Ny app viser vej til medicinen

I appen ’apoteket’ kan man som medicinbruger se, hvilke apoteker i nærheden der har ens receptmedicin på lager. Hvis man er i fast behandling med medicin, kan man også bestille medicinen hjem, holde styr på sine recepter og forny dem, oprette faste bestillinger og meget mere.

En helt ny app ’apoteket’ er netop blevet lanceret. Den gør livet lidt nemmere for personer i fast medicinsk behandling – lige fra p-pillebrugere til personer med kroniske sygdomme. ’Apoteket’ samler alle de informationer, man skal bruge om sin medicin. Det kan lade sig gøre, fordi appen er koblet op på alle relevante systemer lige fra det Fælles Medicinkort til apotekernes lagersystemer.

I appen kan man bl.a. forny recepter, se tilskudsstatus og pris, oprette en fast bestilling på medicin og få hjælp til at tage medicinen rigtigt. Det helt unikke ved appen er, at man kan se, om ens foretrukne apotek har den medicin, man skal bruge, på lager. Hvis ikke, viser appen vej til de andre apoteker i nærheden, der har medicinen på hylden.

”Dermed giver ’apoteket’ en transparens i apotekernes lagre, som har været efterlyst af både myndigheder og patientforeninger – ikke mindst i kølvandet på de problemer med forsyningssvigt på medicin, som vi har oplevet de senere år,” fortæller Apotekerforeningens formand Jesper Gulev Larsen.

Jesper Gulev Larsen betegner appen ’apoteket’ som en styrke for patientsikkerheden:

”Vi får samlet alle de vigtige informationer om medicinen ét sted, og vi får synliggjort tilgængeligheden. Appen vil skabe bedre compliance, da man som medicinbruger bliver mindet om, at det er tid til at forny recepten og tid til at hente sin medicin eller vælge at få den bragt. Man kan også vælge en fast bestilling på apoteket, og så sker det automatisk. Desuden kan man indstille appens medicinhusker, så man får besked, når det er tid til at tage sin medicin.”

Appen er udviklet i samarbejde med Duckwise og Trifork, og langt størstedelen af landets over 500 apoteker er nu koblet på den. Appen ’apoteket’ kan hentes i App Store og Google Play. Man opretter sig som bruger med NemID og har ud over egne recepter adgang til sine børns recepter, indtil de fylder 15 år og selv kan få NemID.

Læs mere på www.apoteket.dk/app

Yderligere information fås hos Danmarks Apotekerforening, tlf. 27 73 21 85 (pressetelefon)