Aarhus Universitet: Arts

Ny bog tilbyder nødvendig viden om læreruddannelsen forud for kommende ændringer

Del
Læreruddannelsen er i krise, og der er mange meninger om, hvordan den kan imødegås. Aktuelt forhandler politikerne om endnu en fornyelse af uddannelsen, der har danmarksrekord i ændringer. En ny gratis e-bog: ’Viden om læreruddannelse’ fra DPU, Aarhus Universitet giver i kortform et overblik over de indsigter fra forskning og evalueringer af uddannelsen, der bør tages i betragtning i den hjemlige debat om læreruddannelsen.

I 2022 søgte færre end nogensinde ind på læreruddannelsen i Danmark. Samtidig falder alt for mange af dem, der bliver optaget, fra undervejs, ligesom alt for mange uddannede lærere forlader skolen.

Jens Rasmussen, professor emeritus ved DPU, Aarhus Universitet, har skrevet ’Viden om læreruddannelsen’, der netop er udkommet som e-bog på Aarhus Universitetsforlag. Han siger:

”Læreruddannelsen er rygraden i det danske uddannelsessystem. Når en samfundsmæssigt så vital uddannelse er i alvorlig krise, er der også mange bud på, hvad man skal gøre ved det. Der vil altid være uenighed om læreruddannelsen, men den lider under, at de mange ændringer oftere udspringer af ideologi end indsigt: skal der være mere eller mindre praktik, skal der mere fokus på dannelse eller på didaktik og undervisningskompetence, osv. Det ville være frugtbart, hvis diskussionerne i højere grad inddrog indsigter fra forskningen og fra de grundige evalueringer, der er foretaget af læreruddannelsen efter hver af reformerne i 1997, 2006 og 2012.”

Bogen kommer ikke med bud på ”den eneste rigtige løsning” på læreruddannelsens udfordringer, men præsenterer indsigter, der bør tages i betragtning, når der foreslås ændringer af læreruddannelsen. Den henvender sig til beslutningstagere og meningsdannere om læreruddannelsen.

Om bogen siger Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet:

”’Viden om læreruddannelse’ påpeger en grundlæggende ubalance mellem ideologi og forskning i tilrettelæggelsen af den danske læreruddannelse. De politiske beslutninger er præget af værdipolitik og holdninger, og det efterlader Danmark med en af de – i international sammenhæng – mindst forskningsfunderede læreruddannelser. Bogen burde være på alle skole- og uddannelsespolitikeres pensumliste.”

Se på helheden

En af bogens centrale pointer er, at det er nødvendigt at se på læreruddannelsen som en helhed og ikke blot fokusere på enkeltelementer. I bogen præsenterer Jens Rasmussen derfor en model for læreruddannelsens elementer og sammenhængen mellem dem.

”Det er vigtigt at skabe forståelse hos beslutningstagerne for, at når man ændrer ét element i uddannelsen, får det betydning for andre elementer,” siger han.

Som et eksempel peger han på, at læreruddannelsen blandt potentielle studerende har ry for ikke at være udfordrende nok. Det er et problem, der senest blev bekræftet af evalueringen fra 2018 af læreruddannelsesreformen fra 2012. Selvom der i 2013 blev indført en adgangskvotient på 7 for optagelse på læreruddannelsen, har man alligevel de facto optaget så godt som alle ansøgere, fordi der er langt færre ansøgere end pladser på læreruddannelsen.

”Når man vælger at optage studerende med lavt karaktergennemsnit for at fylde uddannelsen op, får det betydning for indholdet på uddannelsen, fordi niveau og omfang må tilpasses de studerende. Lidt hårdt trukket op kan man sige, at læreruddannelsen har tilpasset sig de studerende, den kan få, fremfor at tiltrække de studerende, den gerne skulle have.” siger han.

Universitetsuddannelse eller tilbage til seminariet?

I 2019 nedsatte Lars Løkke Rasmussens VLAK- regering en kommission om fremtidens læreruddannelse, der med afsæt i forskningsviden blandt andet skulle opstille modeller for, hvordan en læreruddannelse på højt internationalt niveau kunne realiseres i Danmark og fx undersøge mulighederne for at udbyde læreruddannelse ved universiteterne eller i et samarbejde mellem universiteter og professionshøjskoler.

Men anbefalingerne fra den udviklingsgruppe, Mette Frederiksens S-regering nedsatte i 2020 til at nytænke læreruddannelsen, tager ikke højde for foreliggende forskningsviden. I bogen retter Jens Rasmussen et kritisk blik mod disse anbefalinger, der ligger til grund for de aktuelle politiske forhandlinger om en ny læreruddannelse.

”Udviklingsgruppen foreslår reelt en tilbagevenden til læreruddannelsen, som den så ud før 1970, hvor der var seminarier, og de lærerstuderende boede i mindre byer og kom på seminarierne uden for undervisningstiden, fordi der foregik et kulturelt liv på disse. Men efterhånden som de studerende foretrak at bo i større byer, begyndte de at pendle til seminarierne, hvor al aktivitet uden for undervisningen døde ud, og de kollegier, man havde bygget til de lærerstuderende, måtte lukke, fordi ingen ville bo der. I det lys ligner det ikke løsningen på læreruddannelsens problemer, når udviklingsgruppen nu anbefaler at lægge læreruddannelsen tilbage til mindre provinsbyer,” siger Jens Rasmussen.

Nøgleord

Kontakter

Jens Rasmussen, professor emeritus ved DPU, Aarhus Universitet
T: 40 41 46 43
E: jera@edu.au.dk

Links

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. 

DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye