Ny blockchain-teknologi skal effektivisere byggeriet

Det er nok de færreste, der forbinder håndværk, arkitektur og bæredygtige byggerier med kompleks, digital blockchain-teknologi. Men nu bliver det undersøgt, om den nye teknologi kan være med til at gøre byggeriet mere effektivt. Projektet støttes af Industriens Fond i tæt samarbejde med DI Byg og en række virksomheder inden for byggebranchen. Det nye projekt kaldes "Byggeriets Blockchains" og udspringer af Industriens Fonds særlige fokus på blockchain-teknologien. Der er flere projekter i gang, der hver især undersøger, om teknologien kan gavne dansk erhvervsliv– og i så fald hvordan.

- Brugen af ny teknologi kan gavne virksomheders konkurrenceevne. Men det kræver, at man bruger den på en god måde i de rette sammenhænge. Blockchain-teknologien spås at få stor betydning både herhjemme og globalt, og derfor stiller fonden skarpt på netop dén teknologi – blandt andet for at få skabt nogle konkrete erfaringer og eksempler, som flere kan lære af,” siger Thomas Hofman-Bang, der er adm. direktør i Industriens Fond.

Blockchain er en teknologi, der stormer frem. I praksis kan man bruge blockchain til at lagre og dele data med høj sikkerhed mellem deltagere i et netværk.

- Byggebranchen kæmper i dag med meget høje risici, en relativ lav produktivitet og en meget lav grad af digitalisering. Samarbejdet mellem flere forskellige faggrupper, komplicerede kontrakter og ofte uklare snitflader forringer effektiviteten. Det er de problemer, som blockchain muligvis kan være med til at løse, siger branchedirektør i DI Byg, Elly Kjems Hove.

Det nye projekt bliver støttet med i alt 6,6 mio. kroner fra Industriens Fond. Det er en investering, som partnerne forventer vil komme hjem mange gange på længere sigt.

- Vi har store forventninger til, at blockchain-teknologi kan sikre bedre data og processer, klarere aftaler og overleveringer og dermed forbedre samarbejdet i branchen. Hvis det lykkes, vil teknologien kunne forbedre branchens effektivitet markant, siger Niels Falk, adm. direktør i HD Lab, der sammen med en række førende aktører, heriblandt IBM, Züblin, Solar, NIRAS, Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Smith Innovation, er en del af projektteamet.

I løbet af projektet vil forskellige blockchain-løsninger blive afprøvet. Det skal være med til at vise, hvor og hvordan blockchain kan skabe værdi i byggeriet. I samarbejde med virksomhederne skal der afprøves i alt otte konkrete løsninger. Erfaringerne vil løbende blive delt med branchen.

- Tættere samarbejde på tværs af byggeriets værdikæde er nøglen til øget produktivitet og reduceret spild. Blockchain er en spændende teknologi, der kan understøtte mere effektive processer, og det vil vi gerne bidrage til, siger Hugo Dorph fra Solar, der er en af pionervirksomhederne.

Projektet forventes afsluttet i løbet af 24 måneder. De første pionerprojekter begynder i starten af 2020.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829

PRESSEINVITATION: Klimamøde for service, it, rådgivning og turisme15.1.2020 11:25:34 CETPresseinvitation

Hvornår: Mandag den 20. januar kl. 13.30-16.00 Hvor: Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V Arbejdet i regeringens 13 klimapartnerskaber er i gang. Spørgsmålet er, hvordan erhvervslivet i samarbejde med regeringen kan nå den ambitiøse målsætning om 70 procents CO2-reduktion i 2030? Svarene på det spørgsmål præsenterer og diskuterer klimapartnerskabet for service, it, rådgivere og turisme ved et stort klimamøde. Klimamødet byder på oplæg fra Katherine Richardson, professor og medlem af Klimarådet og Jesper Theilgaard, klimaekspert og meteorolog samt virksomhedscases og debat. Tilmelding hos presserådgiver i DI Lars Bøgeskov på LARB@di.dk eller tlf. 223 3138 Se program her: https://www.danskindustri.dk/arrangementer/soeg/arrangementer/klima-miljo-og-energi/klimapartnerskaberne-skudt-i-gang-virksomheder-i-di-tog-aktiv-del-til-gront-ide-laboratorium/ Følg os på:

DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene15.1.2020 11:03:51 CETPressemeddelelse

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.

PRESSEINVITATION: DI og 3F Transport tager hul på overenskomstforhandlingerne ‪14. januar13.1.2020 10:00:00 CETPresseinvitation

3F Transport og Dansk Industri tager hul på forhandlinger om nye overenskomster på transportområdet ‪tirsdag den 14. januar 2020. I den forbindelse inviteres pressen til en kort briefing: ‪Tirsdag den 14. januar kl. 11.00 ‪Industriens Hus ‪H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V Her vil der være mulighed for fotografering og spørgsmål til forhandlerne - navnlig formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt Dansk Industris adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Forhandlingerne omfatter den såkaldte Fællesoverenskomst, der gælder for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere, og aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på: