Ny bh afhjælper rygsmerter

InterActive Bra er den første bh, der støtter brysterne og samtidig hjælper mod spændinger i nakke og ryg. Bh’en, der aktiverer muskulaturen, er baseret på samme princip som fysioterapeuternes kinesiotape.
InterActive Bra er en bh, der kan afhjælpe smerter og spændinger i nakke og ryg. Foto: PR.

I løbet af det seneste år har mange danskere fået øjnene op for holdningskorrigerende tøj, som både fysioterapeuter og kiropraktorer anbefaler mod spændinger og smerter i nakken, ryggen og lænden. Virksomheden Anodyne, der forhandler tøjet, har nu udvidet sortimentet med den første bh, der udover at støtte og hæve brysterne også giver overkroppen en sund, opret holdning.

– Bh’en aktiverer muskulaturen i den øverste del af ryggen, og derved indtager man automatisk en sund kropsholdning. I starten vil den føles den stram, men det fortager sig hurtigt, når man bevæger sig, fortæller Mia Gaardmand Avnsted, der er medstifter og administrerende direktør i Anodyne.

Ny teknologi

InterActive Bra er den første bh, der er baseret på den såkaldte NeuroBand-teknologi, der virker på samme måde som kinesiotape eller sportstape, som fysioterapeuter bruger til behandling af skader. Teknologien gør, at bh’en interagerer med kroppen for at forbedre holdningen både af bryst, nakke, skulderblade og rygsøjle.

– Bh’en er bygget op omkring strategisk placerede elastiske NeuroBands, der udøver et let men tydeligt tryk på udvalgte muskelgrupper. Det gør, at understimulerede muskler møder modstand, der tvinger dem i gang – de bliver simpelthen aktiveret, forklarer Mia Gaardmand Avnsted.

Dokumenteret effekt

Flere amerikanske studier har undersøgt effekten af kinesiotape, som i kraft af NeuroBand-teknologien kan overføres til holdningskorrigerende beklædning. Resultaterne viser blandt andet, at nakkesmerter kan nedsættes med kinesiotape, og patienter med indeklemningssyndrom i skulderen, der er hovedårsagen til kroniske skuldersmerter, oplevede smertereduktion i løbet af en uge.

Mia Gaardmand Avnsted
Administrerende direktør, Anodyne ApS
mia@anodyne.dk

Baseret på samme teknologi som kinesiotape går en holdningskorrigerende bh ind og aktiverer understimulerede muskler i den øverste del af ryggen. Foto: PR.

Anodyne blev stiftet i 2014 og forhandler holdningskorrigerende tøj fra AlignMed. Holdningskorrigerende tøj er designet til at give en sundere kropsholdning specielt egnet til reducering af ømhed og spændinger.