AIDS-Fondet

Ny bog: ”Da døden blev aflyst – 40 år med aids" udkommer på World AIDS Day

AIDS-Fondet udgiver i år på World AIDS Day et stykke Danmarks-historie med bogen ’Da døden blev aflyst’, som indeholder otte personlige beretninger fra centrum af aids-epidemien helt fra de tidlige år.

I 2021 er det 40 år siden, at de første tilfælde af aids blev beskrevet i USA. Og faktisk er det i december måned præcis 40 år siden, at de første personer blev indlagt med aids i Danmark og at aids ramte avisforsiderne i Danmark. Det havde ikke et navn i starten; der var tale om en ”mystisk sygdom”, en ”sjælden kræft, der ramte bøsser” – først senere blev den kendt som aids.

’Da døden blev aflyst’ – otte fortællinger om livet med hiv
1. december, World AIDS Day 2021, giver vi taletid til dem, der fik hiv i en tid, hvor der ikke var nogen behandling og hvor døden fulgte dem i alt, de gjorde.

Det gør vi i bogen ’Da døden blev aflyst’, der indeholder otte beretninger om et langt liv med hiv, der for de flestes vedkommende starter ganske kort efter aids kom til Danmark i 1981. I en tid hvor en hiv-diagnose var en dødsdom. En af forfatterne, Jannick Martin Bech Jensen, beskriver det sådan her i bogen:

"Jeg sagde til mine forældre, at de måtte undskylde min opførsel: Først fortalte jeg, at jeg var bøsse, nu fortalte jeg, at de om nogle år skulle lægge mig i graven. Jeg følte det som om, at jeg med ét slag slog hele min familie omkuld og lagde den i ruiner. Tiden efter blev aldrig den samme. Tænk, i en alder af 22 år at fortælle sine søskende og forældre, at man ikke skal fylde 30 år. Den sætning er fuld af sorg, smerte, skyld, skam, uretfærdighed og selvmedlidenhed"

Men så i 1996 kom en ny medicin - kombinationsbehandlingen. Døden behøvede ikke længere være følgesvend. Og de kunne sætte kurs mod en fremtid hvor døden pludselig var så langt ude i horisonten, at den var svær at få øje på – hvor hiv var noget de skulle dø med og ikke af.

Det er otte menneskers forskellige og personlige historier, men det er også Danmarkshistorie. Et stykke historie, som stadigvæk er aktuelt.

Andres fordomme – egen frygt
For selvom dødsdommen blev aflyst, så levede fordommene videre. Alle otte har prøvet at blive mødt med fordomme – og med uvidenhed. Også fra kanter, hvor man ikke skulle forvente det. Og de har stort set alle sammen kæmpet med egen usikkerhed, frygt og skam – for hvem vil have et menneske, der lever med hiv?

Det er der heldigvis mange, der vil. Det viser beretningerne også. Og det finder man også ud af, når man står frem og er åben. Som AIDS-Fondets direktør, Lars Christian Østergreen, selv gjorde det i august 2021. Det krævede tilløb og en dyb indånding – men det var det hele værd, skriver Lars i bogens indledning:

"Det har været en stor lettelse at få det sagt til mine nærmeste. Det er en befrielse at være åben, og jeg har kun fået positive kommentarer, efter jeg stod frem."

”Da døden blev aflyst” taler både om vores fortid og om vores nutid – og lægger op til en snak om vores fremtid. Selvom bogens forfattere er blevet smittet med hiv for mange år siden – så lever de jo stadig med hiv i Danmark i 2021. De er et stykke levende historie, som vi alle sammen kan spille en rolle i og være med til at præge.

Vi er med til at bestemme, om personer med hiv mødes af fordomme eller frygt, af et kram eller af kulde.

’Da døden blev aflyst – 40 år med aids’, bliver udgivet onsdag 1. december kl. 12 og kan bestilles på www.aidsfondet.dk/bog.

AIDS-Fondets direktør, Lars Christian Østergreen, står til rådighed for interview og det samme gør de otte skribenter.

Lars Christian Østergreen er direktør i AIDS-Fondet
Jannick Martin Bech Jensen er forfatter til et af de otte kapitler i bogen. Foto: Kaare Smith

Information om AIDS-Fondet

AIDS-Fondet
Vestergade 18E

88 33 56 00https://aidsfondet.dk/

AIDS-Fondet er en humanitær organisation, som arbejder for en verden, hvor ingen smittes med hiv, og hvor man kan have et godt liv, hvis man lever med hiv.

Organisationen blev stiftet i 1985, hvor der var behov for en privat organisation, der kunne rejse penge til forskning, information og patientstøtte.

Gennem årene er flere indsatser kommet til, og AIDS-Fondet er i dag den danske organisation, der arbejder dedikeret med bekæmpelse af hiv/aids – både nationalt og internationalt.

Følg pressemeddelelser fra AIDS-Fondet

Flere pressemeddelelser fra AIDS-Fondet