive en klimavenlig storby. På vegne af byen sender jeg derfor en stor tak til Salling og Salling Fondene for et flot bidrag til at forbedre både hverdagen og bymiljøet,” siger borgmester Jacob Bundsgaard

Byrum i international liga
Mens Salling Rooftop har appelleret til gæster med udeservering, events og livemusik, vil Roofgarden, der får sine egne indgange, være baseret på plads og ro til refleksion. Bland andet vil byparken byde på:

• En plantevæg, der løber hele vejen ned ad Sallings facade mod Strøget
  • Frodig beplantning på taget i form af 15 meter høje træer, buske og græssorter
  • Gangbroer, der forbinder byparken i højden over beplantningen
  • Glasvægge og glas-gange, der blandt andet giver kig hele vejen gennem og til bunden af stormagasinet
  • Hotspots med forskellige kulturelle tilbud og installationer
  • Himmelgynger, solkroge og opholdsarealer
  • Samt ikke mindst en udkigsplatform – i fire meters højde og i alt 35 meter over Strøget - med panoramaview over hele Aarhusbugten, mod Mols og mod Moesgaard i syd.

På samme måde som Rooftop er blevet et foregangsbillede for tagudnyttelse både nationalt og internationalt, har Roofgarden potentialet til at sætte nye standarder for grønne oaser i urbaniserede områder, mener turismesektoren:

– På kort tid har Salling Rooftop etableret sig som en af landets mest velbesøgte attraktioner, og med etableringen af Roofgarden får Aarhus endnu en must see-attraktion. Det bliver en markant og vigtig attraktion - ikke kun i Aarhus, men i hele Danmark. Ambitionen om at skabe en spektakulær, grøn oase i byrummet forventer vi også vil opnå international opmærksomhed og anerkendelse, siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Salling Fondene støtter opførelsen af Salling Roofgarden med 35 mio. kr. Efter endt projektering planlægges byggeriet igangsat sidst på året, og allerede næste sommer forventes Salling Roofgarden at åbne.

Kort om Roofgarden:

• Størrelse: 1400 m2
  • Arkitekt: Henning Larsens tegnestue
  • Pris: Ca. 35 mio.
  • Forventet åbning: Sommeren 2022

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

SALLING ROOFTOP byder på koncerter i den absolutte jazz-elite til Aarhus Jazz Festival6.7.2021 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Nyd sommeren, 360 graders udsigt, en kold fadøl eller lækker frokost, når Salling Rooftop inviterer til en perlerække af koncerter under Aarhus Jazz Festival. Alle koncerter er gratis, så vi opfordrer til, at man kommer i god tid. Oplev Peter Vuust i alverdens konstellationer, når han går på scenen med musikalske veteraner, talenter, stjerneskud på den store jazz-himmel. Peter Vuust, som er professor ved Aarhus Universitet og Det jyske Musikkonservatorium, er leder af ”Center for Music in the Brain” og derudover en af landets mest benyttede ”side-men”. Han har spillet på mere end 90 plader og med internationale jazzstjerner som Tim Hagans, Mal Waldron, Ted Curson, Jukkis Uotila og mange flere. Han er kendt for sin groovy og lydhøre backing samt et ekstremt melodiøst solospil, og som komponist og bassist har han udgivet 6 albums i eget navn; senest CD´en Leaves of Love featuring Lars. Glæd dig til: - Lørdag den 10. juli kl. 13-15: 5xVuust - Søndag den 11. juli kl. 13-15: Henrik Gunde &