PensionDanmarkPensionDanmark

Ny bæredygtig hotel- og restaurantskole og gastronomisk campus på vej i København

Både elever, lokalmiljø og københavnere får glæde af nybyggeriet af Hotel- og Restaurantskolen og udviklingen af et gastronomisk campusområde på skolens grund i Valby. Det bliver til virkelighed i et ambitiøst partnerskab mellem skolen og PensionDanmark, der køber grunden og står for at udvikle et nyt byggeri til skolen og nyudvikle de eksisterende ikoniske bygninger. Målet er at skabe et helt nyt kvarter med en verdensklasse fagskole for madhåndværk og gæstfrihed side om side med attraktive ungdoms- og familieboliger samt erhverv.
Den kommende skolebygning i træ og skolens have set fra øst. Visualisering: Juul /Frost Arkitekter

Hotel- og Restaurantskolen og PensionDanmark kan nu præsentere en fælles vision om at etablere et helt nyt kvarter i Valby, der oser af eksperimenterende gastronomi, sublimt madhåndværk, fremtidens oplevelser og hospitality. Den nye skolebygning vil sætte høje standarder for gastronomiske værksteder, hvor læring af madhåndværk sker gennem hænderne og sanserne, og samtidig opnå en høj certificering inden for bæredygtighed.

Bygningen vil rumme faciliteter til egenproduktion af råvarer som fx skinkehotel, charcuteri, mejeri, osteri, chokoladeværksted, bageri, fermenteringsrum, bryggeri, taghaver og orangerier, ligesom der vil være restauranter, barer, cafeer og receptioner, hvor eleverne kan træne deres færdigheder. På campusområdet vil der blive etableret et stort antal ungdoms- og familieboliger samt erhverv, og byggeriet vil blive udviklet med ambition om at opnå minimum guld i den anerkendte DGNB-certificering.

”Vores mål er at tiltrække langt flere elever til uddannelserne som kok, tjener, smørrebrød/cater, receptionist, ernæringsassistent, 10. klasse og EUX. Med byggeprojektet vil vi skabe et synligt og ambitiøst kraftcenter med maden, sanseligheden og det gode værtskab i fokus. Beliggenheden tæt på de mange københavnske restauranter og hoteller er ideel. Vores nuværende faciliteter indfrier langt fra disse ambitioner og vi investerer nu massivt i skabelsen af fremtidens Hotel og Restaurantskole, som skal levendegøre vores stolte fag gennem værkstedsorientering og praksisnær undervisning,” siger Hotel- og Restaurantskolens formand Allan L. Agerholm.

PensionDanmark har blandt sine medlemmer en stor gruppe medarbejdere fra hotel, restaurant og turismeerhvervet, og det giver en ekstra dimension på det i forvejen attraktive projekt med et nyt kvarter beliggende ud til Vigerslev Allé.

”Vi vil give de kommende generationer et fantastisk sted både at bo og uddanne sig inden for nogle stolte håndværksfag, som har været under rivende udvikling herhjemme i de sidste 15-20 år. Med vores standarder for bæredygtigt byggeri er vi garant for, at der vil blive anvendt lokale kvalitetsmaterialer med lavt klimaaftryk, så vi får skabt et område, der både giver en attraktiv forrentning af vores medlemmers pensionsopsparinger og løfter rammerne om uddannelsen af fremtidens håndværkere op i den verdenselite, hvor man finder stadig flere danske restauranter i disse år,” siger Torben Möger Pedersen, adm. direktør for PensionDanmark.

I det kommende års tid vil Hotel- og Restaurantskolen og PensionDanmark sammen med Juul Frost Arkitekter, der står bag udviklingen af projektet, i fællesskab udvikle planerne for det nye kvarter. Projektet skal indgå i en ny lokalplan for grunden, ligesom Københavns Kommune og Børne- og Undervisningsministeriet skal godkende planerne, før de kan føres ud i livet. Afhængigt af processen ventes byggeriet at stå færdigt i løbet af fire-fem år og vil samlet set udgøre en investering på 1 mia. kroner.

Fakta om det nye byområde

Grundareal: 18.086 m2
Samlet areal for nye bygninger: 38.552 m2

Ny skolebygning:
Areal: 14.753 m2 + kælder
Kapacitet: 1.050 årselever

Boliger:
Areal: 21.371 m2
Forventet antal: 435
Heraf studie/ungdomsboliger: 313
Heraf almene boliger: 76
Heraf familieboliger: 46